Problemer med at slette filer i OSX
Fra : Mette Hvam

Dato : 13-01-02 01:36

Jeg har oplevet, at der var filer, jeg ikke kunne slette.

På maskinen (iMac DVSE) var oprettet to log-in's på admin-niveau.
Derefter havde den den ene admin downloadet filer til downloads-partition.
Efterfølgende havde jeg (som admin) slettet den anden admin (hvilket jeg
også finde besyndeligt, at Kerberos tillader). Problemet var så, at jeg
efterfølgende ikke kunne få lov at slette de downloadede filer, da jeg ikke
stod som "owner".

Løsningen fandt jeg ved at boote i 9.2.2, og så derefter finde de før
omtalte filer og slette dem.

Spørgsmålet er følgende: Kan det være rigtigt, at der ikke er nogen andre
muligheder end at boote i 9.2.2 for at slette dem?

Og hvad er meningen med at infiltrere (læs: inficere) OS'et med Kerberos,
multible users-pis og log-in på forskellige niveauer, når det fungerer som
lort (pardon my french!)....kan nogen fortælle mig det?

Venligst,

Mette

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-01-02 01:52

In article <B86694F9.946%avalola@image.dk>,
Mette Hvam <avalola@image.dk> wrote:

> Spørgsmålet er følgende: Kan det være rigtigt, at der ikke er nogen andre
> muligheder end at boote i 9.2.2 for at slette dem?

Du kunne jo logge på som root (evt en su root), og så slette dem.

> Og hvad er meningen med at infiltrere (læs: inficere) OS'et med Kerberos,
> multible users-pis og log-in på forskellige niveauer, når det fungerer som
> lort (pardon my french!)....kan nogen fortælle mig det?

Er du sikker på at det ikke bare er dig der ikke kan finde ud af det?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Mette Hvam

Dato : 13-01-02 02:09

in article newsspam3-118840.01514513012002@dtext.news.tele.dk, Martin Edlich
at newsspam3@mail.edlich.dk wrote on 13/01/02 01:51:

> Du kunne jo logge på som root (evt en su root), og så slette dem.

Det var da en mulighed....tak!

> Er du sikker på at det ikke bare er dig der ikke kan finde ud af det?

Jo, jeg indrømmer. Jeg kan sgu' ikke finde ud af det....endnu.
Jeg har kun kørt med OSX i snart 14 dage, og føler mig som en novice.
Det er jo så radikalt anderledes end OS9.

Venligst,
Mette

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-01-02 02:34

> Jo, jeg indrømmer. Jeg kan sgu' ikke finde ud af det....endnu.
> Jeg har kun kørt med OSX i snart 14 dage, og føler mig som en novice.

da du som admin slettede den anden admin, blev du spurgt om du ville
lade den slettede admins filer overgå til dig selv eller til root
(system) - du må have valgt root

> Det er jo så radikalt anderledes end OS9.

afgjort

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-01-02 02:54

In article <B8669CBE.BA1%avalola@image.dk>,
Mette Hvam <avalola@image.dk> wrote:

> Det var da en mulighed....tak!

Det var da så lidt

> Jo, jeg indrømmer. Jeg kan sgu' ikke finde ud af det....endnu.
> Jeg har kun kørt med OSX i snart 14 dage, og føler mig som en novice.

Så har du kørt det 14 dage længere end mig. Jeg har kun siddet og leget
lidt med serverudgaven, og det går dælme som en leg i forhold til andre
*nix'er.

> Det er jo så radikalt anderledes end OS9.

Så afgjort.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Dyhr

Dato : 15-01-02 22:25

in article B86694F9.946%avalola@image.dk, Mette Hvam at avalola@image.dk
wrote on 13/01/02 1:35:

> [...]
> multible users-pis og log-in på forskellige niveauer, når det fungerer som
> lort (pardon my french!)....kan nogen fortælle mig det?

Hej Mette,

Du er ikke den eneste som har haft problemer med at slette filer på Mac OS
X. Selv om OS X er et genialt OS for både novice og superbrugeren er der små
skønhedsfejl rundt omkring.

Her er en løsning som du kan bruge fremover fra X Mac OS X Solutions Guide
pdf fil http://homepage.mac.com/rgriff/ - som er en nærmest uundværlig kilde
til tips og triks i Mac OS X:

> [...]
> do anything to the file,
> even as the root user. So this command unsets that flag. After this, you
> should be able to delete
> anything in the trash. It¹s possible, although rare, to have a file be
> non-deletable after this step. In
> those cases, I¹ve tried a combination of some delete tools off the Mac app
> sites (search on ³delete²)
> and (brute force) booting into OS 9 and finding and deleting the file. The
> particulars of this situation
> are beyond the scope of this usage guide.

Iøvrigt findes en engelsk nyhedsgruppe som hedder "comp.sys.mac.system" som
er den engelske udgave af "dk.edb.mac" som kan være nytte at bruge i
forbindelse med OS spørgsmål. Og kig også på http://www.versiontracker.com/
efter små "hacks" som evt. Kan løse eller gøre dine problemmer minimale.

Dr-Dyhr

Fra : Michael Horn

Dato : 15-01-02 22:57

> [...]
> multible users-pis og log-in på forskellige niveauer, når det fungerer som
> lort (pardon my french!)....kan nogen fortælle mig det?

Hej Mette
Hvis man logger ud - og ind igen kan man slette sine filer - Hvis du er
administrator eller Enebruger.

Jeg har også oplevet at efter 5 min kan man tømme papirkurv - det er som om
X lige skal opdatere index inden man får lov at tømme..

/Michael