Termopasta
Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-02 23:08

Jeg har netop læst i den tekniske manual til den nye iMac, som Macnyt
har et link til. Jeg bemærkede, at det et sted er nævnt, at man skal
bruge noget termopasta (egen oversættelse, HM), når man samler en eller
anden dimmer med en køleplade. Jeg kom så til at tænke på, at da jeg
skiftede RAM i min iMac 233 rev B, tog jeg kølepladen til processoren
af. Den var helt tydeligt monteret med noget, der nærmest lignede
størknet lim. Kan det tænkes, at det var noget termopasta, der overfører
varmen til kølepladen, og burde jeg have smurt noget nyt på? Computeren
kører som i smør, så umiddelbart er der ingen problemer.

--
Henrik Münster <henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-01-02 00:09

> Kan det tænkes, at det var noget termopasta, der overfører
> varmen til kølepladen, og burde jeg have smurt noget nyt på?

prøv at finde et af de små programmer der måler temeraturen på CPU'en.

<icq:131382336>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-01-02 12:11

Henrik Münster wrote:

> Jeg har netop læst i den tekniske manual til den nye iMac, som Macnyt
> har et link til. Jeg bemærkede, at det et sted er nævnt, at man skal
> bruge noget termopasta ......cut.......

Det hedder "kølepasta" og kan købes i enhver elektronik forretning, og
ja det bruges til at forbedre afledningen af varmen fra komponent til
køleplade, det sikerer at der er 100% kontakt over hele fladen.

Du kan også henvende dig i et lokalt elektronik værksted, der kan du
måske for lidt god snak få en lille klat.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-01-02 22:56

> [...]
> varmen til kølepladen, og burde jeg have smurt noget nyt på? Computeren
> kører som i smør, så umiddelbart er der ingen problemer.

Ja - og det var da elendigt! Det er tilsyneladende kun denne godt gemte
RAM-klods, der tilhører de nye DDR-ram, hvorimod den man selv kan få
adgang til er en PC100 ram!

Hvis man ikke skal bryde garantien, så skal man have et autoriseret
værksted til at udføre den installation. Det virker oldnordisk!

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-02 02:56

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> Ja - og det var da elendigt! Det er tilsyneladende kun denne godt gemte
> RAM-klods, der tilhører de nye DDR-ram, hvorimod den man selv kan få
> adgang til er en PC100 ram!

iMac'en kommer altså med er ganske almnindelig SDRAM, du kan ikke bruge
DDRAM i den.

DDRAM'en er på grafikkortet, og her kunne Apple lige så godt have valgt
at bruge SDRAM idet GF2 MX chippen kun kan køre DDRAM ved 64bit, dvs
nøjatig samme båndbrede og ydelse som 128bit SDRAM,

<icq:131382336>