Stalker, afmontering af baghjul
Fra : Jens

Dato : 12-01-02 19:55

Hej

Det burde være banalt, men jeg kan ikke løsne mørtikken på baghjulet (jeg
HAR fjernet splitten!)

Den lokale knallert-pusher tager 200 kr for at skifte dæk hvis han samtidig
skal afmontere hjulet, så jeg vil denne gang gøre det selv.

Skal den virkelig sidde så starmt at man skal have en luftnøgle for at løsne
den, eller har den samme pusher voldspændt den sidste gang der blev skiftet
dæk.

Sidste dækskift er iøvrigt kun 2500 km siden og det synes jeg er for lidt -
hvilket dæk kan anbefales - det slidte dæk er af taiwansk herkomst og
kostede 350 kr!

Jeg har i øvrigt planlagt selv at skifte dækket (hvis jeg altså kan få det
fordømte hjul af) - er det noget der kan lade sig gøre med tre stk
T-Hansen-Mobil dæk-jern?

Svar venligst CC til min email - tak.

Mvh

Jens

Fra : RpR

Dato : 12-01-02 20:56

> [...]
løsne
> den, eller har den samme pusher voldspændt den sidste gang der blev

Han har sikkert spændt den med luftnøgle, hvilket man normalt også ville
gøre når det er hjul vi snakker om.
Tror du bliver nødt til at finde en med luftnøgle, jeg kan ihvertfald ikke
komme i tanke om en smart måde at blokere baghjulet uden at lave skrammer på
fælgen.

Ved faktisk ikke om man kan montere slangeløse dæk selv. Min MC pusher tager
50,- for at skifte dækket hvis jeg samtidigt køber det ved ham, og det er
vel at mærke med på og afmontering samt afbalancering.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 13-01-02 00:32

> [...]
> komme i tanke om en smart måde at blokere baghjulet uden at lave skrammer

På min SFX sidder der en lås ved grebet til at blokkere baghjulet med.. den
plejer jeg at bruge og så skrue dækket af.. så prøv at få en til at holde
bagbremsen inde først...?!

> [...]
> 50,- for at skifte dækket hvis jeg samtidigt køber det ved ham, og det er
> vel at mærke med på og afmontering samt afbalancering.

Her plejer det at gå meget godt. Har selv monteret 4+ der fint holder luft!
det er bare pisse besværligt! man skal bruge noget gummi eller læder for ikk
at skramme fælgen! så næste gang jeg skal ha' nye sutter på bruger jeg nok
bare de 2* 30 kr den lokale pusher tager!

--
Michael Frederiksen
Honda SFX

Fra : RpR

Dato : 14-01-02 21:12

> På min SFX sidder der en lås ved grebet til at blokkere baghjulet med..
den
> plejer jeg at bruge og så skrue dækket af.. så prøv at få en til at holde
> bagbremsen inde først...?!

Ja, det havde min gamle Honda Express også, tror nu mere det er beregnet til
sørge for at den bliver hvor den er i tilfælde af f.eks sidestøttefod, eller
mens man sidder og ævler og man ikke gider holde bremsen inde.
Den på Express var ihvertfald slet ikke nok til at holde baghjulet fast hvis
man prøvede at spænde møtrikken op.

Min Neo's har jeg prøvet at holde bagbremsen inde i et forsøg på at få
møtrikken over koblingen af uden koblingsnøgle. Det gik heller ik, men
presterede da at trykke de gamle bremsebakker skæve så der måtte nye i.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 15-01-02 18:22

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mens man sidder og ævler og man ikke gider holde bremsen inde.
> Den på Express var ihvertfald slet ikke nok til at holde baghjulet fast

Faktisk står der en uførlig vejledning i instruktionsbogen at man skal
"trække grebet og låse dette med den dertil indrettede låsemekanisme" ved
start af motoren.. hehe, det sq meget griner... der står oz den skal være på
støttefod.... lol

> Min Neo's har jeg prøvet at holde bagbremsen inde i et forsøg på at få
> møtrikken over koblingen af uden koblingsnøgle. Det gik heller ik, men
> presterede da at trykke de gamle bremsebakker skæve så der måtte nye i.

Det har jeg så været forskånet for.. koblingsnøgle?? hvad hulen bruger man
den til?, har set det før, men tror sq ikk det er nødvendigt på SFX'ere..
har da skiftet koblingsfjedre i en kammi's uden brug af ndet end
luftnøgle...
--
Michael Frederiksen
Honda SFX

Fra : RpR

Dato : 17-01-02 06:57

> [...]
> start af motoren.. hehe, det sq meget griner... der står oz den skal være

Samme i manualen til min Neo's, ihvertfald det med støttefoden. Stod også at
udstødningen blev varm når man kørte, det vidste du nok ikke =) Eller at den
skal bruge benzin for køre!
Vi har faktisk bildt en ind er kun lige havde købt knallert at den sådan set
kørte på luft og benzinen kun var til for at smøre..

> [...]
> den til?, har set det før, men tror sq ikk det er nødvendigt på SFX'ere..
> har da skiftet koblingsfjedre i en kammi's uden brug af ndet end

Luftnøglen er _farlig_ at bruge.
Måske ikke så meget på koblingen da akslen er ret tyk, men krumtappen kan
faktisk blive slået skæv af sådan en satan.
Da jeg var i praktisk ved Kaj's MC i Sønderborg kom der 3 jogger ind i løbet
af 14 dage, 2 havde drejet gevindet over ved krumtappen med luftnøglen, og
den 3. havde simpelthen fået slået den skæv, igen en luftnøgle :/
Enhver scooter mekaniker der bruger luftnøgle på krumtappen er efter min
mening meget ukompetent.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : LaLLe

Dato : 17-01-02 17:20

> [...]
> den 3. havde simpelthen fået slået den skæv, igen en luftnøgle :/
> Enhver scooter mekaniker der bruger luftnøgle på krumtappen er efter min

Det er jeg helt enig i og jeg lærte det på den dyre måde. Smadrede en
krumtap ved det :(

Billederne kan ses på www.stalkerzone.dk under "tuning" og "uheld med tun"

LaLLe
www.stalkerzone.dk

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 17-01-02 20:41

> [...]
set
> kørte på luft og benzinen kun var til for at smøre..

Tja.. LOL da, men når man ikke ved hvad man laver så...

SFX'ere..

> Luftnøglen er _farlig_ at bruge.

Know so
> Måske ikke så meget på koblingen da akslen er ret tyk, men krumtappen kan
> faktisk blive slået skæv af sådan en satan.

Det er stadig ikk så smart.. jeg kune bare ikke finde på nogen bedre måde at
blokkere baghjulet på, på en forsvarlig måde. det var med yderst
forsigtighed og laveste moment..
jeg kunne _aldrig_ finde på at bruge luftnøgle på min krumtap.. det sq da
for dumt, jeg kan ikke se hvordan man kan sætte nøglen på og så bare....
ahhh! skræmmende!

> [...]
> af 14 dage, 2 havde drejet gevindet over ved krumtappen med luftnøglen, og
> den 3. havde simpelthen fået slået den skæv, igen en luftnøgle :/

Har jeg vist hørt før =)
> Enhver scooter mekaniker der bruger luftnøgle på krumtappen er efter min
> mening meget ukompetent.

mmhmm! kan jeg kun istemme

--
Michael Frederiksen
Honda SFX

Fra : Lars Andersen

Dato : 13-01-02 10:37

Kan du ikke bare bruge en fastnøgle og bruge et rør til at forlænge den
med(eller evt bare en større fastnøgle), så du har mere moment inde på
møtrikken også lade en side på scooteren samtidigt med han holder begge
bremser?? Det virker på en bil til kardanakslerne og de sidder møgfast, men
det kræver selvfølgelig man er to....

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 13-01-02 12:18

> [...]
løsne
> den, eller har den samme pusher voldspændt den sidste gang der blev

Normalt er det ikke noget problem. Så en til at sætte sig på scooteren.
Enten sætter du din topnøgle på
og tramper på den (evt. et lille hop) eller også finder du et rør der passer
i forlængelse med håndtaget, og så
skulle det være nemt at løse det.

Gud fader.. www.scooter-racing.dk sælger alle kendte mærker for 50kr mere.

> Jeg har i øvrigt planlagt selv at skifte dækket (hvis jeg altså kan få
det
> fordømte hjul af) - er det noget der kan lade sig gøre med tre stk
> T-Hansen-Mobil dæk-jern?

To er nok ! Og det kan godt lade sig gøre. Men du får lavet nogle pænt
grimme ridser hvis du ikke gør det pænt ! Og det er en god ide at
være to, for der skal trykkes en del på dækket !

> Svar venligst CC til min email - tak.
>
> Mvh

> Jens

/Thomas

Fra : Lars Andersen

Dato : 13-01-02 16:17

hmm en lille gentagelse eller hvad, men skidt.....

Fra : Thomas

Dato : 14-01-02 01:20

"Jens" <manden.selv@newmail.dk> wrote in message
> [...]
løsne
> den, eller har den samme pusher voldspændt den sidste gang der blev

Tag en T nøgle og sæt den top på der passer på møtriken. Sæt der efter et
rør på på nøglen og du får meget mere moment i nøglen så kommer den løs er
jeg ret sikker på.
Men jeg vil nok anbefale dig at få dækket skiftet ved et dæk center eller
ved knallert forhandler. Fordi hvis du laver mærker i fælgen så bliver dit
slange løse dæk aldrig tæt.
100 kr eller hvad der nu koster at få fag folk til at afmontere det. er tros
alt noget billiger end en ny fælge.

Mvh. Thomas