Indeklima - For tørt
Fra : kenzo

Dato : 11-01-02 10:17

Hvad kan man gøre for at få et bedre indeklima, der er simpelthen for
tørt.
Hvilke planter giver meget fugt?

http://www.kandu.dk/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-01-02 20:16

kenzo <kenzo.news@kandu.dk> skrev i en

> Hvad kan man gøre for at få et bedre indeklima, der er simpelthen for
> tørt.
> Hvilke planter giver meget fugt?

Vandfordampning afhænger af væksten og bladarealet.
Planterne regulerer selv hvor meget der skal fordampe ved
at lukke mere eller mindre for spalteåbningerne.
Man kan også supplere med vandfordampere ved varmekilderne.
Planter giver dog et bedre klima - det har noget med
ioner at gøre.
Fugtighedsgraden svinger uhyre meget i takt med
ændringer i rummets temperatur. Det gør det vanskeligt
at få et optimalt klima mht. relativ fugtighedsgrad.
Men jo flere planter - des bedre indeklima.

Per A. Hansen

Fra : Jysch

Dato : 11-01-02 22:40

Hvor kan man købe disse vandfordampere?

Jysch

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-01-02 12:05

Jysch <jysch@vip.cybercity.dk> skrev i en
> Hvor kan man købe disse vandfordampere?

Hos en isenkræmmer.
De består af en plastbeholder med et stort stykke
trækpapir. De er beregnet til at hænge op på
radiatoren.
Måske er Vibekes forslag en bedre løsning i
mange tilfælde.

Per A. Hansen

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 11-01-02 23:38

"kenzo" <kenzo.news@kandu.dk> wrote in message
> Hvad kan man gøre for at få et bedre indeklima, der er simpelthen for
> tørt.
> Hvilke planter giver meget fugt?

En løsning er, at lave et stuespringvand,
det gjorde jeg for 7 år siden.
Pumpen har fungeret uafbrudt i alle disse år så de 200 kr var givet godt ud.
Jeg forede en 5o l krukke med glasfiber, lavede en afsats med hul i til en
stor ste ; så der er plads til 40l regnvand.
Der fordamper ca 1 l vand i døgnet.
I de første år kom jeg antimycin, tror jeg nok det hed, i, men da min kat
drak af vandet, prøvede jeg at lade være, og det går udmærket uden alger
både sommer og vinter.
Og kan man lide lyden af vand der risler ned af en sten, slår man mindst "2
fluer med et smæk".

mvh
Vibeke

Fra : Thïngmand

Dato : 14-01-02 09:42

> Hvad kan man gøre for at få et bedre indeklima, der er simpelthen for
> tørt.

Bare nysgerrig: Hvor meget er din luftfugtighed på?