Ethernet
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-01-02 23:55

Ethernet
ethernetkabler/-stik
Til min PB G4 med ethernet indgang vil jeg gerne finde frem til et
kabel, der kan forbinde denne 'puter med min gamle (ja, jeg ved godt at
den er tudsegammel = tussegammel?) laserprinter. 16/600 PS fra Apple.
Og jo, jeg ved godt, at jeg kan gå hen og købe en printer til USB
porten, men Laseren printer altså så flot.
Problemt for mig er kablet. Det skal jo have den nyere standard i PB-
enden (hvad stikket hedder, aner jeg ikke) og i printer-enden skal
kablet så have et stik (som jeg heller ikke aner, hvad hedder). Det
ligner et 'mini SCSI' i den forstand, at det har formen med en bredere
overkant (12 mm) end underkanten. Der er, så vidt jeg kan se, 14
kontakter. I printeren er det et hunstik.
Hvad hedder dette stik? Hvor finder man det (dem, da jeg har et løst
ethernetkort liggende, som er pillet ud af en LC475)?
På forhånd tak.

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-01-02 00:14

In article <1f5rp1d.vhlim71hsu9tuN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Til min PB G4 med ethernet indgang vil jeg gerne finde frem til et
> kabel, der kan forbinde denne 'puter med min gamle (ja, jeg ved godt at
> den er tudsegammel = tussegammel?) laserprinter. 16/600 PS fra Apple.

Det er en fremragende printer du har, og du skal bare bruge et
almindeligt ethernetkabel og en tranciever (kan fås billigt brugt).

> [...]
> overkant (12 mm) end underkanten. Der er, så vidt jeg kan se, 14
> kontakter. I printeren er det et hunstik.

Det er en AAUI-port, og du skal sætte en tranciever på den.

> Hvor finder man det (dem, da jeg har et løst
> ethernetkort liggende, som er pillet ud af en LC475)?

Hvad havde du tænkt dig at bruge ethernetkablet fra LC'eren til?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-01-02 01:46

> Det er en fremragende printer du har, og du skal bare bruge et
> almindeligt ethernetkabel og en tranciever (kan fås billigt brugt).
Tak. Jeg vil straks - nå, ja, så hurtigt som muligt - lægge en købsann.
på købe/sælgedelen af usenet

> Det er en AAUI-port, og du skal sætte en tranciever på den.
Det er nu rart at vide, at det er en AAUI port. Bare jeg nu kan huske
det

> Hvad havde du tænkt dig at bruge ethernetkablet fra LC'eren til?

Tjah, du mener vel ethernetkortet? jo, det kan jeg ikke lige huske, men
jeg har fået lovning på (endnu) en pizzaboks, der er belvet udfaset (den
står på en palle til skrotmanden ....). SÅ måske skal den i vores
fritidsbolig? Så kan jeg jo altid koble min blærbare op i net med den,
når jeg er der?
Og ikke mindst: Den kan fungere som underholdning for de yngste
besøgende, og en ekstra arbejdsmaskine for os andre. Jeg må tilstå - det
er skrevet med meget små bogstaver - jeg er meget begejstret for nogle
af de ældre Macs. SE 1/30, Classic (s/h), pizzaboksen .... og ... ja,
sæt selv navn på. Sådan bare for at få fornemmelsen af det, kan jeg godt
finde på at starte en SE eller en Classic op og arbejde på den med et
dokument. Jo, det er noget pisromantik. Må man godt være romantiker, når
det drejer sig om Mac'en?

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-01-02 02:19

In article <1f5tjex.1aws2s91rx5i47N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Det er nu rart at vide, at det er en AAUI port. Bare jeg nu kan huske
> det

Bare tænk på den lyd man siger når man klemmer fingrene i en dør

> Tjah, du mener vel ethernetkortet?

Herligt at der stadigvæk findes tankelæsere....

> jo, det kan jeg ikke lige huske,

OK, jeg troede du ville bruge det til PB'en eller LaserWriteren, hvilket
jo ikke er muligt.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-02 08:53

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Det er nu rart at vide, at det er en AAUI port. Bare jeg nu kan huske
> det

Hedder det ikke bare en almindelig AUI-port?

Uanset hvad, hvis du bor i Århus kan du hente en sådan (enten BNC
eller klikstik) her hos mig for en 50'er.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-01-02 10:53

In article <kku1ttmih5.fsf@mimer.null.dk>,
thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Hedder det ikke bare en almindelig AUI-port?

Nej, det ekstra A står for Apple, og stikket ser også anderledes ud.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-02 12:17

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Nej, det ekstra A står for Apple, og stikket ser også anderledes ud.

Jamen, saa blev jeg det klogere. Det er 100% sikkert ikke saadanne
nogen jeg har liggende - beklager.

Hvorfor mon Apple ikke kan finde ud af at bruge standard hardware?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-01-02 13:57

In article <kkg05d16il.fsf@mimer.null.dk>,
thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Hvorfor mon Apple ikke kan finde ud af at bruge standard hardware?

Det er da standard - Apple standard

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Ben Knudsen

Dato : 10-01-02 00:16

mich.ottosen@post5.tele.dk writes:
>Hvad hedder dette stik? Hvor finder man det (dem, da jeg har et løst
>ethernetkort liggende, som er pillet ud af en LC475)?

Du skal have en såkaldt ethernet-tranciever, som gør det muligt at
forbinde printeren til ethernet via TP. De sælges brugt til 100-150 kr.

Mvh Ben

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-01-02 01:46

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
Gud fortæller at det er en AAUI port. Så det står til troende ...
> Du skal have en såkaldt ethernet-tranciever, som gør det muligt at
> forbinde printeren til ethernet via TP. De sælges brugt til 100-150 kr.
Kender du en, der har en til salg ? Nej, det var bare spas.
Tak for vejledningen med prisen, den kan blvie nyttig.