ISDN og indbygget Apple modem
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-01-02 23:55

ISDN forbindelse og PB G4 med indbygget (analogt) modem.
Det undrer mig lidt med ISDN (som jeg _aldrig_ skulle have anskaffet
mig, det downloader kun med 5kb på en linie, når det er bedst* ...
mit Lasat560Voice er på en kobberledning i vores fritidsbolig oppe på
7Kb, når det er bedst).
Nå, ja, det der undrer mig er:
1) man kan sætte en gammel analog telefon direkte i vægstikket (under
ISDN boksen? eller er det under den tredje boks, som sidder ud i
kostesakbet?)
2) kan man så også sætte det analoge modem i Mac'en direkte i et
telefonstik i væggen ... og få det til at virke?
For jeg går ud fra at jeg _ikke_ skal forbinde EiconDIVA T/A Modem og
Mac? Det kan jeg nu nok heller ikke, for der er kun indgange a la de
amerikanske telefonstik (RJ45?) i modemmet. Og der eroptaget af to
telefoner med hver sit nummer.

En ven har snakket noget om en router med indbygget modem imellem Mac og
EiconDiva? En router er vistnok en 'større' og dyrere version af
ISDNmodem? Er det en bekostelig løsning?

En anden ven har snakket noget om at sætte et ethernet kabel i modemmet
og køre forbindelsen over ethernet, men jeg er stærkt i tvivl om _det_
kunne lade sig gøre? Har vendt ISDNmodemmet om og det ser ikke ud til at
der er en indgang for netværk. Det eneste stik, de rligner, er optaget
af et kabel fra boksen under bordet og hedder ISDN.

NB: Nyeste. Efter at have kravlet ind under bordet og børstet
nullermændene af ærmerne har jeg set på boksen ...den hedder ISDN BRA TA
(?) med TDC logo på - det er vist deres ejendom. Den har sgu en indgang,
der ligner en Ethernet indgang i bunden. Er det den jeg skal prøve?

Jeg er nødt til at spørge her, for jeg tør ikke eksperimentere ... er
bange for at brænde en port af eller et modem, eller hvad som helst.
Herunder nullermændene

* det er TDC og jo, jeg har haft teknikerbesøg to gange. De målte og
målte og var selv tilfredse (måske selvtilfredse?). Da de så min Mac
blev de noget stive i blikket. Men den attitude kender vi jo
Har tænkt på om det evt. skyldes manglende kapacitet på TDC's lokale
server, men igen, har også prøvet andre opkoblingsnumre. Det er det
samme. Dårlige hastigheder.

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-01-02 00:09

In article <1f5rp07.8qt8nqacpwydN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Det undrer mig lidt med ISDN (som jeg _aldrig_ skulle have anskaffet
> mig, det downloader kun med 5kb på en linie, når det er bedst* ...

Det er ikke ISDNens fejl.

> mit Lasat560Voice er på en kobberledning i vores fritidsbolig oppe på
> 7Kb, når det er bedst).

Ikke med komprimerede filer.

> Nå, ja, det der undrer mig er:
> 1) man kan sætte en gammel analog telefon direkte i vægstikket (under
> ISDN boksen?

Hvis du har en af de nyeste N/T-bokse, er der analoge udgange i den. Du
kan ikke bruge dine gamle analoge stik.

> 2) kan man så også sætte det analoge modem i Mac'en direkte i et
> telefonstik i væggen ... og få det til at virke?

Ikke uden videre.

> For jeg går ud fra at jeg _ikke_ skal forbinde EiconDIVA T/A Modem og
> Mac?

Hvorfor ikke? Har din Mac ikke en seriel port?

> Det kan jeg nu nok heller ikke, for der er kun indgange a la de
> amerikanske telefonstik (RJ45?) i modemmet. Og der eroptaget af to
> telefoner med hver sit nummer.

Der er dine analoge udgange, du kan splitte dem ligesom du kan på et
almindeligt analogt stik.

> En ven har snakket noget om en router med indbygget modem imellem Mac og
> EiconDiva? En router er vistnok en 'større' og dyrere version af
> ISDNmodem? Er det en bekostelig løsning?

De kan fås brugt, bare led efter en ISDN-router, de fås i forskellige
fabrikater.

> [...]
> der er en indgang for netværk. Det eneste stik, de rligner, er optaget
> af et kabel fra boksen under bordet og hedder ISDN.

Din ven vrøvler.

> [...]
> (?) med TDC logo på - det er vist deres ejendom. Den har sgu en indgang,
> der ligner en Ethernet indgang i bunden. Er det den jeg skal prøve?

Nej, det er ISDN-udgange. De bruger samme stik som ethernet.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-01-02 23:10

> Det er ikke ISDNens fejl.
Hvor er fejlen så? FOr det er da vel en fejl? Eller _er_ ISDN _så_
langsomt?

> Ikke med komprimerede filer.
Nej, måske ikke. Kan ikke huske, hvilke filer, der var tale om. Men jeg
blev jo vild i varmen over hastigheden, ik'?

> Hvis du har en af de nyeste N/T-bokse, er der analoge udgange i den. Du
> kan ikke bruge dine gamle analoge stik.
N/T boksen? Er det den under bordet, lige før modemmet? Eller er det den
i kosteskabet (nærmest kobberet)? Analoge udgange .... ikke bruge
analoge stik? Solstik?
Nej, vi har to gamle telefoner, en i en stue og et i soveværelset. De
sidder faktisk i de gamle stik (dem med to lodrette og et vandret ben),
men vel _inde under_ boks et (i kosteskabet)?

> Ikke uden videre.
Hentyder du til Router løsningen, Martin?

> Hvorfor ikke? Har din Mac ikke en seriel port?
Ikke mig bekendt, det er PB G4 .... men jeg har det naturlgivis på de
gamle Mac'er ellers kunne jeg heller ikke svare her.

> Der er dine analoge udgange, du kan splitte dem ligesom du kan på et
> almindeligt analogt stik.

Analoge udgange på et ISDN modem? Nu er jeg forvirret, men altså heller
ikke særlig kyndig i det tekniske. Jeg troede at de netop var digitale?

> De kan fås brugt, bare led efter en ISDN-router, de fås i forskellige
> fabrikater.
Jeg leder. Tak.

> Din ven vrøvler.
Det skal jeg fortælle ham, at Gud har sagt

Tak for hjælpen.

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-01-02 02:38

In article <1f5tg9z.rmawthr7do76N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,

> Hvor er fejlen så? FOr det er da vel en fejl?

Hvis du ikke kan hente med mere end 5kb/s på en ISDN, så er det en fejl.
Fejlen ligger dog sandsynligvis i opsætningen, da det med ISDN er alt
eller intet, dvs den kører altid med 64kbaud i modsætning til analoge
modem, hvor et 56k ofte vil kople op med under 56k.

Jeg har dog ikke helt forstået hvordan du kopler din PB til ISDN'en, da
du skriver at du ikke tilslutter den til ISDN-modemet. Gider du prøve at
uddybe det?

> Nej, måske ikke. Kan ikke huske, hvilke filer, der var tale om. Men jeg
> blev jo vild i varmen over hastigheden, ik'?

Mjoe, men hvis det er en hastighed du har set i en webbrowser, så kan du
ikke stole på tallet.

> N/T boksen? Er det den under bordet, lige før modemmet? Eller er det den
> i kosteskabet (nærmest kobberet)?

Øjeblik, jeg skal lige kigge efter ... beklager, du har slukket lyset,
så jeg kan ikke se det.

NT-boksen har to stik på undersiden af samme slags som dem til ethernet
(RJ45), samt, afhængigt af hvor ny din installation er, to mindre stik
(dem du kalder amerikanerstik).

Kig på dine bokse og se hvem der har fremstillet dem (Siemens osv), så
burde jeg kunne finde ud af hvad der er hvad.

> Ikke mig bekendt, det er PB G4

Det var jeg ikke lige klar over

> Analoge udgange på et ISDN modem? Nu er jeg forvirret, men altså heller
> ikke særlig kyndig i det tekniske. Jeg troede at de netop var digitale?

Dit modem tilsluttes en digital udgang, men det har også et par analoge
udgange, da det har en indbygget d/a-converter.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-02 02:07

> Jeg har dog ikke helt forstået hvordan du kopler din PB til ISDN'en, da
> du skriver at du ikke tilslutter den til ISDN-modemet. Gider du prøve at
> uddybe det?

Der er tale om to forskellige PB'er. Den gamle 1400 går direkte i ISDN
modemmet uden problemer (blot er det langsomt download, selvom den
kobler op med 64Kbps) - den anden er den nye darling PBG4/550, der jo
også gerne skulle på nettet .... det er den kommet ! (se ned)

> Mjoe, men hvis det er en hastighed du har set i en webbrowser, så kan du
> ikke stole på tallet.

Nej, men det er den mulighed jeg har for at følge lidt med.

> Øjeblik, jeg skal lige kigge efter ... beklager, du har slukket lyset,
> så jeg kan ikke se det.

Da jeg fik tændt lyset (en lommelugte) kunne jeg heller ikke se det. Der
er ikke nogen boks. Bare en rund dåse ....

> NT-boksen har to stik på undersiden af samme slags som dem til ethernet
> (RJ45), samt, afhængigt af hvor ny din installation er, to mindre stik
> (dem du kalder amerikanerstik).

Ja, den nye har :)

> Kig på dine bokse og se hvem der har fremstillet dem (Siemens osv), så
> burde jeg kunne finde ud af hvad der er hvad.

Tak for tilbuddet, men det er ikke nødvendigt mere
Fik byttet N/Tboksen i dag hos TeleDk til nyeste model. Den har to fine
analoge stik i bunden og nu er den nye Babe osse på med det indbyggede
modem.
Men jeg skriver nu stadigvæk inde fra PB1400 i Suppen, skal lige have
lagt den over.

Tak for hjælpen til dig og alle andre i tråden/gruppen.

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-01-02 08:05

In article <1f687yw.1ouy5gzbgrelyN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> Der er tale om to forskellige PB'er. Den gamle 1400 går direkte i ISDN
> modemmet uden problemer (blot er det langsomt download, selvom den

Hvis du har Appletalk til, så prøv at slå det fra.

> Nej, men det er den mulighed jeg har for at følge lidt med.

Ok, du skal bare vide at du ikke kan stole på den hastighed du ser der.

> Da jeg fik tændt lyset (en lommelugte)

Har de en Wunderbaum i lommen?

> kunne jeg heller ikke se det. Der er ikke nogen boks. Bare en rund
> dåse ....

Altså bare en stikdåse, eller?

> Tak for tilbuddet, men det er ikke nødvendigt mere
> Fik byttet N/Tboksen i dag hos TeleDk til nyeste model.

Var det gratis for dig, eller måtte du slippe nogen slanter?

> Den har to fine analoge stik i bunden og nu er den nye Babe osse på
> med det indbyggede modem.

Herligt.

> Tak for hjælpen til dig og alle andre i tråden/gruppen.

Velbekommen.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-02 17:58

> Hvis du har Appletalk til, så prøv at slå det fra.

AppleTalk bliver kun slået til, når jeg skal printe på den gamle Laser
printer ..... jeg har nemlig konstateret at AppleTalk laver noget gnøf,
når jeg skal på nettet. Så der er selvfølgelig noget om sagen.

> Har de en Wunderbaum i lommen?

Du behøver da sandelig ikke sige De til mig ... Nej, jeg har ikke
nogen Wunderbaum. Hader Wunderbaum ... bwadddr

> Altså bare en stikdåse, eller?

Nok en stikdåse? Den er i hvert fald uegnet som kagedåse ... for lille

> Var det gratis for dig, eller måtte du slippe nogen slanter?

Gratis. Det var bare at aflevere den gamle .... så fik jeg den nye. Fint
nok af leverandøren.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-01-02 01:54

In article <1f69iog.1khd4nq1h6d83sN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> printer ..... jeg har nemlig konstateret at AppleTalk laver noget gnøf,
> når jeg skal på nettet. Så der er selvfølgelig noget om sagen.

Det er nu nok fordi du kun har en serielport, og du skal ikke køre
Appletalk på den, mens du bruger den til anden kommunikation. Det jeg
tænkte på, var at Appletalk for det første kræver lidt af CPU'en, og for
det andet generer trafik på din forbindelse, så din overførselshastighed
bliver nedsat.

> Du behøver da sandelig ikke sige De til mig ...

Her prøver man at være høflig, og så bliver man bare svinet til - må jeg
be min himmelblå (fra Høng, naturligvis).

> Nej, jeg har ikke nogen Wunderbaum. Hader Wunderbaum ... bwadddr

Så vil jeg ikke vide hvad det er du har i lommen der lugter...

> Gratis. Det var bare at aflevere den gamle .... så fik jeg den nye. Fint
> nok af leverandøren.

Var det TDC, der bare gav dig en ny? Hvad sagde du til dem?

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-01-02 10:27

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> mig, det downloader kun med 5kb på en linie, når det er bedst* ...
> mit Lasat560Voice er på en kobberledning i vores fritidsbolig oppe på

Kører selv ISDN med en G3-opgraderet 8500. Det kører stabilt m.
downloadhastigheder op til 6k. Jeg kan derimod ikke få det til at køre
med begge linjer ret længe. Så bliver jeg "smidt af".

> [...]
> Mac? Det kan jeg nu nok heller ikke, for der er kun indgange a la de
> amerikanske telefonstik (RJ45?) i modemmet. Og der eroptaget af to

Jeg har da forbundet min 8500 med Eicon'et. Med et stik der i
modem-enden er "bredt", du ved sådan et 8 cm bredt et med en masse ben.
Telefonen er så også i Eicon'et med de "små amerikanerstik" henne fra
NTboksen.

> En ven har snakket noget om en router med indbygget modem imellem Mac og
> EiconDiva? En router er vistnok en 'større' og dyrere version af
> ISDNmodem? Er det en bekostelig løsning?

Som sagt kan et kabel gøre det. (Selvfølgelig afhængig af hvilke
ind/udgange din PB har.

Håber du får det til at fung'e

Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-01-02 23:10

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Kører selv ISDN med en G3-opgraderet 8500. Det kører stabilt m.
> downloadhastigheder op til 6k.
Kunne jeg bare komme op på det stabilt, så var noget da vundet.
>Jeg kan derimod ikke få det til at køre
> med begge linjer ret længe. Så bliver jeg "smidt af".
Det samme her .....

> [...]
> modem-enden er "bredt", du ved sådan et 8 cm bredt et med en masse ben.
> Telefonen er så også i Eicon'et med de "små amerikanerstik" henne fra
Også her, men det går jo kun for de ældre Mac'er i huset. ...

> Som sagt kan et kabel gøre det. (Selvfølgelig afhængig af hvilke
> ind/udgange din PB har.
Tjah, modemudgangen er et telefonstik (det er indbygget modem)
Kommer lige til at tænke på ... kan man bare forbinde PB med indbygget
modem til ISDN Modemmet med et kabel, som telefonkabel og to
"amerikanerstik" i hver ende?
Nej, det kan man nok ikke, selvom jeg ikke kan udtænke forklaringen selv

> Håber du får det til at fung'e

Ja, tak, det gør jeg sørme osse, for jeg vil så gerne have den 'bette
nye' på nettet.

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-01-02 10:29

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> ISDN forbindelse og PB G4 med indbygget (analogt) modem.

Øh, mit første svar var måske ikke helt gennemtænkt. Forskellen på din
og min maskine er jo at din vel "er født med" at SKULLE bruge sit
interne modem?
Min har intet internt modem.
Undskyld forvirringen.
Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-01-02 23:10

> [...]

> Øh, mit første svar var måske ikke helt gennemtænkt. Forskellen på din
> og min maskine er jo at din vel "er født med" at SKULLE bruge sit
Alt forladt. Se mit andet svar i tråden ...

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-01-02 12:26

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

<snip en hel masse>

Hvorfor giver du ikke dig selv en rigtig god nytårsgave og får en ADSL
??????? Du har en PowerBook G4 - en virkelig fed computer og så fedter
du rundt med en dødsyg ISDN - det er sgu da dødens pølse !

Du får jo overhovedet ikke glæde af den computer.

En 384/128 fra CyberCity - så skal du se løjer.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-01-02 23:10

> Hvorfor giver du ikke dig selv en rigtig god nytårsgave og får en ADSL
> ??????? Du har en PowerBook G4 - en virkelig fed computer og så fedter
> du rundt med en dødsyg ISDN - det er sgu da dødens pølse !
Dødens pølseer det rette udtryk, men du skal vel futte over i mad+drikke
med den ? Måske en opskrift?
ISDN er godt til telefoni, men til til edb? Det er noget .... (læs et
andet ord for fækalier)
> Du får jo overhovedet ikke glæde af den computer.
Jo, da, men det er så bare ikke netadgangen - endnu.
> En 384/128 fra CyberCity - så skal du se løjer.
Tjah, bum, bum, som de siger .... dem der, du ved. Men kassen er altså
på meget lav vandstand efter købet af PB'en. Og ADSL ser noget pebret
ud, synes jeg.
Vi har bynet. 256/256 (tror jeg) koster ca. 940,- om året + anskaffelsen
af et modem. Så det er nok et godt alternativ.
Når der kommer flere penge i kassen.
Tak for dit svar, Jesper

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-02 01:33

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Vi har bynet. 256/256 (tror jeg) koster ca. 940,- om året + anskaffelsen
> af et modem. Så det er nok et godt alternativ.
> Når der kommer flere penge i kassen.

Og det kan kun anbefales. Det er 256/128, man får for kr. 940,-
om året. Tidligere var der både en 128 gog en 256 forbindelse, men nu
har de slået de to langsomste hastigheder sammen, til den laves pris?
--
Henrik Münster <henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-01-02 13:23

I artiklen <1f5tg9z.rmawthr7do76N%mich.ottosen@post5.tele.dk> ,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) skrev:

> Hvor er fejlen så? FOr det er da vel en fejl? Eller _er_ ISDN _så_
> langsomt?

Nej. Jeg downloader typisk med 7.6 KB/s på en ISDN kanal. Jeg har engang
hentet en .pdf, som der må have været meget luft i; den kom op på 18-19 KB/s
på en kanal. Jeg har ISDN router. Jeg er ikke klar over om dine gamle Mac'er
har hurtig seriel port. Din GTiBook har USB modem indbygget, så der er ikke
nogen flaskehals her.

> [...]
> men vel _inde under_ boks et (i kosteskabet)?

> Hentyder du til Router løsningen, Martin?

Hvis en analog telefon virker i vægstikket, så vil et modem også gøre det.

Det er RJ-11. Dine vægstik er vel forbundet med de analoge udgange på
Diva'en? Det er en normal installation, men det lyder ikke som om du selv
har lavet den!

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-01-02 22:18

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:
> Jeg har ISDN router.
Det er jo også en anden historie, ikke? Har forstået at ISDN routere har
mange fordele fremfor et DIVA modem.
> Jeg er ikke klar over om dine gamle Mac'er
> har hurtig seriel port.
Det ved jeg heller ikke, det drejer sig om en PB 1400c/166 og en PPc
7200/90.
> Din GTiBook har USB modem indbygget, så der er ikke
> nogen flaskehals her.
Hvad er et USB modem?

> Hvis en analog telefon virker i vægstikket, så vil et modem også gøre det.
Se se, det skal i hvert fald testes af .... på det stik, hvor den gamle
Kirk 76E virker. Den er vist omkring 25 år gammel så mon ikke den er
almindelig analog telefon? Eller er det mig der har misforstået de t
hele?
Har lige teste. SIdder faktisk på linjen med PB1400 + Lasat 560 Voice.
Det virker, men jeg har ikke prøve tmed TiBooken endnu.

> Det er RJ-11. Dine vægstik er vel forbundet med de analoge udgange på
> Diva'en?
Har DIVA'en analoge udgange?
>Det er en normal installation, men det lyder ikke som om du selv
> har lavet den!
Nej, for søren da. Det kan du vel godt høre på mit amatørniveau? :)