AppleWorks 6
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-01-02 00:27

Det her er måske dumt, men jeg skal lige først spørge om Apple Works 6.0
er MacOS X native?
Det starter fint i MacOS X, så vidt jeg kan se.

Jeg kan ikke opklare det nogen steder på papir, for programmet var
'bare' lagt ind på min PB, da jeg købte den. Jeg har altså ingen
manualer.

Det opfører sig altså mærkeligt. I tekstbehandling med Geneva 12 pkt
(med skriftudjævning slået fra i programmet osse - så er det nemlig ret
skarpt) vil cursoren ikke følge dens rette placering: efter sidste
anslag. Den ligger sådan ca. 3 positioner tilbage ! - det gør det ret
svært at finde rundt, hvis/når der er noget der skal rettes. Usynlige
pukterne for mellerum ligger også og roder på irregulære pladser.

Desuden går teksten 'ind' under højre kanten med ca. 3 anslag ... det
ser meget løjerligt ud.

Men jeg har også prøvet i Futura, og der ser det hele ud til at virke
(næsten) (fint nok) ? Men den skrift er nu ikke lige min kop te. Jeg
ville helst, at det hele virkede i Geneva 12 pkt.

Hvad gør jeg galt?

Hvordan er det lige at man stiller et dokument (tekst) som fast default
med f.eks. Geneva 12 pkt , skriftudjævning fra og meget andet? Jeg har
klikket i "brug som standard", men AW 6 kan åbenbart ikke huske det -
den åbner stadigvæk i Helvetica (yrk, hvor er den grim) og med
udjævningen til (yrk, endnu grimmere og mere ulæseligt)

Håber meget på gode råd.

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-01-02 23:13

On Wed, 9 Jan 2002 0:27:17 +0100, Mich. Ottosen wrote
(in message <1f5pvwi.19ntxoz11cos33N%mich.ottosen@post5.tele.dk>):

> Det her er måske dumt, men jeg skal lige først spørge om Apple Works 6.0 er
> MacOS X native? Det starter fint i MacOS X, så vidt jeg kan se.

   Jeg kender ikke AppleWorks 6, men jeg mener bestemt, den er Mac OS X. Det er
jo lidt af en prestigesag for Apple, at der er programmer til Mac OS X. Der
er kommet et par opdateringer (6.0.2 og 6.0.3 mener jeg). Der er vist noget
om, at den ene er til Mac OS classic, mens den anden er til Mac OS 9.

   Mvh.
   Henrik

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-02 01:56

> [...]
> vist noget om, at den ene er til Mac OS classic, mens den anden er til Mac

AW er skam helt oppe på version 6.22

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-01-02 23:35

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Det her er måske dumt, men jeg skal lige først spørge om Apple Works 6.0
> er MacOS X native?
> Det starter fint i MacOS X, så vidt jeg kan se.

Du skal opdatere til AppleWorks 6.1.2 for at gør den Mac OS X
kompatibel; hvis det er 6.0'eren, så starter den i Classic.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-01-02 01:02

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Du skal opdatere til AppleWorks 6.1.2 for at gør den Mac OS X
> kompatibel; hvis det er 6.0'eren, så starter den i Classic.
Det _er_ 6.1.2
Og den starter da fint nok op med den X'ede overbjælke, som jeg osse
skrev :)
Men den ligger i den mappe der hedder "Applications (MacOS 9) kan jeg
se nu da jeg har startet op som MacOS 9.2.1.
Det er jo leverandøren, der har installeret den, så måske er den lagt
det helt forkerte sted?
Undskyld min ubehjælpsomhed, men jeg er en X-newbeeee (men er allerede
lidt forelsket i den der med X'et)

Men hvorfor opfører AWorks-dokumenterne sig, som de gør (se mit
oprindelige indlæg) ?

Jeg vil meget gerne have lidt hjælp, for jeg er meget afhængig af det.
Jeg sidder med nogle tekster, som skal afleveres ret snart og .... tjah,
de bliver skrevet på min gamle PB1400 og lagt over på en anden Mac (en
gammel dimmer, som vi kalder vores MasseyFerguson pga driftsikkerheden
og det grå udseende :))
Jeg kan ikke arbejde i AW 6.x.x.x.x whatever på den ny baby, når jeg
ikke kan ... arbejde på den.

Jo, det er da finesser det med ... skrifter og tydelighed, men det er
vigtigt for mig. For jeg vil da gerne have at min tiBook bliver min
(nye) arbejdsmaskine.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-01-02 07:38

> [...]

> det helt forkerte sted?
> Undskyld min ubehjælpsomhed, men jeg er en X-newbeeee (men er allerede

Det er lige meget hvor programmet ligger, men jeg ville da flytte dets
mappe over i /Applications istedet.

> Men hvorfor opfører AWorks-dokumenterne sig, som de gør (se mit
> oprindelige indlæg) ?

Jeg bruger meget sjældent AppleWorks, så jeg kan nok ikke hjælpe dig.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Richard Nees

Dato : 10-01-02 02:15

> Du skal opdatere til AppleWorks 6.1.2 for at gør den Mac OS X
> kompatibel; hvis det er 6.0'eren, så starter den i Classic.

AppleWorks 6.0.1 og 6.0.4 er begge carboniseret, hvor installeren ikke er
det.
De er dog forholdsvis ubruglige Mac OS X.

Den seneste version til OS 9 er 6.1.2 (og det bliver nok den sidste
revision).

Så kom 6.2, hvilket bl.a. giver carboniserede DataViz translators (Word,
Excel m.m.)
Her bliver det så kompliceret.
I stedet for at adskille AW i OS9- og OSX-versioner (ligesom iTunes f.eks.)
valgte Apple at lave et gadekryds af et program:
Siden vers. 6.2 har AW været en bundle/pakke, som man kender fra andre
OSX-programmer.
Denne bundle indeholder seperate programmer til hhv. OS9 (6.1.2) og OSX
(6.2).
OSX-versionen henter hjælpen inde i bundlen, hvor OS9-versionens hjælp skal
ligge i "Hjælp/Help" i en aktiv OS9-systemmappe.
Translatorne henter OSX-versionen i "AppleWorks Extras/emner",
hvor OS9-versionen henter dem i "Application Support/Programunderstøttelse"
i en aktiv OS9-systemmappe + MacLinkPlus for AppleWorks i
Extensions/Udvidelser.

Desuden er den danske 6.2 fejlbehæftet (bl.a. virker translators ikke i
OS9).
Dette er affødt af den komplicerede struktur og manglende test inden Gold
Master.
Den kommende 6.2.2-opdatering skulle løse de fleste problemer,
men som hovedregel bør man installere AW i det system (9 eller X), hvor man
vil bruge det.
Opdaterer man fra 6.2 eller 6.2.1, oplever man færre fejl.

Apple er klar over problemet, men holdningen er at man ikke vil ændre
radikalt i strukturen, førend næste store opdatering.
OS 9-versionen er som sagt på 6.1.2 nu, og vil sandsynligvis ikke blive
opdateret og som andet OS9-software blive udfaset.
Når version 6.5 eller 7 kommer, vil den kun køre i OSX, og bruge
SBML-modellen.
(dvs. indeholde flere sprog i samme pakke, som vi kender det generelt i OSX)

"Hvorfor ikke bare lave en Cocoa-udgave fra starten af?", ville nogen
sikkert spørge.
Da kun ca. 10% af koden kan overføres, valgte Apple at bruge føromtalte
model af sparehensyn.

/Richard Nees

P.S. Alle Apple-medarbejdere har iøvrigt fået udleveret et gratis eksemplar
af Office v.X.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-01-02 23:36

Richard Nees <nono@nopenope.nu> wrote:

> P.S. Alle Apple-medarbejdere har iøvrigt fået udleveret et gratis eksemplar
> af Office v.X.

Og det rykker "big time"!

Ja det er surt at skulle indrømme det, men AppleWorks er bare ikke
sluppet heldigt igennem de mange versionsopdateringer. (De gamle version
1 og 2 var gode - lean & mean.) Jeg købte selv version 6.0 og regnede
med at få et gennemarbejdet OS X program - med alle de lækre native
cocoa detaljer. Og så får man sådan et tungt makværk, som mere minder om
noget der burde være blevet aflivet med classic MacOS.

Men nu har jeg prøvet Office X! Word starter utrolig hurtigt selv på en
500MHz Pismo. (Som jo bl.a. har en ret langsom HD.) Alle funktioner
virker som om de er blevet strammet op i forhold til tidl. versioner, og
selv om jeg kun har arbejdet meget lidt med gl. versioner af Word siden
jeg skrev opgave i win-version 2.0, har jeg let ved at finde frem til de
funktioner jeg skal bruge. Produktet virker som om det er skruet godt
sammen - sorry Apple guys ... men det er da en gevindst for
platformen. Men pakken _er_ dyr - øv!

Jeg har også fundet frem til et lille shareware produkt som hedder
"Okito composer". Det er endnu på betastadiet, men det er ret fint lavet
- et ægte cocoa program. Det kunne gå hen og blive et hit til den alm.
hjemmebruger.

Men Apple ku' godt ha lavet en lidt mere udbygget version af TekstEdit,
i stil med wordpad til windows. Det ville jo være nok for mange.

Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-02 08:51

mb@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> sammen - sorry Apple guys ... men det er da en gevindst for
> platformen. Men pakken _er_ dyr - øv!

Er der kodere her i gruppen? OpenOffice til Mac OS X har brug for
hjælp - bare hvis den rene X Windows verison kan køre, kan man komme
langt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 11-01-02 09:23

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> [...]
> "Okito composer". Det er endnu på betastadiet, men det er ret fint lavet
> - et ægte cocoa program. Det kunne gå hen og blive et hit til den alm.

JEg synes godt der må reklameres lidt:
<http://www.okito.net/>

Programmøren er meget lydhør overfor forslag.

Thomas Tvegaard

Fra : Franz Berliner

Dato : 12-01-02 13:24

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> JEg synes godt der må reklameres lidt:
> <http://www.okito.net/>
>
> Programmøren er meget lydhør overfor forslag.

Nu vi er ved de små hurtige teksbehandlingsprogrammer kan "Mariner
Write" også anbefales. Der findes en 3.0 beta til OS X.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-01-02 14:49

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> JEg synes godt der må reklameres lidt:
> <http://www.okito.net/>
>
> Programmøren er meget lydhør overfor forslag.

Forløbig er det vist bare en frontend til text services med en toolbar
samt en skuffe til fontpanl, findpanel og text justering - præcis samme
funktioner som TextEdit. (som pga af text-services faktisk ville være en
fin lille textbehandler, hvis bare Apple gad lave en ordbog til de
lokaliserde OS sprog)

<icq:131382336>

Fra : Michael Horn

Dato : 10-01-02 00:16

"Mich. Ottosen" <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote in message
> Det her er måske dumt, men jeg skal lige først spørge om Apple Works 6.0
> er MacOS X native?
> Det starter fint i MacOS X, så vidt jeg kan se.

Det er med på os x installer cd'en. opgr. kan fås på apples webside.

mere info kan fås på http://www.macbruger.dk/

/Michael

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-01-02 01:58

> [...]

> (næsten) (fint nok) ? Men den skrift er nu ikke lige min kop te. Jeg
> ville helst, at det hele virkede i Geneva 12 pkt.

Hej Mich.

Nu var jeg vist ikke for heldig med mit første svar, men jeg
prøver igen. Jeg ved ikke ret meget om skrifter, men der findes
forskellige typer (TrueType og sådan noget hedder de). Nogle skrifter er
skalerbare, andre findes i faste størrelse i computeren, og så må den
nogle gange selv skalere skrifterne, hvilket vist delvis baserer sig på
gætværk. Den skrift, man ser på skærmen, behøver ikke være den samme som
den udprintede. Jo altså hvad udseende angår, men ikke type.
Ovenstående er sikkert noget vrøvl, men det korte af det lange
er, at jeg godt kender noget af det, du beskriver. Afhængig af
skrifttype, -størrelse og ikke mindst zoom-grad, man bruger på skærmen,
passer skrifterne mere eller mindre godt. Jeg kender godt fænomenet med,
at nogle bogstaver forsvinder ind under højre margin. Hvis man så ændrer
zoom, forsvinder problemet ofte (eksperimenter lidt), og det samme kan
gælde, hvis man vælger en anden skrift. Det er som om, computeren ikke
rigtigt ved, hvor meget bogstaverne fylder på skærmen ved visse skrifter
og størrelser. Måske giver det også dit problem med markøren.
--
Henrik Münster <henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-01-02 03:30

Hej Michael

Ja, AWKS 6 er X-native. - Hvilken version af AWKS 6 - 6.0, 6.04? DK -
US?....

Opdater til seneste version 6.2.2. Her er links til de engelske:
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120090>. Jeg kan kun finde
link til AWKS 6.0.4DK -
<ftp://ftp.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Danish/Macintosh/Application_Updates/AppleWorks/DK-AppleWorks_6.0.4_Updater.smi.bin>.
Så hvis der er nyere versioner arf den, må den være et andet sted... De
ting, du nævner er kendte problemer med 6.0. Jeg kasserede den af samme
grund, og først nu med den engelske version 6.1.2 virker den som den skal
på 9.2.2.

mvh. Erik Richard

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]
>
> --
> venlig hilsen,
> Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)