Mac OS X. Fjernes alt ved afinstallation a~
Fra : Jones

Dato : 08-01-02 22:11

På PC sker det "uhyggelig" sjældent, men hvorledes forholder det sig med
Mac OS X?

MVH Jones

Fra : Karl Antz

Dato : 08-01-02 23:40

Jones <jones1024@hotmail.com> wrote:

> På PC sker det "uhyggelig" sjældent, men hvorledes forholder det sig med
> Mac OS X?
>
> MVH Jones

Hvis programmet er skruet sammen efter reglerne, ligger det hele i en
"package" som i Finderen vises som én program fil. Control-klikker du på
den og vælger "Show Package Contents", kan du se at der faktisk er tale
om en mappe med alle de ting som programmet behøver for at fungere.
Sletter du denne fil/package, er hele programmet med alle hjælpefiler
fjernet.

Anderledes er det med programmer der installerer kext's, altså
kerne-extensions. Men det er egentlig forbudt i Mac OS X. Og desværre er
der enkelte programmer der ikke kerer sig en døjt om Apple's
anvisninger.

Men i det store og hele bli'r det hele slettet når du sletter
programmappen.

.... hrrrm - programmerne har selvfølgelig preferences. Disse finder du i
/users/din_mappe//library/preferences. Desuden lægger nogle programmer
ting i /users/din_mappe/library/application support. Og endelig lægger
feks et program som Palm sine dokumentfiler i
/users/din_mappe/documents/palm/users

Men disse steder er ret logiske, i modsætning til det virvar som OS 9'
systemmappe efterhånden havde udviklet sig til.

Grundreglen er altså: fjern programmet/proggrammappen samt eventuelle
efterladenskaber i /users/din_mappe/library/preferences og i
/users/din_mappe/library/application support. Så burde det hele være
væk.

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Jones

Dato : 09-01-02 10:55

"Karl Antz" <karlantz@isa.dknet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> der enkelte programmer der ikke kerer sig en døjt om Apple's

Har du nogle eksempler på sådanne programmer?

> [...]
> ting i /users/din_mappe/library/application support. Og endelig lægger
> feks et program som Palm sine dokumentfiler i

Findes der eksempler på, at andre lokaliteter tages i brug, eller er det
helt udelukket?

> Men disse steder er ret logiske, i modsætning til det virvar som OS 9'
> systemmappe efterhånden havde udviklet sig til.

Ja, det er et sandt helvede, men jeg tror ikke, at det kan slå MS
Windows versionernes kaos.

> [...]
> efterladenskaber i /users/din_mappe/library/preferences og i
> /users/din_mappe/library/application support. Så burde det hele være

Tak for grundig besvarelse af mit spørgsmål.

MVH Jones

Fra : Karl Antz

Dato : 09-01-02 11:27

> Har du nogle eksempler på sådanne programmer?

ikke blandt dem jeg benytter.

> Findes der eksempler på, at andre lokaliteter tages i brug, eller er det
> helt udelukket?

Udelukke kan man aldrig noget - men jeg har ikke oplevet det hidtil, og
jeg regner det for ret usandsynligt.

> Tak for grundig besvarelse af mit spørgsmål.

Velbekomme

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-02 12:50

Jones <jones1024@hotmail.com> wrote:

> Findes der eksempler på, at andre lokaliteter tages i brug, eller er det
> helt udelukket?

ja

Quicktime codecs ryger i /Library/Quicktime
Kontextuelle menuer i /Library/Contextual Menu Items
Colorsync profiler i /Library/Colorsync
osv. det er meget overskueligt.

Eneste "problem" er når et program instalerer et startup script i
/System/Lirabary/StartUpItems - du skal være root for at kunne slette
scriptet (som sansynligvis ikke kan finde det program det forsøger at
starte) - but, don't worry, det er sjældent.

NB. Hvis programmet kun er installeret hos dig (din konto), ligger
emnerne i ~/Library/bla,bla,bla i stedet for i /Library/bla,bla,bla

<icq:131382336>