at lære blindskrift (ny iMac med hvid tast~
Fra : Thorfinn

Dato : 08-01-02 10:18

Findes der egentligt et nogenlunde ok programm til Mac til at lære 10
fingers-blindskrift?
Har i nogle erfaringer?

Det ville øge indlæringen hvis programmet brugte danske ord, men må
gerne være gammelt (f.x. til Macintosh) alt lear og hype (lyd, farver)
er udnødvendigt.

hilsen
Sebastian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-02 10:37

Thorfinn <thorfinn@forum.dk> wrote:

> [...]
>
> Det ville øge indlæringen hvis programmet brugte danske ord, men må
> gerne være gammelt (f.x. til Macintosh) alt lear og hype (lyd, farver)

jeg havde fat i et dansk gratis/shareware program for et par år siden,
men da jeg aldrig fik brugt det, kan jeg selvfølgelig ikke huske hvad
det hedder.

<icq:131382336>

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 08-01-02 22:22

Hejsa.

Thorfinn <thorfinn@forum.dk> wrote:

> Findes der egentligt et nogenlunde ok programm til Mac til at lære 10
> fingers-blindskrift?
> Har i nogle erfaringer?

"SuperType Pro" findes også i Lite version, kan lånes på
Kommune-Biblioteket (her i Århus i hvertfald).

Findes både i PC og Mac-version

Har ingen erfaring, men det fylder ingenting, og virkede fint, da jeg
kiggede på det.

/Sebastian

(Hedder du Sebastian eller Thorfinn???)

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : Thorfinn

Dato : 09-01-02 12:47

sadyhr@yahoo.com wrote in message news:<1f5ppia.w4si2vcoz9hcN@0xc3d75aec.arcnxr13.ras.tele.dk>...

> "SuperType Pro" findes også i Lite version, kan lånes på
> Kommune-Biblioteket (her i Århus i hvertfald).

Tak for henvisningen. Ifølge bibliotek.dk findes det i 38 biblioteker
landet over.

SuperType Pro

idé og tekstindhold er udarbejdet af Carina Fløisdorf
1998. 1 cd-rom, lyd, farve 2 disketter + 1 brugervejledning ; 27, 29
sider
Forlag: ISD Danmark
Opstilling i folkebiblioteker: 65.35
Maskinskrivningskursus til indlæring af blindskrift. Cd-rom versionen
indeholder en række videoklip og diktater, mens disketterne kun
indeholder selve programmet. Der er tale om et undervisningsprogram,
der kan benyttes af folke-, handels- og tekniske skoler
Fra 8 år
Cd-rom: Systemkrav: Pc, 486; 8 MB ram; Windows 3.1x (uden video),
Windows 95/98; grafik (640×480 billedopløsning, 256 farver); 2×
cd-rom-drev; SoundBlaster-kompatibelt lydkort. Systemkrav: Macintosh,
020 eller bedre (kompatibelt med PowerMac); 1 MB ram; System 7.1 eller
senere; grafik (640×480 billedopløsning, 256 farver); 2× cd-rom-drev
Disketter: SuperType til Windows 95 ; SuperType til Macintosh. Version
9.0 (Dansk version)
Brugervejledning: 2. udgave
På materialet 1982-1997, 1982-1998
ISBN: 87-89373-04-9
ISBN: 87-89373-00-6

> (Hedder du Sebastian eller Thorfinn???)
Thorfinn er et kælenavn, som jeg fik efter jeg læste (alt for) mange
Deleurian tegneserier. Da jeg fik mit Compuserve abbonement syntes min
ven, som hjalp mig med opsætningen at det kunne være sjovt at bruge
det navn. Via en eller anden forpulede auto-fill funktion i Compuserve
smuttede navnen over til deja-kontoen. Compuserve er død. Deja er død.
Længe leve.....

hygge
Sebastian "Thorfinn" Løck

ps. hvis du kan skaffe mig "Rejsen til Saturn" vil jeg være
supersmadderglad.

Fra : Finn Brunberg

Dato : 08-01-02 22:41

> [...]

> Det ville øge indlæringen hvis programmet brugte danske ord, men må
> gerne være gammelt (f.x. til Macintosh) alt lear og hype (lyd, farver)

Jeg købte for 8-10 år siden et dansk udviklet program der hedder
"SuperType" - dansk tastatur og dansksprogede træningstekster.
Den gang til kunne det købes til både Mac og PC.
Firmaet der solgte det hed ISD Int.Software Developmant og havde
adressen:
Frederikssundsvej 147A, 2700 Brønshøj
tlf: 3138 4704
Begge oplysninger er hentet fra manualen, og som sagt er det en ældre
sag, så jeg vid ikke om det stadig passer.
Så vidt jeg husker, så jeg det for et par år siden i en ny version, som
dog var til PC (hvilket ikke udelukker, at der også er lavet en
opdatering til Mac).
Jeg har ikke brugt det for nyligt, så jeg ved ikke om det fungerer
sammen med min nuværende OS 9.1, men jeg har ellers været meget glad for
det.

mvh Finn Brunberg