skub i motoren
Fra : Jørgen

Dato : 06-01-02 04:29

Jeg har en Neos scooter ca. 3 år gl.

Har lige skiftet ruller, ny udtømning, rullerne der høre til vejer 4,5 g.
De gamle som er slidte vejer 6 g, er det så rigtig at de nye som
høre til det nye udstødning kun vejer 4,5 g. ?

Det nye udstødning er en Tecnigds Basis
Jeg har taget den lille ring ved variomaticen af.

Jeg har aldrig i de 3 år skiftet indmaden i luftfilter, jeg venter at
få et nyt tilsend, kan man rengøre det gamle indtil jeg får det nye
sat i ?
For der mangler stadigelværk skub i motoren.

Kan man måle om karburatoren får benzin, olie og luft i en rigtig
blanding.
Jeg mener at ved biler hvor der er flere, måler man dem, så de er ens.

på forhånd tak

Fra : Jørgen

Dato : 06-01-02 04:55

P.s. Der er meget olie i luftfilter.
kan man juster bezin-nålen, så der komme mere benzin
end olie i karburatoren.

hilsen Jørgen

Fra : Morten Larsen

Dato : 06-01-02 11:16

> P.s. Der er meget olie i luftfilter.
> kan man juster bezin-nålen, så der komme mere benzin
> end olie i karburatoren.

Jeg kender ikke til din model, men på
en Gilera Stalker sidder der en lille pumpe
der kan justeres efter hvor meget olie den skal give.
(venstre side af motor helt forrest, trukket af en lille rem)

Morten

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 06-01-02 17:03

"Morten Larsen" <hos@larsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der kan justeres efter hvor meget olie den skal give.
> (venstre side af motor helt forrest, trukket af en lille rem)

Hvordan justere du den, for så er jeg da træt af selv at blande. Jeg
kunne aldrig få min til at give mere end 0,7 % .. Og det er ikke nok til
mig.

> Morten

/Thomas

Fra : Morten Larsen

Dato : 06-01-02 21:39

> Hvordan justere du den, for så er jeg da træt af selv at blande. Jeg
> kunne aldrig få min til at give mere end 0,7 % .. Og det er ikke nok til
> mig.

Øhh det kan jeg ikke huske, det er lidt siden jeg
havde det splittet det ad, men jeg mener at det giver
sig selv, når man kigger ind omkring systemet.
Jeg husker ikke helt hvordan det er lavet, men
på venstre side af motoren længst fremme, er
der noget der er trukket af en lille tandrem, og
jeg husker at der er noget med et lille hak, der
angiver standart-blanding, og at man så kan flytte et eller
andet op eller ned efter ønske. Ja det er ikke meget
hjælp, men undersøg sagen, for jeg er 100% sikker
på at det er muligt.

Morten

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 06-01-02 17:05

> [...]
> De gamle som er slidte vejer 6 g, er det så rigtig at de nye som
> høre til det nye udstødning kun vejer 4,5 g. ?

Jow det kan godt passe, men de er nok lige lette nok !

> Det nye udstødning er en Tecnigds Basis
> Jeg har taget den lille ring ved variomaticen af.
Er det en 45 eller 30'er?

> Jeg har aldrig i de 3 år skiftet indmaden i luftfilter, jeg venter at
> få et nyt tilsend, kan man rengøre det gamle indtil jeg får det nye
> sat i ?
> For der mangler stadigelværk skub i motoren.

Hvorfor vil du have et nyt ? Vask det gamle og giv det filterolie , så er
det godt som nyt.

> Kan man måle om karburatoren får benzin, olie og luft i en rigtig
> blanding.
> Jeg mener at ved biler hvor der er flere, måler man dem, så de er ens.

Kig på tændrøret.. Er der chokoladebrunt så er det som det skal være.

> på forhånd tak

/Thomas

Fra : RpR

Dato : 07-01-02 16:21

> Jeg har en Neos scooter ca. 3 år gl.

Fin scooter!

> Har lige skiftet ruller, ny udtømning, rullerne der høre til vejer 4,5 g.
> De gamle som er slidte vejer 6 g, er det så rigtig at de nye som
> høre til det nye udstødning kun vejer 4,5 g. ?

Dem der fulgte med til min Basic dengang var 5gr, så mon ikke dine også er
det?
De originale ruller skal veje 7gr så vidt jeg husker, at dine vejer mindre
kan være på grund af slid (3år er længe uden skift af ruller).
Men rullevægten passer ret godt hvis du ikke har lavet andre ændringer.

> Det nye udstødning er en Tecnigds Basis
> Jeg har taget den lille ring ved variomaticen af.

Hvis det er 30km/t modellen ville jeg nok skifte cylinderen ud med den fra
45'eren eller endnu bedre (og billigere) en Polini Sport cylinder på 70ccm.
Det giver rundt regnet en fordobling af ydelsen i forhold til en afdroslet
motor.
Min Neo's jeg havde gik ca. 85 - 90km/t med Sport cylinder og Basic
udstødning. Optrækket var heller ikke helt i skoven.

> Jeg har aldrig i de 3 år skiftet indmaden i luftfilter, jeg venter at
> få et nyt tilsend, kan man rengøre det gamle indtil jeg får det nye
> sat i ?
> For der mangler stadigelværk skub i motoren.

Kan du sagtens. Rens det i benzin og lad det tørre. Så vist jeg husker skal
der ikke bruges filterolie af nogen art til filteret.

> Kan man måle om karburatoren får benzin, olie og luft i en rigtig
> blanding.
> Jeg mener at ved biler hvor der er flere, måler man dem, så de er ens.

Du kan køre en tur på 5km i det tempo du plejer, slukke motoren brat og
pille dit tændrør ud og se farven efter. Er tændrøret brun som kaffe med
mælk er den i vinkel. Er det gråt eller hvidt har du for lille dyse i (eller
utæt luftfilter / indsugning så den får falsk luft) og resultatet bliver med
garanti at stemplet sætter sig. Ikke en god ting. Er tændrøret sort og tørt
er der for stor dyse i eller tilstoppet luftfilter. Er der meget olie på
tændrøret tyder det på en olie der ikke kan forbrænde.
Så snart du monterer en større cylinder vil jeg anbefale dig at bruge en god
fuldsyntetisk olie som f.eks IP GPX Pro-2 eller Castrol TTS. Motorex's olie
til ca. 130,- literen er bestemt heller ikke tosset.
Drop "Brugsens den bedste", de kokser motoren til og jeg tvivler på at de
kan smøre andet end symaskiner.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com