Classic spørgsmål?
Fra : Ninzen

Dato : 05-01-02 22:20

Jeg kører grafiske OS 9 programmer på OS X, har ihvertfald forsøgt på
det i et par uger. (Jeg er blevet klogere, takket være hjælp her i
gruppen). Specielt Quark volder mig dog problemer. Da der i dag kom en
tråd op i comp.publish.prepress om OS X, bidrog jeg med mit bøvl. Fik
følgenden forslag:

[Klippet fra tråden]
> Excately the same thing happens to me - no warning - no asking to save -
> no nothing - just disappears. I think I happens if I click outside the
> Quark window, as if it can't handle the OS X thing in the same moment,
> which Classic was ment to do.

Try working with the Console open so that you can see what's going on at
a system level when Classic vanishes.

You can also use the Terminal to see what processes are going on and how
much of the CPU they are hogging:

% top -uw [klip slut]

Mit problem: Det lyder som et forslag fra én der ved hvad han taler om,
problemet er bare, at jeg ikke ved:

1. Hvordan man arbejder med sin konsol åben så jeg kan se hvad der
foregår? Han tænker sig måske at jeg bruger mere ram end jeg har til
rådighed, og når jeg så går fra et rent OS 9 program over i OS X
brugerfladen bruger jeg mere end tilladt og OS 9 programmet quitter, men
da er jeg allerede i ren OS X, og kan ikke få advarsel om det?

2. Hvordan bruger jeg terminalen for at se hvilke processer der er
igang? Mener han jeg skal ind i UNIX? Er % top -uw en UNIX kommando?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-01-02 23:50

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> brugerfladen bruger jeg mere end tilladt og OS 9 programmet quitter, men
> da er jeg allerede i ren OS X, og kan ikke få advarsel om det?

Console ligger i utilty mappen i programmappen. Unix og Cocoa programmer
skriver fejlmeddeleser i log filer som kan læses med Console.app. Hvis
classic går ned kan du evt læse en fejlmeddelelse her.

> 2. Hvordan bruger jeg terminalen for at se hvilke processer der er
> igang? Mener han jeg skal ind i UNIX? Er % top -uw en UNIX kommando?

Du åbner Terminal som ligger i samme mappe som Console. Top er en
kommando som viser hvilke programmer som er aktive og hvor mange
resourcer de bruger osv. "-uw" er parametre til top som gør at
resultatet bliver sorteret efter processor forbrug plus yderligere
kolonner med data. Du kan i Termal skrive "man top" for at få
vejledning.

Da Quark kører i classic vil programmet ikke blive vist med top da
programmet afvikles inde i classicmiljøet eller TrueBlueEnviroment som
classic egentlig hedder. Det råd du har fået om at følge top går nok på
du skulle konstatere om hvorvidt programmet "TrueBlueEnv" bruger mere og
mere hukkommelse. Jeg vil nu tvivle på at det skulle være problemet.

Er det et generelt problem at Quark crasher classic?
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Ninzen

Dato : 06-01-02 01:12

> [...]
> resultatet bliver sorteret efter processor forbrug plus yderligere
> kolonner med data. Du kan i Termal skrive "man top" for at få

Tak for det. Det er da til at finde ud af.

Forslaget var, at få fat i logfilerne, når problemerne opstod og:

""Publish the data on the OS X Knowledgebase and send a copy to Quark
and see if anybody can come up with a fix.""

- Hvor er det lige man poster til OS X Knowledgebase.

> [...]
> mere hukkommelse. Jeg vil nu tvivle på at det skulle være problemet.
>
> Er det et generelt problem at Quark crasher classic?

Jeg tror ikke der er de store erfaringer med det, folk undgår det, fordi
det lugter af, at bede om øretæver. Men jeg har hørt folk (ikke i
"produktion") har brugt det. Men uden brug af genvejstaster og det
holder ikke, synes jeg.

Men jeg vil faktisk nødig tilbage til ren 9 nu.
- Men det er trods alt en arbejdsplads.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-01-02 19:11

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Forslaget var, at få fat i logfilerne, når problemerne opstod og:
>
> ""Publish the data on the OS X Knowledgebase and send a copy to Quark
> and see if anybody can come up with a fix.""

i /Applications/Console

Console -> Preferences, fanebladet "Crashes"

Kryds "log crash..." af så kan du let finde de programmer der crasher og
samt fejlmeddelelser, eks. for trueblue.
Hvis du også krydser "Automaticly..." af, startes Console.app
automatisk og popper crash loggen op din skærm.

<icq:131382336>

Fra : Ninzen

Dato : 06-01-02 22:04

> [...]
> Hvis du også krydser "Automaticly..." af, startes Console.app
> automatisk og popper crash loggen op din skærm.

Er nu gjort.
Men var lige en tur i ren OS 9. Da jeg kom tilbage var logfilen blank.
Jeg kunne også se, at der før også kun lå for et par dage (sidst jeg var
i OS 9). Sletter den alt når man booter?

Ja, for nu har jeg samlet en liste, og jeg må sige at JEG kan ihvertfald
ikke få Quark til at køre i Classic, om det så skyldes noget andet ved
jeg ikke. Jeg har lige siddet med en større sag, og mine fonte bliver
pludselig kursive/halvfede i nogle zoom% og skriften står meget grimt
inde i Quark-jobbet. I modsætning til OS X i øvrigt.
Måske er det også ATM der er problemet.

Takker for hjælp.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-01-02 02:16

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Men var lige en tur i ren OS 9. Da jeg kom tilbage var logfilen blank.
> Jeg kunne også se, at der før også kun lå for et par dage (sidst jeg var
> i OS 9). Sletter den alt når man booter?

nej der afvikles (af "cron") tre scripts dagligt, ugenligt og månedligt
som ryder op i diverse logfiler og opdatere et par databaser. systemlog
filen i /var/log arkivesres som .gz og en ny oprettes.

> [...]
> pludselig kursive/halvfede i nogle zoom% og skriften står meget grimt
> inde i Quark-jobbet. I modsætning til OS X i øvrigt.

Jeg har ingen erfaring med ATM på classic, men du bør nok slå
skriftudjævning fra i Classic samt for Quickdraw programmer generel -
det kan gøres med kontrolpanel udvidelsen "tinkertool"

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Ninzen

Dato : 08-01-02 13:20

> nej der afvikles (af "cron") tre scripts dagligt, ugenligt og månedligt
> som ryder op i diverse logfiler og opdatere et par databaser. systemlog
> filen i /var/log arkivesres som .gz og en ny oprettes.

Øhhh - Tak

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-01-02 13:36

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Måske er det også ATM der er problemet.
Har netop spurgt om 'uskarpe' skrifter på en stor skærm på en bærbar
(og, jo, Morten den kører i højeste opløsning).
Har netop også tænkt på om ATM (som jeg har installeret på min gamle
superskarpe blærbare) kan spille en rolle for skrifter på skærmen?
Min ATM er sikkert 'tudsegammel', da den gamle PB er ca. fire år gammel.
Mon den kan bruges til noget på MacOS 9.x?
> Takker for hjælp.
Det gør jeg sandelig osse ...

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

Fra : Jesper

Dato : 06-01-02 00:10

in article 1f5k4zg.1gon5z41uytc7pN%Ninzen@ofir.dk, Ninzen at Ninzen@ofir.dk
wrote on 05/01/02 22:19:

> [...]
> brugerfladen bruger jeg mere end tilladt og OS 9 programmet quitter, men
> da er jeg allerede i ren OS X, og kan ikke få advarsel om det?

Du kan ikke rigtigt komme til at bruge "for meget" RAM I OS X, fordi OS X så
bare bruger VM, det er integreret I OS X.

Det kunne godt lyde som om MacOS 9 foretager en ulovlig handling og så
bliver afbrudt af OS X, der ikke tillader den slags.

> 2. Hvordan bruger jeg terminalen for at se hvilke processer der er
> igang? Mener han jeg skal ind i UNIX? Er % top -uw en UNIX kommando?

Du åbner terminalen, så står der:

Welcome to Darwin!
[localhost] ditbrugernavn%

Du skriver efter procenttegnet: top -uw så får du en liste over de processer
der kører, de løbende opdatering af processerne afbrydes med kontrol + C

Iøvigt hent lige denne manual I OSX terminalens brug:

http://www.macosx.org/archives/cli_tutorial.pdf

Jesper

Fra : Ninzen

Dato : 06-01-02 01:03

Jesper <pinebox@myrealbox.com> wrote:

> Det kunne godt lyde som om MacOS 9 foretager en ulovlig handling og så
> bliver afbrudt af OS X, der ikke tillader den slags.

Måske, jeg har selv mistanke om at det er genvejene i Maccen der
koliderer med OS X genveje. Eller transparencyen der driller, når
systemet skal forstå om det er OS X eller Classic.

> Iøvigt hent lige denne manual I OSX terminalens brug:
>
> http://www.macosx.org/archives/cli_tutorial.pdf

Tak, det er nok ikke lige den jeg vil fordybe mig i, men jeg har
arkiveret den, det er rart at vide at oplysningerne findes.

Jeg har en unix-mand i huset - men han gider ikke lege computer i
fritiden med mig - synes han har rigeligt ellers - så jeg må jo finde
hjælp hvor den er til at få. (Men det kunne jo være, når han ser hvad
maccen kan...

--
Venlig hilsen Nina