kulmulefiletter
Fra : Gitte

Dato : 02-01-02 15:42

Vi købte på et tidspunkt nogle kulmulefiletter (frosne i pose) på
tilbud, og indtil videre er det ikke en eneste gang lykkedes os at
tilberede dem, så det smagte godt. Hvad gør man med sådan nogle? Hvad
smager de godt med og hvordan skal de krydres ... vi synes nemlig at de
smager mildest talt drønkedeligt...og vi har altså nogle stykker endnu,
som vi heller ikke bare vil smide ud.
Mvh. Gitte

Fra : food_life

Dato : 02-01-02 16:22

Hvis I ikke ka' li' em som de er ville jeg evt. anvende dem i en
fiskesuppe sammen med anden fisk og skaldyr !

http://www.kandu.dk/

Fra : "

Dato : 02-01-02 17:03

"Gitte" skrev:

> vi synes nemlig at de smager mildest talt drønkedeligt...

Det er problemet med torskefisk, at de generelt er noget tamme i smagen. Men
du kunne også anvende dem "som fyld" til en kold fiskeanretning til en
frokost. Kogt/dampet, blandet med f.eks. rejer, laks og nogle citronskiver
ovenpå.

Mvh, Lars

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 02-01-02 17:17

Hej Gitte

Kom nogle kulmulefileter i et ildfast fad.
Lav en god karrysovs og kom champignonskiver i.
Hæld det over kulmulerne (så de dækkes til helt) og giv i det en tur i
ovnen.
Serveres med kartofler til.

Hilsen
Joan

Fra : Gitte

Dato : 02-01-02 19:17

Takker for svarene - nu skal kæresten lige tages med på råd og så prøver
vi det af
Mvh. Gitte

Fra : kautaq

Dato : 02-01-02 22:51

Gitte wrote:

> Vi købte på et tidspunkt nogle kulmulefiletter (frosne i pose)

1.
Svits nogle grøntsager på panden f.eks. gulerødder, porre og løg.
Skær evt. grøntsagerne i strimler. De må ikke steges for meget.
Kom fisken (rå) i et ildfast fad med et skvæt hvidvin, lidt citron
og fløde (1-2 dl) hæld grøntsagerne over og ind i ovnen 20-30 min.
Groft salt og peber ikke at forglemme.

Serveres med kartofler eller ris (nok ikke basmati eller jasmin?)
og et godt glas hvidvin.

Jeg har prøvet at hive fadet ud af ovnen lige før det var
færdigt og hældt frisk basilikum og revet mild ost over, og
så ca. fem minutter mere i ovnen. Uha-da det smagte godt.

2.
Kog/damp fisken og køl den af til den er kold.
Kom den over i en skål og bland følgende i (ca.):
2-3 spsk creme fraiche
1-2 spsk majonæse
Saften af 1/3 citron
Salt og peber

Man kan nu tilsætte forskellige ting, alt efter smag.
F.eks. ærter, søde majs, lidt finthakket løg, persille.
Røres godt rundt i skålen så det bliver til en god mousse.

Væltes ud på et godt stykke brød og så en kold øl til.

Jeg foretrækker at koge fisken et par minutter i rigeligt
saltet vand, det giver en god smag.
Ved begge forslag gælder det, at det ikke er nødvendigt
at tø fisken helt op, den kan fint tilberedes halvfrossen.
Så slipper man også for fiskelugt, hvis det ellers er et
problem for nogen. Ved kogning kommes fisken i koldt vand
først, bring det hele i kog og sluk. Lad det stå et par min.
Alle former for torskefisk kan bruges; sej, alm. torsk og
kulmule.

Venligst

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-01-02 08:33

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> wrote in message

> Så slipper man også for fiskelugt, hvis det ellers er et
> problem for nogen.

Forekommer kun ved fisk, der ikke er frisk.
Frisk fisk lugter ikke af fisk (SIC!).

mvh
Jan