Hårpleje.
Fra : Lars J.

Dato : 01-01-02 13:32

Hej, jeg er en 23 årig mand, som lider lidt af at mit hår er meget
tørt, og selvom jeg eksempelvis bruger voks, så bliver det ret hurtigt
meget tørt og "vissent".
Jeg har ikke været god til at vaske hår dagligt eller meget ofte, men
nu er spørgsmålet så, hvordan får man bedst muligt optimeret sit hår
uden at det bliver slidt af overdreven rensning.

På forhånd tak

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-01-02 16:16

"Lars J." <digtekat@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> nu er spørgsmålet så, hvordan får man bedst muligt optimeret sit hår
> uden at det bliver slidt af overdreven rensning.

voks kan sagtens gøre at håret kommer til at se vissent ud... det kommer
helt an på hvad det er for en voks...
hvis du i forvejen er dårlig til at få håret vasket og bare propper mere
voks på ( som mange unge fyre har tendens til) så forstår jeg godt at dit
hår er trist.... voks er et setting produkt... ikke et pleje produkt.....

det ville gøre det lidt nemmere for mig at rådgive dig hvis jeg fik at vide
hvilken voks og shampoo du bruger... samt hvor ote du vasker hår i
gennemsnit.... og hvor langt dit hår er........
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Lars J.

Dato : 01-01-02 17:24

On Tue, 1 Jan 2002 16:16:12 +0100, "Sabina Hertzum"
<sabina@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>hvilken voks og shampoo du bruger... samt hvor ote du vasker hår i
>gennemsnit.... og hvor langt dit hår er........

Ok, hver 4 dag eller lign bliver det vasket.
Jeg bruger altså ikke noget specielt shampoo, det billigste, jeg mener
at have hørt at der praktisk talt ikke er forskel på shampoo mærker.
Derimod har jeg købt noget "elinda balsam" som jeg dog ikke rigtig er
kommet rigtig i gang med.
Mit hår er temmelig kort, da håret krøller når det når en vis længde,
og det vil jeg helst undgå. Højst 2 fingers bredde i højde.(et par cm)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-01-02 17:43

> Ok, hver 4 dag eller lign bliver det vasket.

se om du ikke kan tvinge dig selv til at gøre det mindst hver anden dag..

> [...]
> at have hørt at der praktisk talt ikke er forskel på shampoo mærker.
> Derimod har jeg købt noget "elinda balsam" som jeg dog ikke rigtig er

ok.. nu kommer frisøren lige op i mig....
til et hår som det du beskriver herunder.. ( igen afhængig af voks´en) vil
jeg klart anbfale en almindelig "no fuss" shampoo.... dvs stort set den
billigste shampoo du kan finde i føtex( eller lignende) UDEN
balsameffekt.... det er vigtigt.... den må IKKE være plejene.....
det eneste du skal bruge den til er at gøre håret rent.....

så vil jeg også gerne lige have afklaret om du er en "typisk" ung fyr der
bruger DAX wax eller den røde studioline..... for gør du det har jeg et helt
andet regime til dig.... de er nemlig nogle af de ALLER værste...

> Mit hår er temmelig kort, da håret krøller når det når en vis længde,
> og det vil jeg helst undgå. Højst 2 fingers bredde i højde.(et par cm)

når det er så kort så er det temmelig ulogisk at det bliver tørt af
shampoo.... nu er jeg faktisk overbevist om at det er din voks og din
manglende hårvask der er synderen...

du kan gøre det at når håret er HELT rent.... ( dvs at du skal kunne køre
fingrene igennem det uden at det virker "gnidret"... og det må IKKE kunne
stritte uden produkt i når det er nyvasket... hvis det kan det er det et
sikkert tegn på at dit hår stadig er proppet med voks..... og så skal det
helt andre og "stærkere" midler til) at du kan bruge en god kur eller
balsam.... men ejg er ret overbevist om at nå du først får al voksen ud af
håret så vil du ikke opleve det virker udtørret.....

Fra : Lars J.

Dato : 01-01-02 19:47

On Tue, 1 Jan 2002 17:42:59 +0100, "Sabina Hertzum"
> [...]

>bruger DAX wax eller den røde studioline..... for gør du det har jeg et helt
>andet regime til dig.... de er nemlig nogle af de ALLER værste...

Nah, har brugt lidt DAX, men jeg bruger helst "DKS Hairart Hair wax",
fordi det tidligere var suverænt til mit hår(før mit hår blev så nemt
udtørt,

>når det er så kort så er det temmelig ulogisk at det bliver tørt af
>shampoo.... nu er jeg faktisk overbevist om at det er din voks og din
>manglende hårvask der er synderen...

Ok, daglig shampoo, uden balsam, og kun vandbaseret voks, må vel være
svaret?

I hvert fald tak for hjælp

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-01-02 23:23

> Nah, har brugt lidt DAX, men jeg bruger helst "DKS Hairart Hair wax",
> fordi det tidligere var suverænt til mit hår(før mit hår blev så nemt
> udtørt,

nu kender jeg ikke umiddelbart den voks..... er den meget kraftigt stivende?
dvs er den som en hård masse nede i krukken eller er det en blød og cremet
masse?

> Ok, daglig shampoo, uden balsam, og kun vandbaseret voks, må vel være
> svaret?

ja på sigt... men det primære er at du i første omgang får renset håret
ordentligt igennem.... derfor giver jeg dig nu en "opskrift" på en "hår
affedtning"....
dertil skal du bruge: en pakke kærgården smør..... en flaske sulfo (
opvaskemiddel).. din sædvanelige shampoo og en god fugtgivende balsam...

du starter med at proppe så meget smør i dit tørre uvaskede hår som du
kan.... arbejd det godt ind, så du har fornemmelsen af at hele håret og
hovedbunden er godt smurt ind..... hvis dit hår har meget voks i sig lader
du det sidde og arbejde... gerne 15-30 minutter....
så skyller du det i varmt vand..... dette kan gentages hvis håret er MEGET
fedtet eller man har brugt DAX wax i gennem længere tid...
når det meste at smørret er skyllet ud tilføjer du sulfo.... som om det var
shampoo.. og vasker håret.... igen hvis det er meget fedtet kan man lade det
sidde og trække et stykke tid.... så skyller du det ud... dette kan også
gentages, hvis man ikke er helt sikker på at håret er affedtet...
så vasker man håret som normalt med shampoo.... gerne to gange..... og
herefter putter man balsam i håret og lader det sidde og virke i den
anbefalede tid..... og skyller grundigt......
hvis man stadig føler at håret er mat og livløst kan denne behandling
sagtens gentages med få dages mellemrum...

nu er der så nogen der sidder og tænker "smør i håret... hun er
bindegal"..... men tro mig.... som professionel frisør har jeg ALTID smør og
sulfo ved hånden i de tilfælde hvor håret er så "vokset" til at det er
nærmest umuligt at komme til......
jeg brugte sågar metoden til en eksamen hvor jeg stod med en totalt "DAXet"
model der skulle farves.... farve kan ikke trænge igennem sådan et lag voks,
så hele min eksamen var afhængig af at jeg kunne få affedtet håret hurtigt
og effektivt...... dertil kan jeg fortælle at jeg fik 10 for selve
farvningen på 13 skalaen....
så det VIRKER....

og så skal siges at vandbaseret voks der kan holde en frisure er en saga
blot...... hvis du skal have noget der holder og evt samtidig giver glans så
køb en fiber voks og en meget blød glansgivende voks ( eller glans spray) og
sæt håret med det.... de to vokse kan blandes... men er effekten ikke efter
hensigten er en glansspray et rigtig godt alternativ...

> I hvert fald tak for hjælp

your welcome... selvom det er svært at rådgive denne vej igennem uden at se
håret

Fra : john-pilely

Dato : 02-01-02 06:30

Hejsa !

Her følger et enkelt men rigtigt godt råd, som proff. frisører benytter sig af når håret igennem
længere
tid er blevet tilstrækkeligt proppet med div. stylingprod.:

Du køber noget ganske alm. køkkensprit. Hælder det på et stykke vat og gnider håret med vattet
tot for tot - hvorefter du skal skylle det i eddikke og vaske det med en rensende hårshampoo. Det
er vigtigt at du gnider
flere gange på hver tot...... Jeg kan love dig for at dit hår kommer til at skinne og bliver helt
rent.....

Jeg har selv krus og krøller og har oplevet, at håret bliver mere glat.

Held og lykke !

Hilsen fra Sanne