iPod - til anlæg?
Fra : Esther Selig

Dato : 30-12-01 18:42

Hej. jeg er den overlykkelige ejer af en iPod.

men der er - selvfølgelig - et par ting jeg ikke kan finde ud af.

1) kan man overføre sange FRA iPod og til en anden imac end den, man
bruger som primær computer? Jeg har forsøgt , men uden held.

2) kan man slutte iPod til et alm. hi-fi anlæg (forstærkeren fx) og i
så fald, hvilket kabel skal man bruge? det ville jo være toplækkert
ikke at skulle slæbe 400 cd'er med i sommerhus.

tak for hjælp. esther

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-12-01 21:08

Esther Selig <selig@mail.tele.dk> wrote:

> Hej. jeg er den overlykkelige ejer af en iPod.

Er selv lykkelig ejer af en lydPotte!

> men der er - selvfølgelig - et par ting jeg ikke kan finde ud af.
>
> 1) kan man overføre sange FRA iPod og til en anden imac end den, man
> bruger som primær computer? Jeg har forsøgt , men uden held.

Ja, med et hvilket som helst program som kan se skjulte dokumenter.
Eller prøv et de programmer som er skrevet til foremålet ved at søge på
iPod på www.versiontracker.com

> 2) kan man slutte iPod til et alm. hi-fi anlæg (forstærkeren fx) og i
> så fald, hvilket kabel skal man bruge? det ville jo være toplækkert
> ikke at skulle slæbe 400 cd'er med i sommerhus.

Du skal have et kabel med minijack og phonoplugs. Kan købes i enhver
radiobiks.

Godt nytår
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-12-01 09:25

> Du skal have et kabel med minijack og phonoplugs. Kan købes i enhver
> radiobiks.
>
> Godt nytår

SuperRadio i Gentofte er billige og de har flere længder at vælge
imellem. Husk at forbinde kablerne når det hele ER slukket. Min søster
knaldede en dyr Denon forstærker af på den måde.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-12-01 13:19

Hej Jesper

Og ofte kan man købe dem i fx. Føtex til en 20'er for et std. kabel på
1m.

Jesper Haaber Gylling wrote:

> SuperRadio i Gentofte er billige og de har flere længder at vælge
> imellem. Husk at forbinde kablerne når det hele ER slukket. Min søster
> knaldede en dyr Denon forstærker af på den måde.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-12-01 22:51

Esther Selig <selig@mail.tele.dk> wrote:

> det ville jo være toplækkert
> ikke at skulle slæbe 400 cd'er med i sommerhus.

Uha, hvilken bitrate koder du dine mp3'ere med? For at få plads til 400
på potten skal du vist under de 100 kbps, og det lyder _ikke_ godt.

--
//Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/>

Fra : Esther Selig

Dato : 01-01-02 11:44

In article <1f59349.dd4ba91k6nm0wN%spamthis@verture.net>, Jonas Voss
<spamthis@verture.net> wrote:

> 400 cd'er med i sommerhus.
>
> Uha, hvilken bitrate koder du dine mp3'ere med? For at få plads til 400
> på potten skal du vist under de 100 kbps, og det lyder _ikke_ godt.

10 kbps. så kan der være rigtigt mange numre på pod'en
nej, jeg bruger naturligvis 160, cd regnestykket er lidt mere komplekst:
jeg regner med en succesrate på ca 2,5 pr cd. succesrate skal forstås
som det antal numre pr cd man gider høre flere gange. dette er en
gennemsnitsbetragtning. er cd'en et soundtrack kan man som regel sætte
succesraten til 1, er det en tidlig snoop dog eller dr. dre kan man som
regel sætte succesraten til 95.

tak til jer alle for gode råd. jeg vil straks indkøbe minijack/phono
kabel og i den forbindelse prøve at undgå at brænde forstærkeren af.

godt nytår. esther

Fra : Jonas Voss

Dato : 01-01-02 14:06

> [...]

> gennemsnitsbetragtning. er cd'en et soundtrack kan man som regel sætte
> succesraten til 1, er det en tidlig snoop dog eller dr. dre kan man som

Nårh, 400 CD'ere på _den_ måde - selvfølgelig (:

Mener også at Xzibit hører til i området omkring de 100.

> godt nytår. esther

I lige måde

--
//Jonas @ 55.7,12.5
blog | <http://verture.net/>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-12-01 06:59

Hej Esther

Nu kender jeg faktisk intet til iPod endnu, men jeg går ud fra, den har
et hovedtelefonstik med en 3,5mm minijackstik.

Hvis du så vil slutte den til en forstærker, skal du bruge et kabel med
en 3,5mm stereominijack i den ene ende og to stk RCA phonostik i den
anden ende.

Sæt stereo-minijackstikket i iPod'en og de to phonoplugs i en AUX
indgang på din forstærker. Skru helt ned for lyden på iPod'en, sæt
forstærkeren på AUX og sæt lydstyrken til alm. lyttestyrke. Skru så
langsomt op for lyden på iPod'en, så den svarer til lyden på
forstærkeren, hvis du istedet for AUX har valgt CD-afspilleren.

Du kan sætte en CD i din CD-afspiller og lade den spille, mens du
skifter mellem CD og AUX, så skal lydniveauet være ca. det samme. Hvis
fx. der er en markering på iPod'ens volumenkontrol, der går fra 0-10, så
vil jeg tro, den skal stå på ca. 4, for at niveauet er det samme som på
CD-afspilleren.

Hvis der er et alm. linieudtag (Line-OUT) på iPod'en, så har dens
volumenkontrol ingen indflydelse, men der kommer et fast signal ud, og
det signal går så ind i AUX indgangen på forstærkeren som et alm.
liniesignal som fra din CD-afspiller.

Du må bare aldrig overstyre det signal, du fører ind i forstærkeren, så
lyden forvrænges, da det kan brænde udgangstrinnet på forstærkeren af,
og en 'brændt' forstærker lugter altså ikke særlig godt -).

mvh. Erik Richard

Esther Selig wrote:

> [...]

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World