Chokolademouse alá Klaus Meyer
Fra : Ravn

Dato : 27-12-01 12:53

Hejsa

Jeg lavede engang en mouse udfra en opskrift fra et Alt for Damerene blad,
som Klaus Meyer stod for- den var med hans evindelige Val-Rhona og en smule
Cointreau og var ganske fantastisk.

Er der nogen af jer der tilfældigvis har den liggende- jeg har nemlig ikke
kunnet finde den nogen steder ?

Mvh
Thomas Kizach
Chokolade freak

Fra : Flemming

Dato : 27-12-01 17:39

Efter en søgning på Chokolademousse med cointreau på goggle fandt jeg denne
håber du kan bruge den.
Med venlig hilsen Gitte Jahns
175 g mørk chokolade
1 dl friskpresset appelsinsaft
4 æg
15 g smør
1 spsk cointreau
3 spsk sukker

tilbehør:
vanilleis
appelsinsauce
ristede mandelflager

Chokoladen skæres i mindre stykker og smeltes sammen med appelsinsaft i en
gryde. Koges igennem til den begynder at blive tykkere i konsistens.
Gryden tages af varmen og æggeblommerne piskes i i en ad gangen. Smør og
cointreau piskes i. Stilles til afkøling til den er lunken.
Æggehviderne piskes lige netop stive, sukker tilsættes under piskning
indtil konsistensen er marengslignende. Æggehviderne vendes i den let
afkølede chokolademasse og hældes op i en skål. Stilles i køleskabet i 6
timer.

Ved anretningen hældes først lidt appelsinsauce på en tallerken, herpå
anrettes chokolademousse med vanilleis og drysses med mandelflager_

Fra : Lene

Dato : 30-12-01 23:54

Jeg har et tillæg fra Alt for Damerne nummer 37/97 liggende og fandt denne
opskrift:

6 personer

200 g mørk chkolade Valrhona Manjari 64%
9 æggeblommer
75 g sukker
½ l pisekfløde
3 cl Eau de Vie Kirsch eller Framboise

Hak chokoladen fint og kom den i en metalskål. Smelt chokoladen i vandbad. Pisk

æggeblommerne hvide med sukkeret. Hæld den smeltede varme chokolade i de
piskede
æggeblommer og pisk. Tilsæt eau de vie. Pisk fløen til skum og vend en
tredjedel over
i chokolademassen. Derefter vendes denne blanding over i skålen med resten af
flødeskummet. Hæld moussen i portionsskåle og stil dem koldt i mindst tre timer
inden
servering.

Ravn skriver: