grafikorts indflydelse på sk
Fra : Jakob H K

Dato : 26-12-01 12:39

Jeg vil gerne vide om grafikkortet har nogen indflydelse på skærmens
skarphed ? jeg spørger fordi jeg svagt erindrer at min far havde den
oplevelse at skærmen virkede skarpere efter at han opgraderede
grafikkort (pc). Jeg har lånt en apple multiple scan 20 til min 4400,
men jeg er lidt skuffet over den. Den virker ret uskarp og jeg kan ikke
få helt styr på geometrien. Ville et voodoo kort hjælpe ? Jeg har prøvet
at lege med de forskellige indstillinger

Hygge

Jakob H K

Fra : tom dissing

Dato : 26-12-01 15:25

Grafikkort er generelt bedst til at få "det hele ti at gå stærkere".. Dog er
der nogle grafikere der helst vil arbejde med Matrox kort, da disse kort
ofte giver de "pæneste" farver.
Det lyder som om at skærmen trænger til en skruetrækker ( RGB skal fokuseres
+ så kan det være Detail knappen ( igen noget der kræver en skruetrækker)
skal have et drej!?
Tom

PS
Det kan være at du er interesseret.. Der er billige ATI PCI-kort i
tyskland... Tjek Gravis.de

Fra : Jakob H K

Dato : 27-12-01 00:22

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> + så kan det være Detail knappen ( igen noget der kræver en skruetrækker)

Hvor finder man de knapper der skal drejes på ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Per Bruus

Dato : 26-12-01 23:24

"tom dissing" <tom@mir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fokuseres
> + så kan det være Detail knappen ( igen noget der kræver en skruetrækker)

Er det muligt at give apple 21" studio display et "drej"
skarpheden ved 1024x1280 er rimelig OK, men
ændrer jeg til 1200x1600 er skærmen ulden og den
trækker skygger, hvilket er hamrende irriterende.
Kan det evt. være en god ide at opgradere det indbyggede
ATI rage 128 pro 16MB Vram (G4-450) til evt ATI radeon 8500
Jeg har ikke nødvendigvis brug for øget 3D hastighed men
vil gerne have bedre billedkvalitet.

MVH
Per Bruus

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-12-01 15:59

Per Bruus <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:

> Kan det evt. være en god ide at opgradere det indbyggede
> ATI rage 128 pro 16MB Vram (G4-450) til evt ATI radeon 8500

Radeon 75/8500 findes endnu ikke til mac'en

Når du oplever at 1600*1200 er mindre skarp end 1280*1024 er det fordi
du oplever din skærms begrænsning

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-12-01 15:59

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Det kan være at du er interesseret.. Der er billige ATI PCI-kort i
> tyskland... Tjek Gravis.de

Hvor? jeg kan kun finde 547,44 DM for både PCI og AGP, er det havd du
kalder billigt ?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... der har fået penge til et nyt
grafikkort i julegave...

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-12-01 22:38

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
> få helt styr på geometrien. Ville et voodoo kort hjælpe ? Jeg har prøvet
> at lege med de forskellige indstillinger

Det har meget at gøre med grafikkortet. Bl.a. hastigheden på kortets
RAMDAC bestemmer hvor høj opløsning og i hvor høj frekvens kortet kan
spytte ud.

Da jeg satte et Voodoo3-kort i min tidligere PowerCener Pro, kunne jeg
tydeligt se forskel i forhold til det indbyggede ATI-kort.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-12-01 23:10

Jakob H K wrote:

> [...]
> få helt styr på geometrien. Ville et voodoo kort hjælpe ? Jeg har
> prøvet at lege med de forskellige indstillinger

Nu er Apple's Multiple Scan skærme ikke noget at råbe hurra for, det er
faktisk lavprisskærme, som hovedsagligt blev bundlet sammen med div.
performa maskiner og de billigste PowerMac'er.

Fra : macsteen

Dato : 26-12-01 23:24

in article 3C2A4ABC.F8A4D49C@niels-ebbesen.net, Niels Ebbesen at
info@niels-ebbesen.net wrote on 26.12.2001 23:10:

> Nu er Apple's Multiple Scan skærme ikke noget at råbe hurra for, det er
> faktisk lavprisskærme, som hovedsagligt blev bundlet sammen med div.
> performa maskiner og de billigste PowerMac'er.

Jeg tror ikke multiple scan 20 har været bundlet med nogen performa?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-12-01 00:18

macsteen wrote:

> Jeg tror ikke multiple scan 20 har været bundlet med nogen performa?

Nej det har typisk været 14" og 15" skærme, og de 20" ændrer jo ikke på,
at det er en lavpris skærm.

Fra : Simon T

Dato : 27-12-01 11:23

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Nej det har typisk været 14" og 15" skærme, og de 20" ændrer jo ikke på,
> at det er en lavpris skærm.

Jo. Det er et Trinitron billedrør der sidder i, og der er absolut intet
at udsætte på kvaliteten af det.

Med venlig hilsen

Simon T

Fra : macsteen

Dato : 27-12-01 17:34

in article 3C2A5ABD.BA12CA6F@niels-ebbesen.net, Niels Ebbesen at
info@niels-ebbesen.net wrote on 27.12.2001 00:18:

> Nej det har typisk været 14" og 15" skærme, og de 20" ændrer jo ikke på,
> at det er en lavpris skærm.

17" og 20" modellerne er Trinitron.

Fra : Jakob H K

Dato : 27-12-01 00:22

Hvad med apple 1710 skærme, er det også noget hø ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-12-01 00:39

Jakob H K wrote:

> Hvad med apple 1710 skærme, er det også noget hø ?

Næ de har et Trinitron billedrør, og deres billede (farver og skarphed)
fejler bestemt ikke noget, der er dog nogle af 1710 skærmene som er
behæftet med en alvorlig fabriksfejl, derfor har der været en udvidet
garanti på en afgrænset nummerserie.

Fra : Jakob H K

Dato : 27-12-01 10:01

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Næ de har et Trinitron billedrør

Men det har den 20" jeg har lånt da også, der er ihvertfald de
karakteristiske 2 tynde tråde i den

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-12-01 15:59

> [...]

> faktisk lavprisskærme, som hovedsagligt blev bundlet sammen med div.
> performa maskiner og de billigste PowerMac'er.

Multiple Scan dækker en bred vifte af Apple skærme der ikke har ADB
port, deraf både gode (17 og 20) og mindre gode (720 og 15AV) og ringe
skærme (14, 15 og 1705).

at Apples CRT skærme generelt ikke er noget at råbe hura for, er en helt
anden sag...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-12-01 17:36

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> at Apples CRT skærme generelt ikke er noget at råbe hura for, er en
> helt anden sag...

Sludder - Apple har lavet flere gode skærme, toppen er nok ColoSync
skærmen, jeg har en 17", dens skarphed og farver er lige så gode som på
min 21" RasterOps.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-12-01 02:13

> [...]

> Sludder - Apple har lavet flere gode skærme, toppen er nok ColoSync
> skærmen, jeg har en 17", dens skarphed og farver er lige så gode som på

Nogle fotovenner jeg har, købte en Colorsync 20" til deres G4 for ca.
1,5 år siden og den er "færdig" nu. Det er den grafit-farvede med
indbygget kalibrering (yeah right!) og den kan ikke kalibreres op mere
med en ekstern kalibrator. Det er ikke ligefrem prima-kvalitet.

På mit arbejde har vi 2 stk. Apple Colorsync 20" (beige) med ADB og de
sucker for vildt. De kan slet ikke kalibreres op, selvom de "kun" er ca.
3 år gamle.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-12-01 04:16

> [...]

> Sludder - Apple har lavet flere gode skærme, toppen er nok ColoSync
> skærmen, jeg har en 17", dens skarphed og farver er lige så gode som på

problemet med colorsync/vision skærmene er bare, at der er mange
mandagseksemplarer iblandt (elektronikken står af), at de kun var dækket
af et enkelt års garanti, samt at reservedele/reperation er hundedyrt.

Desuden kan man sagtens finde skærme i samme prisklasse som
colorsync/vision skærmene der byder på lige så god billedkvalitet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-12-01 03:45

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Multiple Scan dækker en bred vifte af Apple skærme der ikke har ADB
> port, deraf både gode (17 og 20) og mindre gode (720 og 15AV) og ringe
> skærme (14, 15 og 1705).

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at få at vide, hvad du bygger de
udtalelser på. - Har du prøvet at bruge alle skærmene? - Har du set dem i
funktion, hvor de er presset til deres max ydelse - eller tager du kun efter
de tal, der står opgivet på div. testsider? - Jeg er alvorlig bange for, at
du forveksler MultipleScan skærmene med Performa og PerformaPlus skærmene.

MultipleScan 15 og 15AV er 100% identiske bortset fra de indbyggede
højttalere og tilhørende tilslutninger i AV modellen.

1705 hører ikke til MultipleScan serien men til AppleVision serien. Og 720
hører til den nyere ColorSync serie 720, 750 og 750ES (AV skærm), og som
alle har Sony Black Trinitron S billedrør med INVAR maske (dobbelt INVAR
maske på AV udg.) og en pixelstr. på 0,17x0,22 på 17" skærmene samt
0,19x0,26 på 20" skærmene. Alle serie 7xx skærme er nøjagtig de samme som de
tilsvarende Sony skærme og er 100% produceret af Sony for Apple.

> at Apples CRT skærme generelt ikke er noget at råbe hura for, er en helt
> anden sag...

Vrøvl Morten! - 2 af markedets bedste skærme er rent faktisk Apple
StudioDisplay 17" og StudioDisplay 21" med Hitachi Super Diamantron Plus
inline-billedrør med dobbeltmaske og en pixelstr. på 0,22 overall på begge
modeller (IEC norm). - Du skal rent faktisk op i Radius TrueColor skærmene
for at få noget, der er bedre, men hvor en 17" StudioDisplay kostede 4100kr.
+ moms (listeprisen), koster en tilsvarende Radius TC skærm omregnet fra USd
9290kr. for en 17" (pris i USA). - Og selv de nok så berømmede Miro skærme
kommer slet ikke på højde med de 2 modeller fra Apple.

- Og prøv så lige at sætte én, der bare har en smule reelt nedsat syn til at
teste skærme, (jeg tænker ikke her på 'almindelige brillebærere', men på
personer, der har mindre en 5/6 i synsbrøk!), - så vil du hurtigt finde ud
af, hvad der er godt og hvad ikke!

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-12-01 04:16

> [...]
> du forveksler MultipleScan skærmene med Performa og PerformaPlus skærmene.

Hyg du dig med din frygt - Jeg har set 20 og 1705, arbejdet jævnligt ved
både 17, 15, 15AV, og ejet 14 (2år) og 720 (3år).

ABD modellerne (vision, colorsync osv) og selv de nyere i transculent
design er i udpræget grad mandagsksemplarer.

> MultipleScan 15 og 15AV er 100% identiske bortset fra de indbyggede
> højttalere og tilhørende tilslutninger i AV modellen.

vrøvl. 15AV bruger shadowmask billedrør der er to generationer nyere.
Forskellen i billedkvalieten er tydelig. 15 er meget mat i farverne og
ulden i høje opløsninger sammenlignet med 15AV.

> 1705 hører ikke til MultipleScan serien men til AppleVision serien.

vrøvl, det er et ganske almindeligt shadowmask billedrør og skærmen har
hverken adb eller elektronisk farvestyring.

> [...]
> 0,19x0,26 på 20" skærmene. Alle serie 7xx skærme er nøjagtig de samme som
> de tilsvarende Sony skærme og er 100% produceret af Sony for Apple.

vrøvl 720 er en ganske almindelig shadowmask skærm med dot pich på 0.28
- højeste brugbare opløsning er 1024*768@85Hz, 1152*870@75Hz er ulden
og 1280*1024@60Hz er ubrugelig.

> [...]
> 9290kr. for en 17" (pris i USA). - Og selv de nok så berømmede Miro skærme
> kommer slet ikke på højde med de 2 modeller fra Apple.

billedkvaliteten er muligvs god på de dyre appleskærme, men det nytter
ikke meget hvis skærmene står af kort efter garantiens udløb, når
konkurenternes skærme i den tilsvarende kvalitet og prisklasse har 3 års
garanti og virker år efter år.

> [...]
> personer, der har mindre en 5/6 i synsbrøk!), - så vil du hurtigt finde ud

bla, bla, bla... du kører aligevel 800*600 på en 17"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-12-01 17:59

Hej Morten

Ac quanta multos tenebrae est!

> Hyg du dig med din frygt - Jeg har set 20 og 1705, arbejdet jævnligt ved
> både 17, 15, 15AV, og ejet 14 (2år) og 720 (3år).

Det har jeg også! - Og jeg har haft både 14", 15", 17" og arbejdet meget på en
15"AV, og jeg sidder rent faktisk med de tekniske datablade til dem, - altså dem,
som reparatørerne bruger til servicering af skærmene.

> ABD modellerne (vision, colorsync osv) og selv de nyere i transculent
> design er i udpræget grad mandagsksemplarer.

Jeg har 2 stk. 17" StudioDisplay (bondiblue), og ingen af dem har gjort så meget
som det mindste forsøg på at lave unoder. Begge er 3 år gamle og virker
upåklagelige.

> vrøvl. 15AV bruger shadowmask billedrør der er to generationer nyere.
> Forskellen i billedkvalieten er tydelig. 15 er meget mat i farverne og
> ulden i høje opløsninger sammenlignet med 15AV.

Hvis du kigger på de forskellige 'Service Part Numbers' på Apples egne tekniske
CD Rom'er, så er det _NØJAGTIG_ de samme numre til de fleste dele på både den
alm. MultiScan 15" og 15"AV, - så den holder ikke Morten!

> vrøvl, det er et ganske almindeligt shadowmask billedrør og skærmen har
> hverken adb eller elektronisk farvestyring.

Ingen af Trinitron billedrørene bruger 'ShadowMask'. De bruger kun Sonys egen
INVAR Mask system, og 1705 har Trinitron billedrør! - Kig på SPN numrene

> vrøvl 720 er en ganske almindelig shadowmask skærm med dot pich på 0.28
> - højeste brugbare opløsning er 1024*768@85Hz, 1152*870@75Hz er ulden
> og 1280*1024@60Hz er ubrugelig.

Igen Morten. _Alle_ 7xx modeller har Trinitron billedrør og altså INVAR Mask og
ikke ShadowMask! SPN nummeret på både serie 700, 1705 og 1710/1710AV er det
samme. - Altså er billedrørert også det samme.

> [...]
> ikke meget hvis skærmene står af kort efter garantiens udløb, når
> konkurenternes skærme i den tilsvarende kvalitet og prisklasse har 3 års

Som sagt har jeg 2 StudioDisplay 17", der begge er 3 år gamle, og der har aldrig
været det mindste problem med dem. De er tændt ca. 14-16 timer i døgnet.

Jeg har også haft en Hitachi Serie 751 19", og der var ikke andet end problemer
med den, - og det er vel at mærke en skærm der opr. kostede 9450kr. inkl. moms.
Og de såkaldte 'gode' skærme fra Miro, får du nærmest smidt i nakken, hvis du vil
købe dem. Jeg blev tilbudt en 2 år gammel Miro 20" i forrige uge til 1700kr.
inkl. moms!

Og så kunne jeg godt tænke mig, om du kan give en blot nogenlunde fornuftig
forklaring på, hvorfor det stadig er netop Apples 1705, 1710, 1710AV,
StudioDisplay 17" og 21", der holder en forholdsvis høj brugtpris, - selv nu,
hvor LCD skærmene vinder frem?

> bla, bla, bla... du kører aligevel 800*600 på en 17"

Nej Morten! - Det kan jeg love dig for, at jeg ikke gør! - Hvis du endelig vil
vide det, så kører jeg med disse opløsninger:
17" Targa Diamantron Plus 832x624, PM 7200/1mb VRAM
17" Apple StudioDisplay 1024x768, G3/233DT/6mb VRAM
17" Apple StudioDisplay 1152x870, G3/300MT/6mb VRAM
17" AppleVison 1710 1152x870, PM 7600/2mb VRAM
16" ApplePortrait 870x640, PM 7600/2mb VRAM
16" ApplePortrait 870x640, PM 7200/1mb VRAM

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-12-01 21:29

> jeg sidder rent faktisk med de tekniske datablade til dem, - altså dem,
> som reparatørerne bruger til servicering af skærmene.

Så burde du finde brillerne frem og læses dem.

> Hvis du kigger på de forskellige 'Service Part Numbers' på Apples egne
> tekniske CD Rom'er, så er det _NØJAGTIG_ de samme numre til de fleste dele
> på både den alm. MultiScan 15" og 15"AV, - så den holder ikke Morten!

Billedrørene (og elektronikken) er ikke ens, tjek selv:

<http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?cat=di
splay&RID=73>

<http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?cat=di
splay&RID=33082>

> Ingen af Trinitron billedrørene bruger 'ShadowMask'. De bruger kun Sonys
> Iegen NVAR Mask system, og 1705 har Trinitron billedrør! - Kig på SPN
> Inumrene

Vrøvl, 1705 har et Shadowmask billedrør, der selv anno 1996 havde
tarvelige specs. INVAR Mask har i øvrigt ikke noget med triniton og
beslægtede billedrørs typer at gøre.

> Igen Morten. _Alle_ 7xx modeller har Trinitron billedrør og altså INVAR
> Mask og ikke ShadowMask! SPN nummeret på både serie 700, 1705 og
> 1710/1710AV er det samme. - Altså er billedrørert også det samme.

Vrøvl hverken 1705 eller 720 har trinitonrør. Tjek selv, det ville klæde
dig.

<http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?cat=di
splay&RID=33087>

<http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?cat=di
splay&RID=33079>

<http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?cat=di
splay&RID=33086>

Jeg gider end ikke diskutere det med dig, da du til evig tid vil
fastholde din løgnhistorie. Begynd bare med at kalde mig for grøn,
snothvalp osv. med det samme, påberåd dig dit handicap, udgyd din galde
over at alle er efter dig, og sidst men ikke mindst: send mig pattede
SMS beskeder midt på natten - Så sparer du mig for deltagelse i en
laaaaaaang og nytteløs tråd, og da jeg stadig holder juleferie kan jeg
tillade mig at slukke for telefonen...

> [...]
> 1710AV, StudioDisplay 17" og 21", der holder en forholdsvis høj brugtpris,
> - selv nu, hvor LCD skærmene vinder frem?

Det vist en tilsnigelse at hævde en 1705 holder høje brugtpriser. De
øvrige skærme du nævner vil jeg aldrig røre med en ildtang, og jeg er
bestemt ikke alene, hvilket insnævrer kredsen af mulige købere og dermed
sænker brugtprisen - heldigvis for ejerne af disse skærme sidder der
fjolser som dig, der er parat til at betale alt for meget for en
crashprone gammel skærm der er hundedyr at få repareret.

og så er der den sædvanlige irritation over din linie længde og brug af
QP

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-12-01 04:33

- Morten

- Nu synes jeg snart, det er på tide, at du rent ud sagt kommer med
dokumentation for dine påstande, om, hvad jeg gør over for dig mht. at sende
SMS beskeder. Jeg er ved at være hamrende træt af dine beskyldninger!

Du har skrevet til mig privat om det samme, og jeg skal gentage her, som jeg
gjorde til dig selv, at du er - sagt med rene ord - fuld af løgn. Så dokumenter
venligst med tidspunkter, IP-adresser og afsender adresser.

Og hvis du ikke kan eller vil dokumentere dine påstande, vil jeg tillade mig at
sige, at det er det reneste opspind fra din side, - med det ene formål at
chikanere mig på det groveste. - Og det kun, fordi jeg ikke falder for dine og
visse andres tendenser til at ville spille politi her på nettet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 29-12-01 23:39

> [...]
> Mask og ikke ShadowMask! SPN nummeret på både serie 700, 1705 og
> 1710/1710AV er det samme. - Altså er billedrørert også det samme.

1705: Forfærdelig elendig skærm! Det kan ses langt væk, at den IKKE har
Trinitron eller det der ligner. Er ganske ordinær shadowmask. Har et
*utal* (juleferiehukommelsen siger ca. 40-50) af dem stående på
arbejdet. Fulgte i sin tid med en ordentlig flok 7200 og senere 7300.
Ser bedst ud i 600x800. Har en kantet kasse og virker temmelig
discountet. Det er måske derfor, at der ikke er et Apple-logo på
fronten, som f.eks. 1710?

Brugtpris? Et billigt grin. Nej, ærligt: De er ikke meget værd. Man
kunne måske snyde én og anden til at give 300-400 kr. for sådan en. Vi
får se. Har bygget en pyramide med overskudsskærme, men da det er
statens ejendom, så vil administrationschefen have dem på solgt på en
slags auktion til foråret. Hun har mumlet noget med "at sådan nogle
store skærme må da kunne indbringe 1000 kr. pr. stk...". Man kæmper
forgæves... ... altså med at holde masken

720: Har ca. 40 stk. på arbejdet som fulgte med 8600. Bedre en 1705, men
absolut ikke fantastiske. Har hørt Trinitron-myten før, men tråden
mangler, og skift af opløsning foregår på denneher "zoom-agtige" måde,
som lugter langt væk af shadowmask (dog af en bedre kvalitet end 1705).

Brugtpris? Tja, svært at sige, når alle er i brug. Har haft 5 stk. i
2001, der døde af cola, kaffe eller hvad man nu finder smart at stille
ovenpå en skærm

Fandt dog på et tidspunkt en gammel Multiple Scan 17 Display, som var
stillet af vejen. Se det kalder jeg en god skærm. Årgang 1994, men
stadig fantastisk skarpt. 720'eren fra 1997 kan slet ikke være med, men
det er jo også forskellen på en orig. Trinitron og en shadowmask.

Se, det var mit input fra den *virkelige* verden

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-12-01 04:24

Hej Thomas

Jeg vil ikke ind på en diskussion omkring jeres skærme... Men så er det bare,
at jeg spørger... - Hvordan kan SPN numrene være identiske, hvis der er tale om
forskellige billedrør?????????????

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-12-01 12:51

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Jeg vil ikke ind på en diskussion omkring jeres skærme... Men så er
> det bare, at jeg spørger... - Hvordan kan SPN numrene være
> identiske, hvis der er tale om forskellige billedrør?????????????

Kunne det ikke tænkes, at Apple havde vurderet kvaliteten af de to
type billedrør til at være af samme relative kvalitet?

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-12-01 18:02

Hej Thomas

- Dvs., at man ved en given ombytning ville kunne få et Trinitron rør med
INVAR Mask system eller fx. en RCA med ShadowMask - bare uden videre? -
Muligt, men det tror jeg ikke. Trinitron røret koster ca. det dobbelte af
et RCA*) rør...

*) RCA er verdens største producent af billedrør, og sammen med Philips,
Sony, Matshuchita og Nokia har de ca. 90% af markedet.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-12-01 01:29

> [...]
> INVAR Mask system eller fx. en RCA med ShadowMask - bare uden videre? -
> Muligt, men det tror jeg ikke. Trinitron røret koster ca. det dobbelte af

jeg tvivler på at Apple udskifter billedrøret, du får højst sansynlig en
ombytningsskærm. Drop nu din stædighed og fald til patten. 720 og 1705
er _ikke_ triniton, det er ganske almindeligt shadow mask...

det er enten en trykfejl eller fordi du ikke kan læse og forstå
manualen!

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-12-01 13:20

> Jeg vil ikke ind på en diskussion omkring jeres skærme... Men så er det
> bare, at jeg spørger... - Hvordan kan SPN numrene være identiske, hvis der
> er tale om forskellige billedrør?????????????

En trykfejl ellers er det dig der ikke kan læse.

linie længde...

<icq:131382336>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 30-12-01 17:26

> [...]
> bare, at jeg spørger... - Hvordan kan SPN numrene være identiske, hvis der
> er tale om forskellige billedrør?????????????

Godt spørgsmål. Nu kan jeg ikke kigge nærmere på skærmene før på onsdag
(hvis jeg husker det), men det vil nu ikke ændre på, at 720'erne aldrig
har været superskærme. De kan da bruges, bevares, men jeg er da glad for
at jeg aldrig har haft sådan én.

Sammenlignet med min forrige skærm en Nokia 17" allerbilligste fra 1999
med shadowmask, kan 720'eren med to år ældre indmad på ingen måde
konkurrere.

Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-12-01 18:03

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> De kan da bruges, bevares, men jeg er da glad for at jeg aldrig har haft
> sådan én.

Jeg har haft en - solgte den for et års tid siden for 1000kr efter den
havde været til salg i mere end 3 måneder (både på nettet og i dba)

<icq:131382336>

Fra : Per Bruus

Dato : 28-12-01 10:10

"Erik Richard Sørensen" skrev

> [...]
>inline-billedrør med dobbeltmaske og en pixelstr. på 0,22 overall på begge

Hej Erik

Der må vist være tale om hukommelsesforskydning her.
Studio display 21" har et ganske almindeligt flat trinitron
med en dotpix på 0,27
Da jeg har sådan en skærm, vil det da være dejligt hvis
ovenstående spec. var korrekte.

http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?cat=display
&RID=33089

MVH
Per Bruus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-12-01 18:11

Hej Per

Hm... Det står faktisk i instruktionsbogen til min StudioDisplay 17, og det var
rent faktisk derfor, jeg valgte den og ikke den tilsvarende Targa Diamantron
Plus (0,26), da jeg skulle have skærm nr. 2.

Og noget af det, der karakteriserer Trinitron billedrørene, er netop, at de har
aflange pixelbelægninger og ikke som alm. skærme runde pixels. Så hvor fejlen
ligger tør jeg ikke sige, - om det er på Apple spec siderne, eller i
instruktionsbogen.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-12-01 23:34

> [...]
> de har aflange pixelbelægninger og ikke som alm. skærme runde pixels. Så
> hvor fejlen ligger tør jeg ikke sige, - om det er på Apple spec siderne,

Ud fra ren hukommelse, så har StudioDisplay 17 med blå/hvid kappe
faktisk et Diamondtron billedrør og 21" modellen et Trinitron rør. Kan
det være der, hvor forvirringen er opstået?

Jeg mener at kunne huske det fra dengang den blev lanceret. 17" modellen
er fremragende og en rigtig god skærm at se på, men om den teknisk er
godt konstrueret, skal jeg dog ikke kunne sige.

--
Mvh. René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-12-01 05:10

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Ud fra ren hukommelse, så har StudioDisplay 17 med blå/hvid kappe
> faktisk et Diamondtron billedrør og 21" modellen et Trinitron rør. Kan
> det være der, hvor forvirringen er opstået?

Ja, StudioDisplay 17" (bondiblue) har et Super Diamantron Plus billedrør. Hvad
der sidder i den nyeste StudioDisplay 17" (graphite), er jeg ikke sikker på,
men jeg vil tro, det kun er designet, der er skiftet på de to modeller samt,
at den nye har dobbelttilslutning til både alm. skærmstik + det nye stik til
de nyere G3/G4.

Og iflg. instruktionsbogen til min 17" er det det samme i 21". Specs er sat op
ved siden af hinanden, så de er forholdsvis lette at sammenligne. Om så dem,
der har skrevet manualet, har skrevet forkert, kan jeg jo ikke garantere for.
Jeg kan heller ikke vide, om der er forskel på de modeller, der er kommet til
Europa fra USA, og så de modeller, der er produceret i Europa. På den, jeg
sidder ved nu, står der 'Made in USA'.

Jeg véd, der er forskel på nogle af Apples skærme - afhængig af, hvor de er
producerede. Det hænger samen med de noget skrappere krav, der er til
EL-artikler i Europa i modsætning til USA.

Ét er ihvertfald sikker, - at Sonys Trinitron billedrør har aflange
pixelbelægninger, så pixeltallet kan ikke være et rent 0,27 men må så være fx.
0,22x0,27, og hver pixelgruppe ligger 3x3 forskudt ca. 1/3 i forhold til den
anden, og at det er den opbygning, der giver Trinitron, Trinitron S og Black
Trinitron S så knivskarpe konturer.

> Jeg mener at kunne huske det fra dengang den blev lanceret. 17" modellen
> er fremragende og en rigtig god skærm at se på, men om den teknisk er
> godt konstrueret, skal jeg dog ikke kunne sige.

Som sagt i et andet indlæg, så har jeg 2 stks. - begge er ca. 3 år og i
fuldstændig perfekt stand. Og ja, - det er fremragende skærme - selv i
1600x1200 står de knivskarpe og rolige, og går man den modsatte vej og sætter
dem helt ned i laveste opløsning, så er de rent faktisk næsten lige så rolige
i billedet som ved de høje opløsninger. Det gælder både for 17" og 21"
skærmene.

Fra : Gunnar Holse

Dato : 31-12-01 03:48

_IceBlue_ for s*****...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-01 13:22

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> men på personer, der har mindre en 5/6 i synsbrøk!), - så vil du hurtigt
> finde ud af, hvad der er godt og hvad ikke!

- Og prøv så lige at sætte én halvdøv til at teste et Hi-fi anlæg...:)

Jeg har ca. 30 år arbejdet i den grafiske branche, og grafikere / DTP'er
har i udpræget grad hang til store gode skærme, de er ekstremt kræsene,
og de betaler gerne en høj pris for kvalitet.

Jeg har min gang i forskellige grafiske virksomhedder, og de mest
udbredte skærme er Apple, Radius, RasterOps og Miro 20" og 21" CRT
skærme, og mange af dem har kørt upåklagligt i 5 til 10 år.

Og så skulle du forresten se at skåret din signatur ned til 4 linier.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-12-01 15:59

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Jeg vil gerne vide om grafikkortet har nogen indflydelse på skærmens
> skarphed ?

Det har det, men primært i høje opløsninger. Hurtigere RAM-DAC giver
bedre billedkvalitet, hvilket er grunden til at ATI og Nvidea kort giver
marginalt dårligere billedkvalitet end eksempelvis Matrox kort.

Voodoo3 (3000 og 3500) kortenes RAM-DAC udmærker sig ved at være
+300MHz, dvs i nærheden af Matrox kortenes. Jeg havde på min Beige G3
med et V3 2000 kort intet problem med at se forskel på billedet fra V3
kortet og det indbyggede ATI Rage2 kort.