Hvad kan fisk se?
Fra : Jimmy Hansen

Dato : 26-12-01 11:31

Hej NG'ere. Og glædelig bagjul.

Nå, men et lille interessant spørgsmål er dukket op.

Jeg har nogle tanganyika cichlider gående (appelsin moori'er, duboisi, og
så'n).

Det sjove indtræffer, når f.eks. det er fodringstid. Hvis min kone sætter
sig hen foran akvariet, så er fiskene ligeglade. Selvom hun løfter den
trekant af, der dækker fodderhullet, det kunne ikke bekymre dem mindre end
det gør.

MEN; Sætter jeg mig hen foran akvariet, uden at jeg behøver at røre noget,
så kommer der vild aktivitet, fiskene svømmer frem og tilbage, og nærmer jeg
mig fodderhullet, så går de først helt amok.

Mit 10.000 kroners spørgsmål er så, hvor meget kan fiskene egentlig se ud i
stuen? Jeg mener, de må jo kunne kende forskel på min kone og mig, siden de
er ligeglade med hende, og ikke med mig.

Jeg troede ellers at fiskene kun kunne se skygger ude i stuen, men det kan
jo godt være, at jeg skal til at revidere min opfattelse af det.

Mvh. Jimmy

Fra : Finn Jensen

Dato : 26-12-01 11:46

"Jimmy Hansen" <ocp@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
de
> er ligeglade med hende, og ikke med mig.

Jeg tror de kan kende forskel for jeg oplever det samme med mine fisk.
Det er lidt sky fisk jeg har og kommer det fremmede og kigger på dem gemmer
de sig men hvis jeg selv sidder foran akvarierne så kommer de frem og kigger
og er ikke det mindste sky.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 26-12-01 12:41

> [...]
>
> Jeg troede ellers at fiskene kun kunne se skygger ude i stuen, men det kan
> jo godt være, at jeg skal til at revidere min opfattelse af det.

Jeg oplever det samme med mine discus, og ikke nok med det, men hvis jeg
stikker hånden ned i akvariet, kan jeg faktisk ae dem forsigtigt hen ad
siden, uden at de tager sig af det. Men er der andre der forsøger sig med
det samme nummer, bliver de meget skræmte.

Jeg tror fisk kan skelne skygger og kombinere dette med de vibrationer der
forekommer, når vi går rundt om akvariet. I hvert fald virker de langt mere
opmærksomme på omgivelserne uden for akvariet, end man ofte skulle tro
muligt.

Torben

Fra : Kim Jensen

Dato : 26-12-01 20:17

> [...]
> siden, uden at de tager sig af det. Men er der andre der forsøger sig med
> det samme nummer, bliver de meget skræmte.

Jeg har også Discus, og er af samme opfattelse. Når evt. gæster eller min
kæreste nærmer sig glasset er fiskene en smule reserveret/bange, mens jeg
stort set altid efterfølgende kan "kalde" dem frem til frontglasset igen.
Jeg har heller ingen problemer med at håndfodre dem, men jeg er også den
eneste der kan gøre det.

Jeg har desuden et par der går med unger i et andet akvarie, og jeg er også
den eneste der kan nærme mig det akvarie uden de bliver skræmte, så der må
være noget om snakken.

Mvh. Kim

Fra : Plesner

Dato : 26-12-01 18:12

> MEN; Sætter jeg mig hen foran akvariet, uden at jeg behøver at røre
> noget, så kommer der vild aktivitet, fiskene svømmer frem og tilbage,
> og nærmer jeg mig fodderhullet, så går de først helt amok.

Ligesom Pavlov's hunde.

> Mit 10.000 kroners spørgsmål er så, hvor meget kan fiskene egentlig se
> ud i stuen?

Jeg har på et eller andet tidspunkt læst (kan desværre ikke længere huske
hvor), at man havde lavet undersøgelser af nogle forskellige akvariefisk og
deres evne til at se verden uden for akvariet. Man konkluderede, at de
arter, det drejede sig om, generelt kunne følge med i, hvad der foregik
indtil ca. 2 meter fra akvariet.

> Jeg mener, de må jo kunne kende forskel på min kone og mig,
> siden de er ligeglade med hende, og ikke med mig.

De har måske lært denne adfærd ved at se, hvordan du er over for hende. :-
))

> Jeg troede ellers at fiskene kun kunne se skygger ude i stuen, men det
> kan jo godt være, at jeg skal til at revidere min opfattelse af det.

Det tror jeg.

M.v.h.
--
Karsten Plesner
(Remove '-' if replying by email)

Fra : Tom Manczak

Dato : 26-12-01 20:21

deres evne til at se verden uden for akvariet. Man konkluderede, at de
> arter, det drejede sig om, generelt kunne følge med i, hvad der
foregik
> indtil ca. 2 meter fra akvariet.

Jeg har hørt nogle sige ca. 5 m. Det er også lige meget, vi kan jo
konkludere at fiskene er i stand til at skelne folk fra hinanden. Vi er
to der bor her i lejligheden, kammerater, og er ca. lige store, og
egentlig ret ens mht. ca. udseende. Alligevel er fiskene ligeglade med
min kammerat, men ellevilde med mig (som fodrer dem)! og ja fisk kan se
mere end bare skygger, men det er vel også variabelt afh. af art, dog
ikke fordi jeg har spurgt dem , men det er simpelt hen så åbenlyst.
Jeg har malawier, victoria, og lidt tanganyika.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-12-01 21:54

"Jimmy Hansen" <ocp@post1.tele.dk> wrote in message

> Jeg troede ellers at fiskene kun kunne se skygger ude i stuen, men det kan
> jo godt være, at jeg skal til at revidere min opfattelse af det.

Jeg morer tit mig selv (og mine venner og bekendte) med at vise mine fisk en
gul tetramindåse, hvorefter aktiviteten stiger voldsomt. Finder jeg derimod
en eller anden beholder af andet udseeende frem er der ingen reaktion.

mvh
Jan

Fra : Jimmy Hansen

Dato : 27-12-01 15:28

Hejsa igen.

Jeg er faktisk rigtig glad for alle de positive og sjove indlæg der er
kommet til min tråd her.

Jeg syntes det er lidt sjovt, at man kan få fisk til at reagere på den måde,
og jeg kunne især nikke genkendende til den med tetramin dåsen, det er for
sjovt. Og det giver ligesom et vidst forhold til vores hobby. Så kan folk
altså tage og stoppe deres evige pladder med "jamen, man kan jo ikke ae en
fisk", osv. osv. derhen hvor der er højst når de plukker jordbær.

Iøvrigt vil jeg mene, at det afspejler også en helt anden side af sagen,
nemlig at gør ens fisk sådan, kommer frem til ruden når der er "farmand" der
sidder der, eller man måske ligefrem kan ae dem når man har hænderne nede i
akvariet, det beviser overfor mig, at det er nogle fisk der er i balance med
sig selv og deres omgivelser. Havde det været misrøgtede (sp?) fisk, ville
jeg mene at de ikke ville reagere således.

Fedt nok..

Godt nytår til jer alle.

Mvh. Jimmy

Fra : Heidi Sjursen

Dato : 27-12-01 20:28

Jeg kan jo komme med en liten tilleggsopplysning i denne tråden.
Min kjæreste har en laserpeker, og når han lyser på bunnlaget i
akvariet med denne, følger fiskene etter den røde prikken. Så de
kan i alle tilfelle se rødt lys :)

Heidi Sjursen

--
http://www.sofar.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 28-12-01 08:17

"Heidi Sjursen" <heidi@thelabrat.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Min kjæreste har en laserpeker, og når han lyser på bunnlaget i
> akvariet med denne, følger fiskene etter den røde prikken. Så de

Hvilket jo egentlig er underligt, for det er netop ved hjælp af rødt lys at
man ofte fanger discus fisk i naturen. Fiskene står lige under
vandoverfladen om natten, og da de efter sigende ikke skulle kunne se rødt
lys, bruger fangerne denne lysfarve til at lyse ned i vandet med. På den
måde skræmmer de ikke fiskene og kan i ro og mag "nette" dem.

Jeg har ligeledes selv forsøgt at lyse ind i mit akvarie med rødt lys om
natten, for at se hvad mine maller foretog sig, når akvarielyset var væk. Og
det lod ikke til at genere mine discus på nogen måde.

Torben

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-12-01 11:28

> vandoverfladen om natten, og da de efter sigende ikke skulle kunne se rødt
> lys, bruger fangerne denne lysfarve til at lyse ned i vandet med. På den
> måde skræmmer de ikke fiskene og kan i ro og mag "nette" dem.

Man skal nok passe på med ikke at overfortolke iagttagelser. Det, der
vel kan udledes af ovenstående er, at diskus tilsyneladende ikke skræmmes
af rødt lys - hvilket ikke nødvendigvis er det samme som at de ikke
kan se det.

Og når man taler om fisk alt for generelt, kan man meget let komme galt af
sted.

Klassiske iagttagelser hos hundestejler viser at hundestejlehannen godt
kan se rødt (en figur med samme profil som en hunhundestejle trigger ikke
hannen med mindre 'bugen' er farvet rød). Kan man så ud af det konkludere
at fisk kan/ikke kan se farver? Nej - men man kan konkludere at det i hvert
fald ikke er korrekt at alle fisk ikke kan se rødt.

I øvrigt mener jeg at have læst, at fisk i almindelighed (hvilket er en
vild generalisering, da slægtskabet mellem forskellige fisk ikke
nødvendigvis
er større end mellem en husmus og et menneske) har et rimeligt godt syn -
hvordan
man så definerer et 'godt syn'?

mvh
Jan

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 15-01-02 21:48

Jan Boegh wrote:

> [...]
> at fisk kan/ikke kan se farver? Nej - men man kan konkludere at det i hvert
> fald ikke er korrekt at alle fisk ikke kan se rødt.

Der er en del akvariefisk, som har rødt i deres farvepragt. Dette ville
sandsynligvis ikke være tilfældet hvis andre fisk ikke kunne se den røde farve.

-Peter

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 15-01-02 21:49

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-01-02 19:49

"Peter Stegenborg Larsen" <stegenborg@nospam.bigfoot.com> wrote in message

> Der er en del akvariefisk, som har rødt i deres farvepragt. Dette ville
> sandsynligvis ikke være tilfældet hvis andre fisk ikke kunne se den røde
farve.

Ikke nødvendigvis.
F.eks. er klovnfisk røde, men denne farve kan kun ses i de allerøverste
vandlag. Blot få m. under vandet ser de bare sorte/brune ud. Og de er
alligevel røde - spørg mig ikke hvorfor, men de er flotte i akvarier.
Fisks farvetegning kan afspejle 2 vidt forskellige forhold: 'reklamefarver'
for at tiltrække mager og skræmme andre fisk og 'kamuflagefarver' for at
undgå at blive opdaget af fjender (ja, ja, - jeg ved godt at der er noget,
der hedder mimicry).

mvh
Jan