Brændehastighed og medier
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-12-01 04:26

Hej

Jeg har lige købt en ny (brugt) LaCie d2 8x CD-R brænder med et Teac
værk. Den virker fint og stabilt, - MEN - der er et lidt underligt
fænomen.....

Når jeg sætter et medie i til brænding og vælger 1x, 2x, 4x eller 8x,
brænder den helt, som den skal, men hvis jeg vælger _6x_, får jeg en
melding om, - at "...This media isn't certified for burning with 6x
speed, - Please choose another media, or switch to 4x". - Og så er der 2
muligheder - enten at vælge 'Switch to 4x' eller 'OK', og klikker man
OK, smides mediet ud, og det er ubrugeligt. - Der kan ikke brændes på
det igen. - Og forsøger jeg så alligevel, får jeg en melding om, at
"This media is damaged" med kun 'OK' som mulighed, - og mediet smides
atter ud.

Så er mit - hm... 'spørgsmål', - hvordan pokker det kan være, at den kan
brænde i alle andre hastigheder men ikke 6x. - Hvis et medie er
certified til 1x, 2x, 4x og 8x, er det vel også certified til 6x....???
- Har andre oplevet noget tilsvarende?

Jeg bruger Toast 4.2Dlx Dealer's Edition på min Beige G3/233DT, OS
9.2.1DK.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : thomas schreiber

Dato : 23-12-01 10:34

Kan du brænde cd'er i iTunes på 6X?

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

"Women! You can't live with them... the end!"
- Al Bundy

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-12-01 16:11

Hej Thomas

Jeg har ikke iTunes installeret, da jeg véd, at den kan give problemer med
Toast, - så det véd jeg ikke.

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-12-01 12:58

> [...]
> - Har andre oplevet noget tilsvarende?
>
> Jeg bruger Toast 4.2Dlx Dealer's Edition på min Beige G3/233DT, OS

Jeg oplever - på omtrent samme betingelser (beige G3, Mac OS 9.2.1,
Toast 5.02, Iomega 650 USB) - at kun hastigheden 2x bliver accepteret,
skønt Toast hver gang åbner med 4x som default. Så burde man jo kunne
sætte 2x som default, så at man ikke brænder fingrene i stdet for CD-en.

Kære Erik Richard - du har tidligere hjulpet mig igang med min
brændervirksomhed, som i øvrigt er gået fint siden. Dengang handlede det
om USB-udvidelserne fra 3. part og fra Apple. Jeg har i den sidste uges
tid udsendt nogle forgæves nødråb under titlen "Adressefejl" 21/12. Det
handler om, at jeg har haft problemer i forbindelse med installation af
et keyspan USB-kort for at få plads til det stigende antal enheder. Jeg
er motiveret for at slette disken og begynde forfra. Men hvordan er det
nu med USB-udvidelserne? Man skal jo tilbage til 9.0, passere 9.1 og så
endelig nå til 9.2.1. Ender man så med at have alt, hvad man skal bruge
fra Apple til at køre på USB-kort og brænde i Toast? Altså holde sig væk
fra de udvidelser, der følger med 3. parts hardware og software? Det
kunne jo være, at sådan en oprydning kunne få brændingen til at køre
mere tilfredstillende.

Venlig hilsen

Ove Steen

PS Hvis min MacSoup står som uregistreret ovenfor, er det fordi jeg lige
nu kører på en nødopsætning.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-12-01 17:39

Hej Ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
> skønt Toast hver gang åbner med 4x som default. Så burde man jo kunne
> sætte 2x som default, så at man ikke brænder fingrene i stdet for CD-en.

Toast sætter altid højeste hastighed som default, og man skal så selv
nedsætte til den ønskede lavere hastighed. - Og indrømmet, det kan være
ualmindelig irriterende.

> [...]
> om USB-udvidelserne fra 3. part og fra Apple. Jeg har i den sidste uges
> tid udsendt nogle forgæves nødråb under titlen "Adressefejl" 21/12.

Jeg har fået en ny pakke med USB opdateringer af forskellige udvidelser og
support filer, den kan du få, hvis du er interesseret. Det er original Apple,
så ikke noget med 3.-parts.

Desuden bør du installere den nyeste version af IomegaWare 3.04. Der er
væsentlige forbedringer i USB og FireWire support til forskellige Iomega
enheder. FireWire udv. kan du jo blot smide ud, ligeledes USB drivere til jax
og zip drev, hvis du ikke har sådanne i USB

> [...]
> er motiveret for at slette disken og begynde forfra. Men hvordan er det
> nu med USB-udvidelserne? Man skal jo tilbage til 9.0, passere 9.1 og så

Hvis du har den upgrade CD til 9.1, som man kunne købe fra Apple til 159kr.,
så behøver du ikke installere 9.0 først. Du kan direkte bruge 9.1 CD'en til
at installere med, og så derefter opgradere til 9.2.1, og såsnart 9.2.2
kommer på dansk, bør du downloade den og opdatere til 9.2.2. Den er væsentlig
hurtigere og bedre end selv 9.2.1

> [...]
> fra de udvidelser, der følger med 3. parts hardware og software? Det
> kunne jo være, at sådan en oprydning kunne få brændingen til at køre

En oprydning skader ikke, og det er endda muligt, at det kan forbedre
mulighederne for at brænde i højere - 4x - hastighed også, men har du prøvet
at skrive til Iomega Support om problemet. Jeg har set, at der er andre, der
i vore Nisus grupper har haft nogenlunde de samme problemer med Iomega USB
enheder.

Hvis du har Toast USB CD Reader udv. installeret sammen med Iomegas USB
Driver, bør du fjerne Toast CD Reader udv., og så tror jeg det bliver
ødvendigt for dig at få USB Manager udv. fra Apple. Den er i den pakke, jeg
omtalte før.

Jeg er ikke sikker, men jeg har stærkt på fornemmelsen, at dit problem med
Keyspan kortet hænger sammen med din brænders problemer. Så du kan prøve at
fjerne alt Keyspan software fra computeren og genstarte helt uden udvidelser
- med shift-tasten nede, - og så installere Keyspan softwaren igen. Den vil
så blive installeret i roden af systemet. Og hvis du så har Conflict Catcher
8.09 eller 8.1, så kan du i den flytte Keyspan driveren op, så den starter
_før_ USB driveren til Iomega brænderen. - Alle 'tillægskort' og andet indb.
hardware kort bør loade _før_ de eksterne enheder. Det vil give den bedste
løsning. Jeg har gjort nøjagtig det samme hos en kunde, der har en del ekstra
udstyr, og det har stabiliseret deres systemer væsentlig, så de næsten ingen
problemer har længere.

mvh. Erik Richard

--
Glædelig Jul! - Merry Christmas! - Fröliche Weinacht! - Bon Noel!

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-12-01 13:12

Kære Erik Richard

Tak for venlig interesse.

Jeg tager selvfølgelig meget gerne imod dit tilbud.

9.1 og 9.2.1 har jeg i opdateringsversioner på en CD, som en god,
erfaren bekendt har brændt til mig.
Jeg kan forstå, at USB-udvidelserne i 9.2.1 ikke overflødiggør 3.
partsudvidelserne. Det indtryk havde jeg ellers fejlagtigt fået.

Kan man gøre noget ved load-rækkefølgen, hvis man ikke har
Conflict-catcher?

Venlig hilsen og god jul

Ove Steen

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 25-12-01 11:06

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Kan man gøre noget ved load-rækkefølgen, hvis man ikke har
> Conflict-catcher?

Sagtens, da de indlæses alfabetisk kan du indsætte et (eller flere>)
mellemrum eller et at tegnene (!,", # osv.) fra den øverste række
taltaster (med nedtrykket skiftetast) på tastaturet, foran
udvidelsens/kontrolpanelets navn.

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-12-01 02:45

Hej Ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:

> 9.1 og 9.2.1 har jeg i opdateringsversioner på en CD, som en god,
> erfaren bekendt har brændt til mig.

Hvis så OS 9.1 er den fulde upgrade CD, så kan du blot installere den,
uden først at skulle installere 9.0/9.0.4, og så derefter opg. direkte
med 9.2.1.

> Jeg kan forstå, at USB-udvidelserne i 9.2.1 ikke overflødiggør 3.
> partsudvidelserne. Det indtryk havde jeg ellers fejlagtigt fået.

Nogle enheder kan bruge Apples egne USB udv., mens andre kræver deres
egne drivere. Jeg synes ikke altid, at info hverken fra Apple eller
andre mærker er lige oplysende om hvilke, der kan bruge Apples egne og
hvilke ikke, så man må ligesom prøve sig lidt frem her.

> Kan man gøre noget ved load-rækkefølgen, hvis man ikke har
> Conflict-catcher?

En smule kan man godt i nogle tilfælde, men når det gælder for USB
enheder, vil jeg nok være lidt varsom med det. Det man kan gøre er at
indføje et mellemrum før navnet - fx. hvis man vil flytte en driver op
til øverste række, så kan det se sådan ud ' XXX USB Driver' eller hvis
du vil lægge den sidst '~XXX USB Driver'.

Hvis man gør det, skal men blot være sikker på, at enheden kan genkende
driveren, når man indsætter ' ' eller '~'

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 26-12-01 12:11

Situationen er nu følgende:

Jeg har gjort adskillige forsøg på at nå frem til kombinationen af
subject. Hver gang jeg er lige ved målet, får jeg et crash - som regel
markeret med et tomt meddelelsesfelt under indlæsning af udvidelser. Jeg
er usikker på, om 9.2.1-installationen virkelig installerer USB Adapter
Card Support, som jeg har været inde at markere som speciel
installering. (En sådan installering kan jeg ikke finde i
9.1-installeringen. Og den kan ikke findes på Apples hjemmeside. Prøv at
skrive "USB Adapter Card Support" i Sherlock eller i søgefeltet på
Swupdates-siden).
Jeg har nu - for første gang - partitioneret min harddisk for at have en
disk, der kører en ukompliceret 9.1-opsætning med internetadgang via den
gode, gamle modemport - fremfor alt naturligvis for at have adgang til
dk.edb.mac.
Det giver følgende fordele:
- Jeg behøver ikke slette harddisken, hvergang jeg skal begynde forfra
(jeg har ikke installations-CD til 9.1 og 9.2.1 med startsystem på).
- Jeg kan altid installere på det, der skal ende med at være min primære
disk, fra en anden startdisk (partition nr. 2).

Partition nr. 1 har lige nu en helt clean 9.1-installation. Herefter
skal følgende ske, nævnt i vilkårlig rækkefølge:

- opgradering til 9.2.1 (med USB Adapter Card Support?).

- indsættelse af MacAlly USB-kort og Keyspan USB-kort.

- MacAlly kræver tilsyneladende kun USB Adapter Card Support.

- Den trykte vejledning til Keyspan-kortet kender ikke MacOS 9.2.1. Den
siger, at med 9.1 skal man køre Apple USB Adapter Card installer. Der er
vedlagt en CD med Software Drivers. Vejledningen på CD-en taler om Mac
OS 9.x og forholder sig altså ikke til de væsentlige foskelle mellem 9.1
og 9.2.1.

- Keyspan-installationen forlanger at kunne gå på nettet og hente de
nyeste Apple USB-drivers. Hvad kan det bringe af nyt til et 9.2.1-system
(DK)?

- Erik Richard sagde forleden, at man skulle installere USB-driveren med
udvidelser slået fra for at installere den ved roden (?). Nu kan man jo
ikke gå på nettet med udvidelser slået fra. Men man måtte vel kunne opnå
den samme effekt ved at bruge den anden partition som startdisk, hvis
det ikke var fordi installationsprogrammet ikke lader mig udpege, hvor
jeg vil installere, før download (hvor idiotisk).

- Når USB-forbindelsen virker, skal diverse enheder sluttes til:
Microtek-scanner, HP-printer, ISDN-modem og LaCie Harddisk. Det burde
være uproblematisk, selvom det også indebærer placering af udvidelser i
systemet. LaCie Harddiskens software indeholder Silverlining USB-driver
(fremstillet før MacOS 9.2.1). Skal man fravælge den?

Jeg håber, at også andre kan have interesse i at læse om disse
spørgsmål.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-12-01 12:35

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> - opgradering til 9.2.1 (med USB Adapter Card Support?).

Jeg ville nok bare opdatere til 9.2.1 og derefter installere USB Adapter
Card Support 1.4.1, som du kan finde i Article #31132 i Apple's
Knowledgebase.

> - indsættelse af MacAlly USB-kort og Keyspan USB-kort.

Ja, god ide med at vente med det, men det burde altså virke uden.

> - MacAlly kræver tilsyneladende kun USB Adapter Card Support.

Ja, hvis et USB-kort kræver ekstra drivere, så drop det, for det giver
dig bare flere problemer i den sidste ende. Du kan såmænd købe et
hvilken som helst USB-kort, bare det er OHCI-kompatibelt.

> [...]
> vedlagt en CD med Software Drivers. Vejledningen på CD-en taler om Mac
> OS 9.x og forholder sig altså ikke til de væsentlige foskelle mellem 9.1

Er det meget vigtigt for dig at køre med 9.2.1? Er det forresten en DK
eller en IE udgave?

> - Keyspan-installationen forlanger at kunne gå på nettet og hente de
> nyeste Apple USB-drivers. Hvad kan det bringe af nyt til et 9.2.1-system
> (DK)?

Det skal den IKKE have lov til!

> [...]
> det ikke var fordi installationsprogrammet ikke lader mig udpege, hvor
> jeg vil installere, før download (hvor idiotisk).

Ja...

> [...]
> systemet. LaCie Harddiskens software indeholder Silverlining USB-driver
> (fremstillet før MacOS 9.2.1). Skal man fravælge den?

Hvis ikke udvidelserne skal bruges, så slå dem fra. Er du sikker på, at
HP-driverne virker i 9.2.1?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 26-12-01 19:31

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> Knowledgebase.

> Ja, god ide med at vente med det, men det burde altså virke uden.

Keyspans trykte vejledning siger, at kortet skal sættes i først. Men det
generer tilsyneladende Mac OS 9.2.1

> Ja, hvis et USB-kort kræver ekstra drivere, så drop det, for det giver
> dig bare flere problemer i den sidste ende. Du kan såmænd købe et
> hvilken som helst USB-kort, bare det er OHCI-kompatibelt.

Men nu er det altså købt. Og så lad dette være en advarsel til andre,
der lokkes af ComputerStores katalog. Man skal ihvertfald vide, at det
ikke er enhver G3, der kan bruge kortet. ROM value skal være $77D.45F2
og skærmkort ATY,mac64_3DUPro (se systemprofil).

> Er det meget vigtigt for dig at køre med 9.2.1? Er det forresten en DK
> eller en IE udgave?

Det er DK. Jeg blev kraftigt rådet til at køre 9.2.1 - dels hos
OfficeLine, dels her i gruppen - med henblik på at få CD-brænderen til
at virke. Det er muligvis her, at Apples udvidelser støder sammen med 3.
part.

> Det skal den IKKE have lov til!

Sig det venligst til Keyspan.

> Ja...

> Hvis ikke udvidelserne skal bruges, så slå dem fra. Er du sikker på, at
> HP-driverne virker i 9.2.1?

LaCie Harddisken har kørt upåklageligt i MacAlly-kortet både under 9.1
og 9.2.1 uden at jeg har slået dens udvidelser fra.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-12-01 21:43

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Keyspans trykte vejledning siger, at kortet skal sættes i først. Men det
> generer tilsyneladende Mac OS 9.2.1

Underligt...

> [...]
> ikke er enhver G3, der kan bruge kortet. ROM value skal være $77D.45F2
> og skærmkort ATY,mac64_3DUPro (se systemprofil).

Enhver G3 kan da køre med det kort, ik'? Jeg har et eller andet
Mac-mærkevare (kan s'føli ikke huske navnet) kort på arbejdet, og det
virker helt fint med Apple's drivere i alt fra 9600 til G4-MP.

> [...]
> OfficeLine, dels her i gruppen - med henblik på at få CD-brænderen til
> at virke. Det er muligvis her, at Apples udvidelser støder sammen med 3.

Ja, hvis du vil brænde med Discburner og i iTunes, så er det nok en god
ide med det nyeste system. Men DK...

> LaCie Harddisken har kørt upåklageligt i MacAlly-kortet både under 9.1
> og 9.2.1 uden at jeg har slået dens udvidelser fra.

Hmm... jeg synes du sagde, at 9.2.1 ikke kunne bruge USB-kortet? Jeg
skrev også HP (P!) og ikke HD (D!) driverne. HP's printerdrivere har
ikke altid været de fedeste!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-12-01 10:57

> [...]
> Mac-mærkevare (kan s'føli ikke huske navnet) kort på arbejdet, og det
> virker helt fint med Apple's drivere i alt fra 9600 til G4-MP.

Kravet til ROM value er citat fra Keyspans vejledning. Kravet til
skærmkort er oplyst i telefonen hos ComputerStore.

> Hmm... jeg synes du sagde, at 9.2.1 ikke kunne bruge USB-kortet? Jeg
> skrev også HP (P!) og ikke HD (D!) driverne. HP's printerdrivere har
> ikke altid været de fedeste!

MacAllys to ports USB-kort har tjent mig upåklageligt under både 9.1 og
9.2.1. LaCie-harddisken og HP-printeren ligeså. Jeg har heller ikke haft
problemer med mit modem. Palm-sync med USB-adapter på kablet har
jævnligt gjort knuder. Man skulle trække stikket ud og sætte det ind
igen. Så var der kontakt
For at få plads til flere enheder, købte jeg en roline UH-107 hub med 7
porte. Den går undertiden død. Derfor valgte jeg at få et ekstra kort.
En hub og et kort koster jo næsten det samme. Og så faldt jeg for
ComputerStores annoncering af Keyspan-kortet, som har vist sig at være
mere kompliceret end MacAlly.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-12-01 11:22

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Man skal ihvertfald vide, at det

> Kravet til ROM value er citat fra Keyspans vejledning. Kravet til
> skærmkort er oplyst i telefonen hos ComputerStore.

Det lyder dælme mystisk. Hvis det virkelig har noget på sig, så er det
kort da ikke pengene værd.

> [...]
> En hub og et kort koster jo næsten det samme. Og så faldt jeg for
> ComputerStores annoncering af Keyspan-kortet, som har vist sig at være

Ahh... Kan det være, at Apple's USB Adapter Support ikke understøtter
_to_ USB-kort? Det var jo en mulighed, men det er svært at finde et
svar, medmindre du anskaffer et andet "OK" USB-kort.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-01 14:51

Hej Ove Steen

Har du prøvet at tage McAlly kortet ud og kun installere Keyspan kortet? -
Det kunne jo tyde lidt på en inkompatibilitet mellem de to kort....

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-12-01 10:36

> Hej Ove Steen
>
> Har du prøvet at tage McAlly kortet ud og kun installere Keyspan kortet? -
> Det kunne jo tyde lidt på en inkompatibilitet mellem de to kort....

Det vil jeg ihvertfald prøve nu.
Og så har jeg ringet til Keyspan-importøren Supply Service, hvor
supporteren er på ferie. Og til forhandleren ComputerStore, hvor
Mac-supporteren (Jesper Markussen) erkender, at han ikke har nogen
erfaring med produktet. Så har jeg sendt en beskrivelse af sagen til
Keyspan.com.
Jeg sagde til Jesper, at det efter min mening var betænkeligt, at
ComputerStore reklamerer med et produkt, som kun kan bruges af beige G3,
når visse specifikke krav vedr. ROM value er opfyldt. De skriver bare,
at kortet kræver G3. Mange kunder må da købe katten i sækken på den
måde. Men han svarede, at så skulle de skrive så meget ved alle
produkter.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-12-01 10:54

> [...]

> at kortet kræver G3. Mange kunder må da købe katten i sækken på den
> måde. Men han svarede, at så skulle de skrive så meget ved alle

Som foreløbig afslutning på denne historie kan jeg fortælle, at jeg nu
har indledt processen med at installere 9.2.1 på mine ene partition.
Herefter vendte crashet tilbage (frossen skærm under opstart med tom
meddelelsesramme). I denne situation var der overhovedet ikke indblandet
nogen USB hard- eller software. Men krisen opstod ikke desto mindre, da
jeg første gang satte et keyspan USB-kort i forbindelse med en
velfungerende 9.2.1.
Jeg har nu kontaktet en god bekendt, der har omfattende erfaring og
sagkundskab. Han siger, at det har noget at gøre med
firmware-opdatering. Han vil bringe det i orden for mig i næste uge, når
han kommer fra juleferie. Indtil da vil jeg ligge underdrejet med
midlertidig opsætning.
Her vil jeg gerne på denne plads sige tak til Erik Richard for stor
hjælpsomhed og interesse. Det, som du har sendt mig, vil utvivlsomt
kunne bruges. Den operation, som jeg skal til i næste uge, vil muligvis
også kunne skabe afklaring til dit spørgsmål om, hvordan Toast bedst kan
bringes til at fungere, hvilket jo var udgangspunktet for denne tråd.
Det skal jeg i så fald rapportere.

Venlig hilsen og godt nytår

Ove Steen

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-12-01 12:25

In article <1f54g72.1jhmquc1o8vxssN%ossmidt@post11.tele.dk>,
ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> Han siger, at det har noget at gøre med firmware-opdatering.

Så må det være på kortet - du kan ikke firmware opgradere en beige G3'er.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-12-01 17:09

Hej Ove Steen

Apple USB Card Support ligger nu i din postkasse.... - Og jeg vender senere
tilbage med mere stof til dig + nogle kommentarer her.

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 26-12-01 19:31

> Hej Ove Steen
>
> Apple USB Card Support ligger nu i din postkasse.... - Og jeg vender senere
> tilbage med mere stof til dig + nogle kommentarer her.
>
> mvh. Erik Richard

Mange tak. Jeg prøver at styre min utålmodighed med at komme videre så
længe. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilken betydning det har, at
et kort sidder i, hvis man ikke bruger det, og ikke har software
(driver) til det installeret. Keyspans vejledning siger, at man skal
sætte kortet i først - derpå installere software. Men i mellemtiden
prøver computeren tilsyneladende at læse kortet - forgæves. MacOS 9.1 er
ligeglad. 9.2.1 crasher.

Ove Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-01 05:52

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
> længe. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilken betydning det har, at
> et kort sidder i, hvis man ikke bruger det, og ikke har software

Som du selv skriver nedenfor, så 'prøver' Finder og System at læse kortet, men
kan ikke, vordi, der ikke er en driver til det. Så det har altså en betydning,
hvis det ikke er et fuldt Apple kompatibelt kort.

> Keyspans vejledning siger, at man skal
> sætte kortet i først - derpå installere software. Men i mellemtiden
> prøver computeren tilsyneladende at læse kortet - forgæves. MacOS 9.1 er
> ligeglad. 9.2.1 crasher.

Det burde egentlig være omvendt, da 9.2.1 er langt mere kompatibelt med 3.-parts
udstyr end 9.1 er det.

Ved en hurtig søgning på versiontracker.com på 'Keyspan' kom der flg. resultat.
Prøv at kuigge på det og se, om dit kort er imellem. Installer det medfølgende
software med kortet sat i. Vælg OS 9.1 som udgangspunkt. Når du har installeret
det medfølgende software, så åbn mappen 'Kontrolpaneler' og marker alle og giv
det en bestemt mærkefarve. Det samme gør du med alle dine udvidelser i
udvidelsesmappen.

Hent så opdateringen til dit kort og installer den. Du vil så i både
'Kontrolpaneler' og 'Udvidelser' kunne se, hvilke ting, der er ændret. Flyt
disse manuelt over i de tilsvarende mapper i 9.2.1 og prøv så at starte derfra.

Link til Keyspan opd. er:
<http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?productDB=mac&mode=Quick&OS_Filter=MacOS&search=keyspan>.

Jeg håber dit kort er imellem dem.

PS. Såsnart jeg har fundet de andre ting, jeg har nævnt, sender jeg dem til dig.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-12-01 10:58

> [...]
OS_Filter=MacOS&search=keyspan>. > > Jeg håber dit kort er imellem dem.
> Jeg gik til versiontracker og fandt intet, der svarede til "Keyspan USB
2.0 Card". Der er "Keyspan USB Card Assistant", som er et kontrolpanel,
hvor man kan foretage en eller anden form for tjek af forbindelsen.
"Keyspan USB 4-Port Serial Adapter  -  1.1 Driver for the USB-serial
adapter" må vel være at kort, der går den modsatte vej - USB -> seriel.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-12-01 11:29

> [...]

> "Keyspan USB 4-Port Serial Adapter  -  1.1 Driver for the USB-serial
> adapter" må vel være at kort, der går den modsatte vej - USB -> seriel.

Jeg har været på http://www.keyspan.com/products/usb/u2pci5/.
Her er der ikke andre downloads. Men nu må jeg se at få prøvet det, som
du råder til.

Ove Steen

Fra : N/A

Dato : 27-12-01 10:42

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-12-01 10:42

in article 1f51ens.13edxc51bxr39cN%ossmidt@post11.tele.dk, Ove Steen Smidt
at ossmidt@post11.tele.dk wrote on 26/12/01 19:31:

<Snip en masse>

Bare lige et spørgsmål. Svjh er kortet installeret fordi du har fået flere
USB enheder. Du har hørt om en USB HUB, ikke?

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-12-01 11:01

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> [...]
>
> Bare lige et spørgsmål. Svjh er kortet installeret fordi du har fået flere
> USB enheder. Du har hørt om en USB HUB, ikke?

Se svar til René andesteds i tråden.

Ove Steen