Anne Larsen: Interview. Politiken 9 april ~
Fra : Peter Westh

Dato : 23-01-01 15:46

Læserne spørger, og slankeeksperten Anne Larsen giver svar på tiltale.
Af Kirsten Lehfeldt

Jeg har hørt dig en del gange i forskellige interview i tv. Jeg undrer
mig over dit amerikaniserede
sprog, du bruger ord som flow og andre amerikanske jargonudtryk. Er
det fordi du har alle
dine tanker fra amerikanske slankeguruer? (Kenneth Jakobsen Bøye)
»Jeg har talt om det naturlige kærlighedsflow, men det er ikke noget,
jeg har fra nogen, ej
eller en amerikaner - og jeg har ingen guruer, ej heller derovre. Jeg
fik første gang
kendskab til begrebet flow , da en veninde - en NLP-terapeut -
forærede mig en bog i
januar, der hedder 'Flow'.
Men jeg læser mange bøger, tidsskrifter og artikler - også af
videnskabelig karakter - som
inspirerer mig meget i det daglige, også i mit arbejde.
Men ikke lige med hensyn til flow. De andre amerikanske udtryk, der
hentydes til, må være
f.eks. low fat, og det virker nok lidt affekteret, men jeg synes, der
er en dejlig melodi i
udtrykket, ligesom nogle siger okay, i stedet for o.k.«.

Jeg springer altid dine artikler over i 'Alt for damerne', jeg synes,
at de er
kedelige og mangler livsglæde. For mig går dit liv op i fedtprocenter
og pulstælling
i stedet for at nyde skønheden, glæden og al den dejlige mad, der
findes i verden.
Kunne du ikke prøve at koncentrere dig om andre ting i livet? (Lisa
Wildenschild)
»Jeg kan sagtens leve med, at alle mennesker ikke bryder sig om mig.
Jeg har det sådan, at
hvis der kommer en udsendelse i tv, jeg ikke kan lide, så slukker jeg
- i lighed hermed
håber jeg, at mennesker, som ikke finder mine klummer og kommentarer
interessante, ikke
lader sig irritere og ophidse, men springer det over - der er så mange
andre læseværdige
ting, der må kunne give tilfredsstillelse«.

Du har sagt, at kvinder spiser på deres følelser. Hvad mener du med
det?
»Når jeg beskriver, hvordan jeg spiste på mine følelser, så var det,
når jeg havde et
problemkompleks i mit liv, som jeg ikke kunne udrede eller havde lyst
til at gå i dialog med,
hverken alene eller ved at søge hjælp. Så jeg gik ikke efter
problemet, men efter maden.
Jeg spiste på følelsen - jeg bearbejdede ikke følelsen - fordi det
gjorde for ondt. I stedet
dulmede jeg følelsen og lammede min handleevne med mad - fed mad«.
Kender du nogle
tykke, overvægtige kvinder, der er glade og tilfredse? »Ja, jeg kender
kvinder, som
giver udtryk for, at der er masser af ting i deres liv, som de er
glade og tilfredse med,
undtagen deres overvægt. Sådan var det også for mig. Alting var jo
ikke kun sort, da jeg
var 30 kg overvægtig«.
Er du selv tilfreds med din vægt?
»Ja, jeg er tilfreds med min vægt i dag, hvor den ligger i den øvre
ende indenfor
normalvægtsområdet«.

Hvad har du spist i dag?
»Jeg har spist en del rester fra en stor fotosession med mange
madbilleder i denne
weekend. Jeg spiste en stor portion hindbær i Cheasy A-38 som det
første. Senere spiste
jeg papirstynde skiver kalvekød på to tykke skiver rugbrød med 8-10
cherrytomater til og
en bunke rødløg. Omkring frokosttid spiste jeg en stor salat med brune
ris. Og tog en bagel
under armen og købte en masse vand og et par bananer på en
servicestation mellem Århus
og Aalborg. En hel pære og en blå, stor - lidt kunstig - blomme hos
min voksne datter sidst
på eftermiddagen, lige inden min aftensmad, som var kold, kogt kylling
med resten af de
brune ris og lidt salat inden foredrag til aften. Jeg sætter mig for
hver dag at få 600 g frugt
og grønsager, suppleret med ting der mætter mig og som har et
gennemsnitligt
fedtenergiindhold på mellem 20 og 30«.