Lammefrikadeller - opskrift søges
Fra : Jens

Dato : 21-01-01 17:43

Hejsa

Jeg skal servere buffet og har tænkt mig at skifte de traditionelle
frikadeller ud med lammefrikadeller. Mit problem er imidlertid, at jeg ikke
har nogen opskrift på lammefrikadeller. Så hvis der er nogle der vil være
behjælpelig vil det være en god ting.

Med venlig hilsen
Jens Karstensen

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 22-01-01 06:27

"Jens" <jkarstensen@mail1.stofanet.dk> skrev:
> [...]
> jeg ikke har nogen opskrift på lammefrikadeller. Så hvis der er
> nogle der vil være behjælpelig vil det være en god ting.

Hi Jens!

Her er et opskriftsforslag på små gode lammefrikadeller, beregnet til
et "Tag-Selv-Bord"...

Små lammefrikadeller:
(8 pers.)

ca. 1 kg lammekød (bov el. bryst u/ben)
1 svinemørbrad
1 løg
1 fed hvidløg
3 skiver franskbrød
4 dl fløde
3 æg
salt og peber
1 (Zwilling) knivspids tørret krusemynte
smør eller margarine

Hak lammekød, mørbrad, løg og hvidløg 2 gange gennem kødmaskinen.
Udblød det afskorpede franskbrød i fløden, der er blandet med 4 spsk
vand. Rør det i kødet, tilsæt æggene og smag farsen til med salt,
peber og krusemynte. Steg i rigeligt smør eller margarine.
De små frikadeller lunes i ovnen lige før serveringen.

Go' fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Den der modtager sine venner uden selv at have
taget sig af maden, han serverer, fortjener ikke at eje venner.
-Brillat-Savarin

Fra : Peter Westh

Dato : 22-01-01 23:09

Jeg laver lammefrikadeller som følger, frit efter Elizabeth David (Italian
Food). Mængderne er på slump.

Hakket lammekød (1/2 kg), franskbrødskrumme opblødt i mælk (en håndfuld,
alternativt rasp), æg (1-2 stk), 4-5 fed hvidløg (eller mere, knust med
siden af min billige, kinesiske grønsagskniv og finthakket), Hakket persille
(masser), Løg (et lille et, rives eller finthakkes, kan godt undværes hvis
man er generøs med hvidløget. ER det årstid for friske løg tger du toppen
med).
Muskatnød (et godt dyt), revet citronskal (kun det gule, 1/2- 1 citron - jeg
plejer at skrælle den med en kartoffelskræller og hakke den fint med min
billige, kinesiske grønsagskniv. Det er den der er det særlige ved denne
opskrift), salt og friskkværnet peber. Et par gange har jeg forglemt mig og
ved en fejltagelse kommet 2-3 spsk revet granaost i, det er også helt fint.
Røres godt (essentielt), trilles til ret små, mundrette deller (2 cm i
diameter eller så).

Bages i ovnen ved 140 og skylles derefter under den kolde hane.... NOT!!!!
Steges i godt varm olivenolie. Glemte jeg noget?
Glimrende til billig rødvin, kan spises med brød og tomat/løg-salat, med
stegte kartofler, rispilaf etc etc. Fine i madpakken. Også OK lavet af okse-
eller kalvekød.

MVH

Peter