Hverdags mad
Fra : Bo Pfänner

Dato : 18-01-01 16:20

Hej

Nu skal der ske noget, jeg har bestemt mig for at lære at lave mad.
Så hvis der er nogen som kender et par gode bøger eller endnu bedre
hjemmesider hvor jeg kan finde opskrifter+forklaring til hvordan man gør vil
jeg meget gerne høre om det.

Min evner er bestemt ikke noget at skrive om, så vi taler helt basic :)

Tak for hjælpen.

- Bo

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 18-01-01 16:55

"Bo Pfänner" <bp@micros-fidelio.dk> skrev i en meddelelse

> Så hvis der er nogen som kender et par gode bøger, min evner er bestemt
ikke noget at skrive om, så vi taler helt basic :)

"God mad let at lave" er helt uundværlig - nærmest en bibel - i hvert fald
for mig, og er en bog der har det grundlæggende om det meste og vigtigste
madlavning, samt en del gode opskrifter.

Den udkommer på Lademanns forlag, og alle boghandlere burde have den stående
på hylden.

Har netop set, at Suhrs Husholdningskole har en stor og meget omfattende
lærebog i madlavning. Det er en fransk bog som de har oversat og bearbejdet.
Den var på tilbud til 199,- hos Gads boghandel op til jul, så mon ikke de
har den stadig væk. Jeg har den ikke selv, og kender den derfor ikke fra
praksis...men den ser meget omfattende og ser rigtig god ud - især som
oplsagsbog, sår en anden kogebog f.eks. siger at du skal "montere" saucen
eller lign.

Kåre

Fra : Hans Pedersen

Dato : 18-01-01 19:36

On Thu, 18 Jan 2001 16:19:40 +0100, "Bo Pfänner"
<bp@micros-fidelio.dk> wrote:

>Min evner er bestemt ikke noget at skrive om, så vi taler helt basic :)

Okey, så vil Frk. Jensens kogebog være et godt udgangspunkt. Ellers er
der også mange lette opskrifter på Mortens Opskriftsamling på SOL:
<http://www.sol.dk/dk/io/mad_og_vin/>

Hans Pedersen
Coming up: http://lommecomputer.dk
ICQ: 9178476

Fra : Maria Fabæch Svendse~

Dato : 19-01-01 14:59

> En anden god bog er "Lær at lave mad" af Henning Petersen, den er meget
> grundlæggende og beskriver arbejdsmetoderne. Der er også en del opskrifter
> i.

Ellers kan jeg også varmt anbefale "Kogebog for fattigrøve" af Rolf Lund.
Ikke så meget af økonomiske årsager, men der er også gode udførlige
vejledninger i hvordan man f.eks. parterer en kylling osv...

Den tror jeg jeg har lært mere af en af "God mad let at lave"

MVH Maria

Fra : ole larsen

Dato : 19-01-01 16:02

Bo Pfänner skrev i meddelelsen <7SD96.122$Ab1.4707@news.get2net.dk>...
> [...]
vil
>jeg meget gerne høre om det.
>
>Min evner er bestemt ikke noget at skrive om, så vi taler helt basic :)

Det undrer mig at ingen har anbefalet Politikens " Vi laver mad 1 og 2". Der
er måske ikke de nyeste smarte fusionsopskrifter ( hvis man ellers savner
det), men en grundig gennemgang af traditionelle opskrifter, et afsnit med
gennemgang af principper og fremgangsmåder, og som rosinen i pølseenden et
ordentligt stikordsregister der er et stikordsregister og ikke som det
oftest opleves - en udvidet indholdsfortegnelse - en brugsbog uden et
ordentligt stikordsregister er et skod !
Som gammel madgal søger jeg altid til den hvis jeg er i tvivl om
tilberedningstid eller metode.
Ole

Fra : Brian Bjørn

Dato : 19-01-01 22:43

"Bo Pfänner" wrote:
> [...]
> Så hvis der er nogen som kender et par gode bøger eller endnu bedre
> hjemmesider hvor jeg kan finde opskrifter+forklaring til hvordan man gør vil

Den Klassiske Køkkenskole af Anne Willan har været på tilbud i en række
boghandler til kun 199. En ret lækker bog, der både dækker det helt
basale (som man ofte ikke kan finde i de smarte kogebøger, og som ens
mor ikke fik lært en) og det lidt mere frække.
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Bo Pfänner

Dato : 19-01-01 23:33

Hej

Tak for alle svarene, nu har jeg da lidt at gå i gang med.

- Bo