risalamande
Fra : Angela og Finn

Dato : 19-12-01 22:10

Hej

Jeg skal for første gang selv lave risalamande til jul, men kan ikke rigtig
finde en opskrift på det. Jeg kunne godt tænke mig at lave den helt fra
"bunden" af istedet for at købe færdiglavet risengrød. Er der mon nogen der
kan hjælpe med en god opskrift?
Samtidig - de få gange jeg har forsøgt at lave risengrød brænder mælken
altid på, selv på lav varme - er der nogle råd for at undgå dette?

På forhånd tak og god jul.
Venlig hilsen
Angela

Fra : Niels Henriksen

Dato : 19-12-01 23:02

"Angela og Finn" <angela.chris@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> Samtidig - de få gange jeg har forsøgt at lave risengrød brænder mælken
> altid på, selv på lav varme - er der nogle råd for at undgå dette?

Til risengrød er jeg begyndt at benytte de risflager hvor den kun skal koge
3-5 minutter før den er færdig. Det giver et godt resultat. Man skla blot
røre i gryden hele tiden.

--
Niels Henriksen

Fra : Peter Westh

Dato : 20-12-01 08:36

"Niels Henriksen" <new@biggs.dk> skrev i en meddelelse

> Til risengrød er jeg begyndt at benytte de risflager hvor den kun skal
koge
> 3-5 minutter før den er færdig. Det giver et godt resultat. Man skla blot
> røre i gryden hele tiden.

Helligbrøde, hvis du spørger mig!

Opskriften på en risengrød, som ikke brænder på, består i 1) en god, tung,
tykbundet gryde, 2) Økologisk sødmælk, 3) Omrøring, masser af omrøring. Du
skal røre med højest 5 minutters mellemrum, gerne hyppigere, og de sidste
10-20 minutter, hvor grøden begynder at blive tyk, skal du røre konstant.
Endelig skal du 4) huske først at tilsætte salt tilsidst, det er som om den
øger tendensen til påbrænding, uden at jeg skal gøre mig klog på hvorfor.

Man kan godt med let- eller skummetmælk, men det er noget sværere, og det er
jo også meningsløst at spare på fedtet, når det er risalamande grøden skal
bruges til.

Jeg har ingen ris al amande-opskrift. Normalt består den af risengrød rørt
med flødeskum, sukker, ægte vanillie og hakked mandler. I min familie er det
tradition at lave den som en slags fromage, som foruden det nævnte
indeholder æg og husblas. Jeg tror det var min mormor der begyndte på det.
Med tiden og det økonomiske opsving er min mors risalamande blevet mere og
mere kedelig, synes jeg, fordi der kommer mindre og mindre risengrød, og
mere og mere fløde og flere mandler i. Jeg har de sidste par år prøvet at
finde tilbage til en dogme-risalamande, hvor risen er den dominerende
ingrediens, men jeg er endnu ikke helt tilfreds med resultatet. Iøvrigt
foretrækker jeg den med appelsinsirup fremfor kirsebærsovs, det passer godt
som kontrast til den søde, fede ret.

MVH

Peter

Fra : sune vuorela

Dato : 20-12-01 09:05

On Wed, 19 Dec 2001 22:10:05 +0100, "Angela og Finn"
> [...]

>"bunden" af istedet for at købe færdiglavet risengrød. Er der mon nogen der

Følg opskriften på bagsiden af grødrisposen. Man kan ikke undgå at det
sætter sig lidt på bunden..... Men brug sødmælk. Rør hele tiden mens
det er ved at komme i kog og inden du har skruet ned. Når der er
skruet ned - løg log på og rør hver 10 minut eller deromkring i ca en
time til det ligner risengrød

Lav evt. en kæmpe portion den 23. og spis risengrød til aftensmad -
sæt resten i køleskabet natten over.

Der piskes flødeskum svarende til ca 1/3 til ½ af rumfanget af
risengrød.
Der tages en vanillestang (eller flere hvis det er en portion til mere
end 6-8 mennesker) og kornene tages ud og blandes i den kolde
risengrød. Der puttes en smule sukker i risengrøden også - efter
behag.

Mandler! Masser af mandler.... Smuttes og hakkes groft (husk at gemme
2 mandler til mandelgaven! - det kan være at den ene flækker mens den
tørrer) De hakkede mandler blandes i risengrøden.

Flødeskum vendes i risengrøden. Risengrøden stilles koldt ind til
servering.

Serveres med kirsebærsauce (den må man god tkøbe færdiglavet)

--
Sune

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 20-12-01 07:26

"Angela og Finn" <angela.chris@get2net.dk> skrev följande i meddelandet:

> Jeg kunne godt tænke mig at lave den helt fra "bunden" af istedet for
> at købe færdiglavet risengrød. Er der mon nogen der kan hjælpe med
> en god opskrift?

Normalt plejer der at stå en standard-opskrift på pakken, når man køber
grødris.

Fx på "Pama Grødris" stå følgende opskrift..

Risengrød:
(4 pers.)

2¼ dl ris (190 g)
2½ dl vand
1 liter mælk
½-1 tsk salt (*salt udelades til ris à l'amande)

Risene drysses i det kogende vand og koger 2 min. Mælken tilsættes og
bringes i kog under omrøring. Grøden koges under låg ved svag varme og
omrøres jævnligt.
Kogetid ca. 35 min. (*Grøden smages til med salt) og serveres med
kanelsukker, smørklat, saftevand eller hvidtøl.

Ris à l'amande:
(4 pers.)

½ portion risengrød (salt udelades)
1 spsk sukker
3 tsk vanillesukker
50 g mandler
2 dl piskefløde
evt. lidt reven citronskal

Risengrøden afkøles og blandes med de smuttede mandler. Til sidst vendes
flødeskummet i, og rettet serveres med syltede kirsebær.

-oo-

Her er en opskrift fra "Menu" Juleretter...

NB: Mange mennesker er i de senere år gået over til at spise ris à
l'amande efter julemaden, men ifølge traditionen bør julegrøden spises
som forret - og det egner denne fine grød sig glimrende til. Den skal
kun serveres i små portioner - og der er sagtens plads til and eller gås
bagefter.

Ris à l'amande:
(6 pers.)

¾ liter mælk
1 dl (90 g) ris
1 stang vanille
50 g mandler
5 dl piskefløde
evt. sukker

Kog en risengrød af mælk og ris tilsat den flækkede vanillestang.
Brug en tykbundet gryde.
Kogetid ca. 35-40 min.
Lad det afkøle.
Smut og hak mandlerne groft. Husk at tage en hel mandel fra til
mandelgave.
Pisk fløden stiv og vend den i den kolde grød sammen med mandlerne. Smag
evt. til med sukker.
Til ris à l'amande serveres kirsebærsauce - varm eller kold. Eventuelt
kan man tilsætte et glas Cherry Heering til de voksne.

Tips: ER risengrøden brændt på? .. så hælder man grøden over i en ren
gryde, og og koger et halvt overskåret løg med i 5 minutter. Det tager
det meste af den svedne smag.

God fornøjelse!

* A *
< >
* V *
/\
/**\
/***\
/*****\
_ _ || _ _

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Jette Mogensen

Dato : 20-12-01 10:17

"Angela og Finn" <angela.chris@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Samtidig - de få gange jeg har forsøgt at lave risengrød brænder mælken
> altid på, selv på lav varme - er der nogle råd for at undgå dette?

Hej Angela

Jeg koger risengrøden på vand og tilsætter piskefløde tilsidst.På denne måde
undgår jeg at grøden brænder på.

Her kommer opskriften på vores families Ris a làmande

Grød:
125 g grødris
7½ dl vand
1/4 l piskefløde
1 vanillestang
1 tsk salt
3 spsk sukker
50 g smør

Grynene drysses i det kogende vand .Tilsæt en flækkes vanillestang. Grøden
småkoger under låg ca. 50 min. Rør af og til. Tilsæt piskefløden og kog
færdig under omrøring,ca 10 min.(Grøden skal ikke være alt for tyk.den
bliver tykkere,når man tilsætter saltet).Rør smør,sukker og salt i grøden og
hæld den op i en skål til afkøling.Rør af og til i den.Den kan med fordel
koges dagen før.

Ris a làmande

Risengrød
100 g smuttede mandler,grofhakkede
3/4 dl sherry
1 spsk cognac
2 blade husblas
3/4 l piskefløde

Rør de hakkede mandler,sherry og cognac i den kolde grød.Udblød husblas i
koldt vand og smelt den i vandbad.Lad husblasen blive håndvarm og rør den i
en tynd stråle i grøden.Pisk fløden stiv og vend forsigtigt flødeskummet i
grøden.Hæld ris a làmanden i en skål,husk at komme en helt mandel i, og lad
den stå koldt mindst et par timer. Server kirsebærsovs til.

Du kan udelade husblas,hvis al desserten bliver spist juleaften.Men i min
familie sætter vi stor pris på at spise resten( og der må gerne være meget)
1. juledag.

God Jul Jette

Fra : Emil

Dato : 20-12-01 17:02

On Wed, 19 Dec 2001 22:10:05 +0100, Angela og Finn wrote:

>Samtidig - de få gange jeg har forsøgt at lave risengrød brænder mælken
>altid på, selv på lav varme - er der nogle råd for at undgå dette?

Lav grøden i et ildfast fad i ovnen. Det er umuligt at få det til
at brænde på, og smagen bliver knaldhamrende god/lækker hvis du
bruger sødmælk til grøden.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-12-01 18:27

Emil skrev:

> Lav grøden i et ildfast fad i ovnen.

Det lyder næsten som det englænderne kalder "rice pudding".

// Klaus

Fra : Emil

Dato : 21-12-01 04:15

On Thu, 20 Dec 2001, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
>Det lyder næsten som det englænderne kalder "rice pudding".
> ¤ ¤ ¤ ¤
Kald det hvad du vil. Men jeg undrer mig over hvorfor danskere
ikke bruger ovnen meget mere end tilfældet er.
¤ ¤ ¤
Englænderne har to fordele: Det bliver forår i februar måned, og
der er masser af gode etniske restuaranter, så man ikke behøver
at sulte i dette madens U-land.
¤ ¤
Nu har jeg ikke været udsat for deres rice pudding, så hvad
adskiller den fra risengrøden?
¤ ¤
¤ ¤
m.v.h. Emil ¤ ¤
¤
-- ¤
><>    vandag, môre, altyd saam __ ¤
På mandag, blir de møre, alle sammen >< ___`>-

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-12-01 04:50

Emil skrev:

> Nu har jeg ikke været udsat for deres rice pudding, så hvad
> adskiller den fra risengrøden?

Den største forskel er nok at de kommer reven muskatnød på.

Og så synes jeg at risengrød, eller rice pudding, lavet i ovn er
mere luftig (eller mindre bastant) end risengrød lavet i gryde.

Så vidt jeg husker er opskriften ca. 1 liter mælk, 2 dl ris og 1 dl
sukker, som kommes i en passende ildfast beholder. Der lægges nogle
klatter smør oveni og så reven muskat (vær blot rundhåndet, det kommer
ikke til at smage så stærkt som man kunne tro). Og så ind i ovnen og
bage langsomt (en opskrift jeg havde fat på for nogle år siden sagde
direkte "jo langsommere, jo bedre") til mælken er opsuget og der er
et brunt skind på overfladen.

Som dansker er jeg ikke begrænset af at "rice pudding" skal smage på
en bestemt måde, så jeg har også eksperimenteret med stødt kanel og
rosiner - med godt resultat (rosinerne bliver dog temmelig store og
bløde af at koge i mælken i så lang tid).

Man kan osse sagtens bruge almindelige ris i stedet for grødris. Så
kan man altså bruge sin yndlingsris i stedet for at skulle trækkes med
de ofte smagsfattige grødris.

(Der skulle vel heller ikke være noget i vejen for at koge risengrød
på basmati- eller jasminris, jeg har bare aldrig prøvet det, da jeg
sjældent koger risengrød.)

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-12-01 05:04

For lidt siden skrev jeg:

> Så vidt jeg husker er opskriften ca. 1 liter mælk, 2 dl ris og
> 1 dl sukker, som kommes i en passende ildfast beholder.

Google siger at jeg allerede har postet to opskrifter på rice pudding:

<http://groups.google.com/groups?q=rice+pudding&hl=en&group=dk.kultur.mad%2Bdrikke&rnum=1&selm=slrn.fqv00c.asn.kas%40titan.magnetic-ink.dk>
<http://makeashorterlink.com/?S2E030F3>

<http://groups.google.com/groups?q=rice+pudding&hl=en&group=dk.kultur.mad%2Bdrikke&rnum=5&selm=slrn9m59ak.3l7.kas%40zigzag.magnetic-ink.dk>
<http://makeashorterlink.com/?U2F021F3>

Den første er velgennemprøvet. Den anden er vist bare en oversættelse
til USAnsk mål og vægt.

Jeg havde helt glemt at nogen bruger citronskal i rice pudding - det
vil jeg prøve en af dagene.

// Klaus

Fra : Birgit

Dato : 22-12-01 15:47

> Lav grøden i et ildfast fad i ovnen. Det er umuligt at få det til
> at brænde på, og smagen bliver knaldhamrende god/lækker hvis du
> bruger sødmælk til grøden.
>

> m.v.h. Emil

Kan vi ikke lige få opskriften.. Hvor mange grader....
Hilsen Birgit

Fra : Emil

Dato : 22-12-01 22:30

On Sat, 22 Dec 2001, Birgit wrote:

>Kan vi ikke lige få opskriften.. Hvor mange grader....

Jo da. Kog en liter mælk, tilsæt 1,5 dl (125 gram) grødris samt
et drys salt. Når det koger igen, hældes det i et varmt ildfast
fad med låg; det stilles i en forvarmet ovn i en timestid ved
mindst 120 grader.

Tid og temperatur er de samme, selv om du bruger ti-dobbelt
portion.

Temperaturen skal bare være høj nok, for mælken bliver aldrig
mere end omkring 100 grader! Bliver ovntemperaturen meget høj
(220 grader), dannes der meget skind på overfladen af mælken, men
det går ikke hurtigere med grøden.

Du kan altså fint bage brød eller kartofler samtidigt med at du
bager grøden.

m.v.h. Emil

Fra : Finn

Dato : 20-12-01 17:48

> [...]
> Samtidig - de få gange jeg har forsøgt at lave risengrød brænder mælken
> altid på, selv på lav varme - er der nogle råd for at undgå dette?

Jeg bruger mikro-ovnen.

6 dl. mælk
4 dl. vand
2 dl. ris