Madolie
Fra : Peter Marker

Dato : 09-01-01 09:03

Hej

Er der ikke en venlig person der kan fortælle mig
hvad man bruger de forskellige madolier til. ( stegning, bagning osv )
Her tænker jeg på f.eks olivenolie, ekstra jomfru olivenolie osv.

Jeg ved ikke hvilken type der anvendes til stegning ( wokmad )

mvh Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 09-01-01 11:45

Generelt siger man at olier med et højt indhold af monoumættede fedtstoffer
er mest varmestabile, og altså bedst til stegning. Dvs. Olivenolie, Rapsolie
og jordnøddeolie.

Olivenolie er fremragende i det meste, hvis man kan lige smagen. Der findes
dyre og billige olivenolier, det er med dem som med vin; man får hvad man
betaler for, og de billige kan sagtens være rigtig gode. De dyre
jomfruolivenolier er det synd at bruge til andet end salat og andre steder,
hvor den optræder rå, for der går en masse smage fløjten under opvarmning.
Til stegning kan man så bruge alm., varmpresset og raffineret olivenolie -
men for det meste er den billigtste olivenolie man kan få
discountbutikkernes jomfruolie, så den steger jeg i. Halvt olivenolie og
halvt smør er fremragende til at stege frikadeller, bøffer og den slags i.
Har man en større familie, kan det betale sig at købe trelitersdunke hos
grønthandleren. Nogle supermarkeder prøver at snyde os til at købe
raffineret olivenolie til overpriser, ved at kalde det "light olivenolie".
De skulle dyppes i tjære og rulles i fjer, skulle de.

Du kan læse om de forskellige klassifikationer af olivenolie på
http://www.olivesetal.co.uk/oliveexpert-classification.htm

Rapsolie går for det meste under navnet "mad- og salatolie" og er meget
billig. Er ok til stegning og bagning men smager i sig selv kedeligt
grænsende til det ubehagelige. Brug den ikke i salat. Hvis du køber
mayonnaise på tube kender du smagen - føj. Man kan nu får danskproduceret,
koldpresset jomfru-rapsolie i Irma og Iso, den er relativt billig og smager
vældig godt, synes jeg. Jeg bruger den som all-round olie derhjemme, til
stegning, bagning og salat. Mayonnaise med koldpresset rapsolie er
fantastisk. Som en særlig bonus kan man sikkert få sin bil til at køre på
det om nogle år

Det klassiske til wokmad er jordnøddeolie (eller har været det siden
jordnødden kom til kina, den stammer fra sydamerika), Rapsolie går også fint
(det var det kineserne brugte før de fik jordnødder), det bruger jeg mest.
Jordnøddeolie fås i orientalske butikker og i nogle supermarkeder.

Andre almindelige olier er vindruekerneolie, solsikkeolie og majsolie.
Vindreuekerneolie er meget let og neutral, fin hvor smagen skal være så lidt
påtrængende som muligt (men ikke i kager). Med de andre er det nok et
smagsspørgsmål, jeg bruger dem sjældent. Kan dog bruges til det meste,
majsolie anbefales ofte i kageopskrifter. Koldpresset solsikkeolie har en
usædvanlig smag, som nogen kan lide, men som hurtig bliver vammel.

Sojaolie smager forfærdeligt. Irma har en mad-og-salatolie , der er en
blanding af raps- og sojaolie, brug den ikke. Ellers har jeg ikke set den i
handelen.

Tidselolie fås kun koldpresset, er relativt dyr, smager meget let og fint og
kan bruges til salater etc. Sesamolie er fin til bagning og steging, men for
dyr til daglig brug (fås næsten kun i helsekostbutikker). Derimod er jeg ret
vild med Ristet Sesamolie - altså olie presset af ristede sesamfrø - den
bruges som krydderi i kinesisk mad. Valnøddeolie kan bruges til kager og
salater, ligeså andre nøddeolier.

Endelig er der eksotiske ting som macadamianøddeolie etc. Jeg har ikke
prøvet dem. Læs på flasken.

Vil du sætte dig dybere ind i diverse oliers natur, vil jeg anbefale Tine
Tholstrups bog "Sunde Fedtstoffer". Det lyder som en helsebog, men den er
faktisk meget saglig og præcis.

Håber det besvarede dit spørgsmål.

MVH

Peter

Fra : Bo

Dato : 09-01-01 12:22

Imponerende svar - godt at der er nogen som gider at dele ud af deres
erfaringer.

Fra : Peter Marker

Dato : 09-01-01 13:51

Hej

Tak for det flotte og hurtige svar - det satte nogle ting på plads.