Julekalender - 19. december
Fra : Peter W. Bosse

Dato : 19-12-01 06:56

(V) * (V) * (V) * (V) * (V) * (V) * (V)
V V V V V V V
* BÛCHE DE NÖEL *
(V) * (V) * (V) * (V) * (V) * (V) * (V)
V V V V V V V

Denne herlige høj-aktuelle og fantastiske roulade har jeg lavet flere
gange - og den er brand go' kan jeg godt love.
Opskriften er fra et tidligere indlæg her i gruppen, postet af Hans
Birkelund d. 15/11-1998. Den tåler simpelthen en gentagelse.

[Citeret]

BÛCHE DE NÖEL:

Der er efterhånden sendt mange forskellige opskrifter på denne roulade,
også kaldet "Bûche de Nöel" (Træstamme).
De opskrifter man oftest ser, er med en slags smørcreme. (uha uha)
Denne her overgår efter min ringe mening dem alle. (Uden dog at have
smagt alle udgaver !!!)
Men begynd i god tid, hvis den første ikke lykkes. Den er ikke helt
nem. Men øvelse gør mester.
Så opgiv ikke.
Og så holder den sig fint hele julen !

Rouladebund af:

150 g rå marcipan
1 1/2 dl piskefløde
3 hele æg - 2 æggehvider
50 g smør - 50 g hvedemel
60 g flormelis

Pisk marcipanmassen med fløden, de hele æg, samt det blødgjorde smør og
flormelisen.
Tilsæt melet og vend til sidst de stiftpiskede æggehvider i.
Bred dejen ud på et stykke velsmurt alufolie ca. 30 x 40 cm. med ca. 2
cm. høje kanter.
Bag rouladebunden på en bageblade i ca. 20 min. ved 195 gader. (Midt i
ovnen)

Cremefyld af:

1/2 l piskefløde
200 g blød nougat
50 g mandler

Mandlerne skoldes, smuttes og hakkes fint, ristes derefter let på en
tør pande.
Piskefløde og nougat røres forsigtigt sammen over svag varme og får lov
til at småkoge i 15 min., under stadig piskning - omrøring.
Tilsæt de ristede mandler. Køl cremen af, og når den er næsten kold,
snøres den over rouladebunden, som evt. kan stænkes med lidt
orangelikør.
Rul rouladen FORSIGTIGT sammen.

Overtræk af:
100 g mørk chokolade (helst Valrohna el. tilsvarende. Ca. 67 - 70 %
cacao indhold)

Chokoladen smeltes over vandbad. Pensl den flydende chokolade på langs
af rouladen, man må gerne se penselstrøgene, de skal ligne bark.
Til sidst pyntes med valnødder el. mandler el. som man nu selv har lyst
til.

Til sidst vil jeg lige nævne, at denne kage bliver bedst hvis den laves
2-3 dage før den skal bruges.
Indtil da skal den stå koldt.

Rigtig god fornøjelse
mvh. Hans Birkelund
-----------------------------oo

- GOD JUL -
o o o /\ o o
/ \ / \ / \ /**\ / \ / \
-.- -.- -.- /***\ -.- -.- _
\( )\ \( )/ /( )/ /*****\ \( )\ /( )/
\/ |_ _||_ _| \/ || \/ |_ _| \/ ...

o o o /\ o o
/ \ / \ / \ /**\ / \ / \
-.- -.- -.- /***\ -.- -.- _
/( )/ \( )/ /( )/ /*****\ \( )/ /( )/
_| \/ . _| \/ _| \/ || _| \/ ..\/ \/ ..

o o o /\ o o
/ \ / \ / \ /**\ / \ / \
-.- -.- -.- /***\ -.- -.- ,, ho,ho
/( )/ \( )/ /( )/ /*****\ \( . )/ /( : )/´
_| \/ _| \/ _| \/ || .. \/ \/ _||_

( o )( o )
) . (
( Y ) ..hovsa-sa!

.... [5] dage tilbage ...
Dagen før, dagen før, dagen før, dagen før, dagen før *<|

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Hello Fellow MIDIophiles.
For those of you who may or may not be familiar with my MIDI sequences,
you can now locate a complete archive of ALL my creations at my Official
MIDI Home Page, GaryW0001's http://garyw0001.simplenet.com/index.html

F.ex: SEASONAL/CHRISTMAS..
ItsXmasG.MID - "It's Christmas" (Concert Band Xmas Medley)
JB4EverG.MID - "Jingle Bells Forever" (Orchestral Xmas)
JBFntsyG.MID - "Jingle Bells Fantasy" (Concert Band Xmas)
JingleG.MID - Jingle Bells (Big Band Xmas)
OTannenG.MID - Theme and Variations on "O Tannenbaum" (Big Band Xmas)
Snow3XG.MID - Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! (Big Band Xmas)
WhtXmasG.MID - White Christmas (Big Band Xmas Ballad)
WonderG.MID - "The Wonder of Christmas" (Concert Band Xmas Medley)
XmasSpcG.MID - "Christmas - That Special Time Of The Year" (Xmas Medley)
XmasTdnG.MID - "A Christmas Tradition" (Orchestral Xmas Medley)
XmsMoodG.MID - "In The Christmas Mood" (Concert Band Xmas Medley)
XmsRhapG.MID - "A Rhapsody On Christmas Carols" (Xmas Medley)
XmsTimeG.MID - "Christmas Time Is Here" from "A Charlie Brown Christmas"
(Big Band Xmas). -Thanks for listening!