Frisk pasta
Fra : Heidi C. Tholstrup

Dato : 07-01-01 16:00

Kan man fryse den rå dej til hjemmelavet pasta, så man kan
lave større portioner ad gangen? Eller er man nød til at koge det
med det samme?

--
Med venlig hilsen/kind regards Heidi
Remove SPAM in emails

Fra : Zilly ink

Dato : 07-01-01 16:05

"Heidi C. Tholstrup" <hct@SPAMwanadoo.dk> skrev i en meddelelse news:8w%56.3190$yR4.57248@twister.sunsite.dk...
> Kan man fryse den rå dej til hjemmelavet pasta, så man kan
> lave større portioner ad gangen?

Kan godt, bliver lidt grynet.

>Eller er man nød til at koge det
> med det samme?

Lav det dog når det skal bruges, det tager jo ingen tid......really
Fra vi starter til det ligger i gryden......max. 10 min.
Kogetid 2 min.
----

Anja og Flemming
http://home.worldonline.dk/~flem/zillyink.htm

Fra : Bente B. Petersen

Dato : 07-01-01 21:28

Zilly ink wrote:

> Lav det dog når det skal bruges, det tager jo ingen tid......really
> Fra vi starter til det ligger i gryden......max. 10 min.
> Kogetid 2 min.

Hehe - ok tell us your secret - jeg synes friak pasta er et helvede at
lave... selvom det smager godt.

Hvad gør I siden det tager 10 minutter - så lang tid tager det for mig
at ælte dejen - mindst - og så skal det rulles ud oveni...

Mvh
Bente
*som mener det alvorligt - gør jeg livet besværligt for mig selv vil jeg
gerne vide det*

--
ICQ:21826582
May the forces of evil

Fra : Zilly ink

Dato : 08-01-01 02:36

"Bente B. Petersen" <bentep@groenjord.dk> skrev i en meddelelse news:3A58D024.A9B94065@groenjord.dk...

> [...]
>
> Hvad gør I siden det tager 10 minutter - så lang tid tager det for mig
> at ælte dejen - mindst - og så skal det rulles ud oveni...
Ok her er den hurtige uautoriserede måde,
men absolut ikke så dårlig måde at lave en pasta på:

Hente skål, mel, æg, olie, salt, fylde gryde med vand og pastavalse: max. 2 min.

200 gr.mel/ 2 æg/ 1 spsk olie/ salt æltes til fast masse i skål: max. 2 min.
Del dejen i xx antal klumper og valse til plader og lave pasta"strimler": 5-7 min.
(Denne proces både "ælter", glatter og valser pastaen.)
Sæt valsen til 2 mm.

Imens koges vandet op.

kogetid max. 2 min.(alt efter type at pasta/spaghetti)
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Her er så den rigtige, som du ligeså godt kan lave mens du venter
på at din "Sugo" bliver færdig.

1 æg pr. 100 gr. mel.
2 tsk. olivenolie pr. 100 gr. mel.

Sigt melt ud på bordet og saml det til en kegle med en fordybning i midten.
Slå ægget -ne ud i fordybningen sammen med olien.
Brug gaffel til at røre melet fra kanten ind i æggemassen til den bliver fast.
Derefter bruger du hænderne og bliver ved med at ælte, lægge sammen
og ælte til dejen er helt glat.
Dejprøven er flg.: Tag en kniv og skær i dejen.
Hvis der er små huller i dejen er den færdigæltet.
Pak dejen ind og lad den ligge i en ½ times tid.
Rul den ud i ca. 2 mm tykkelse./ skær i strimler.
Lad tørre et par minutter.
Kog i masser af vand. (og jeg mener masser af vand !!!)