Sennepssovs
Fra : MSc

Dato : 05-01-01 00:11

Hvordan er det nu lige man laver en rigtig god sennepssovs til kogt torsk.
For første gang nogen sinde, en opskift jeg ikke kan finde i 'biblen' God
mad let at lave. Den skal laves af frisk sennep, ikke pulver. Er det noget a
la bechemel.. der er også noget med eddike?
Mvh
Morten

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 05-01-01 05:41

"MSc" <morten45@yahoo.dk> skrev i en meddelelse...
> Hvordan er det nu lige man laver en rigtig god sennepssovs til
> kogt torsk.

Ski.. nemt...

Sennepssauce:
(4 pers)

40 g smør/margarine
4 spsk mel
5 dl bouillon (evt fiskebouillon)
salt
hvid peber
1 tsk citronsaft
2 æggeblommer
1¼ dl fløde
50 g (fiske)sennep
sukker

Smelt smørret i en gryde, drys melet i og lad saucen svitse ca. 3
minutter. Pisk bouillon i og lad saucen koge ca. 5 min. Smag den til
med salt og peber. Citronsaft, æggeblommer, fløde og sennep piskes
sammen i en skål og tilsættes saucen; pisk derefter i gryden.
Varm saucen op, men lad den ikke koge. Smag den til med en anelse
sukker og evt mere salt og sennep.
PS. Lige inden serveringen tilsætter man en stor klat smør og rører
rundt.

-oo-

Sennepssauce 2:
(4 pers.)

3 dl fløde
3-4 spsk fiskesennep
50 g smør
salt, peber

Fløde og sennep bringes i kog sammen med smør, jævnes ikke, men smages
til med salt og peber og evt mere sennep.

-oo-

Og her en opskrift fra Madam Suhr's kogebog anno 1928...

Sennepssauce, jævn
(4 pers.)

1½ dl sød mælk
1½ dl fiskesuppe
25 g margarine
25 g flormel
1-2 spsk (fiske)sennep
salt

Margarinen smeltes, afbages med melet og spædes med den kogende mælk
og fiskesuppe; koges hermed 10 minutter. Sennep og salt tilsættes.

Velbekomme!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fedme regnes nu for en sygdom, der skal -
kunne kureres med en pille, mener medicinalindustrien.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-01-01 09:23

Peter W B skrev:

> 50 g (fiske)sennep
>   [...]
> 1-2 spsk (fiske)sennep

Er fiskesennep noget specielt noget?

// Klaus - som [måske] aldrig har smagt fiskesennep

Fra : N/A

Dato : 05-01-01 17:30

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-01-01 17:30

Hauge skrev:

> Kender du ikke sennepsfisken?

Nix, hvad er det [for en fisk]?

// Klaus

Fra : Emil

Dato : 05-01-01 17:38

On Fri, 05 Jan 2001 08:22:53 GMT, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Er fiskesennep noget specielt noget?

Nej, fiskesennep er en groft formalet udgave af taffelsennep.

Taffelsennep er klassikeren, hvis rene sennepasmag kun lige
afrundes med en smule sukker. Den indeholder 9 procent sorte
sennepafrø.

Sennepsmel og det grovere Fiskesennepsmel er blandet af 60
procent gul og 40 procent sort sennep. Efter udrøringen skal de
stå og trække lidt for at få den rigtige konsistens og smag.
----------------------

Som det fremgår af ovenstående klip fra min oversigt over
sennepstyper af forskellige fabrikater, kan blandingsforholdene
svinge meget.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-01-01 21:37

Emil skrev:

> Nej, fiskesennep er en groft formalet udgave af taffelsennep.

Nårh...

> Sennepsmel og det grovere Fiskesennepsmel er blandet af 60
> procent gul og 40 procent sort sennep.

Aha, nu kan jeg se det for mig - men jeg har aldrig smagt det.

Tak for oplysningen.

// Klaus

Fra : Emil

Dato : 06-01-01 01:30

On Fri, 05 Jan 2001, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Er fiskesennep noget specielt noget?

Jeg har lagt mine få notater (uden opskrifter) om sennep
på news:dk.binaer
under Subject: Sennep.txt - en oversigt i tekstformat 4 Kb.
så _ikke interesserede_ slipper for støjen.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Westh

Dato : 07-01-01 17:59

Fiskesennep ligner ganske rigtigt en grov taffelsennep, emn derudover er den
SVJV revet med vand, ikke med eddike som normalt, og uden nogen tilsætning
af sukker eller andet, som man finder i taffelsennep. Købes færdigrevet hos
fiskehandleren elelr som pulver i supermarkedet.

MVH

Peter