worm?
Fra : Anders And

Dato : 04-01-01 17:33

Hejsa.
Da jeg var knægt og var oppe hos min bedstemor fik jeg sommetider noget som
hun kaldte worm eller wårm som hun sagde. Den bestod af risengryn, knækket
makaroni, hakket oksekød og noget med ketchup, engelsksovs og Hp sovs. Det
var en sammenkogt ret uden ret meget sovs.
Er der nogen som kender denne ret og vil af med opskriften så vil jeg blive
glad.

--
Kim

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 05-01-01 19:26

Har du overvejet en psykolog?

--
vh/Torben
<93287t$qa1$1@news.inet.tele.dk>...

Fra : Anders And

Dato : 05-01-01 19:56

Tror du han har opskriften?

Kim

Fra : Finn

Dato : 05-01-01 20:39

"Anders And" <ingen@mail.com> skrev i en meddelelse
> Tror du han har opskriften?
GODT SVAR.
Finn

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 05-01-01 23:08

Det var det nærmeste jeg kunne tænke på;)

Fra : Ove Koplev

Dato : 05-01-01 21:42

> [...]
> var en sammenkogt ret uden ret meget sovs.
> Er der nogen som kender denne ret og vil af med opskriften så vil jeg

Navnet kender jeg ikke, men min mor kunne en der lignede.
Et par store løg hakkes fint og ristes bløde i smør, hakket oksekød steges,
(ca. 1/2 kg) til det er brunet og "løst".
Der tilsættes ca. samme mængde kogte løse ris som kød, også de brunes i
retten, der skal måske tilsættes lidt væske, (Bouillon f.eks.) da risene
suger en del.
På grund af risene er den ret "tør". Spises med nogle skiver rugbrød.
Den var vist krydret med tomatpure, engelsk sovs, og peber.

Den ligner, bortset fra makaroni.
Det er kun pr. hukommelse jeg har ikke den nøjagtige opskrift.
Det smagte udmærket, en lidt "kraftig" ret, der næppe er i tidens stil.

Mvh.
Ove Koplev

Fra : Peter Westh

Dato : 07-01-01 17:47

Jeg mener at en lignende ret figurerer under navnet "Gissou" hos Frøken
Jensen eller en anden af de gamle sparekogebøger, min mor har stående. Den
indeholder så vidt jeg husker ris, pasta, hvidkål, gulerødder, hakket
oksekød, tomatpure og løg, og er krydret med karry og paprika. Der er et par
versioner hos Sol, som dog ikke svarer helt til den ret, jeg husker. Navnet
kommer formodentlig af det spanske "Guiso", som netop betyder stuvning eller
sammenkogt ret.

http://www.sol.dk/dk/io/mortens_opskrifter/o0040199.html

http://www.sol.dk/dk/io/mortens_opskrifter/o0810478.html

Jeg har ikke prøvet retten, men kombinationen af ris og pasta kan klart
anbefales

Venligst

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 11-01-01 20:43

Min far lavede en tilsvarende og kaldte den ruskomsnusk.
Prøver stadog at komme ud af det;)

--
vh/Torben