oksemørbrad
Fra : Steff

Dato : 30-12-00 18:32

Hej.

Nytårsaften vil jeg servere oksemørbrad. Planen er at stege den hel i ovnen.
Hvor mange gradre skal ovnen stå på, hvor længe skal den stege og hvad skal
stegetermometret (det er elektronisk) stå på?

Kom godt ind i det nye år.
Hilsen Vibeke

Fra : Kæld Gydum

Dato : 31-12-00 02:27

Hej Vibeke ......

Her på natten til den sidste aften i år 2000 ville jeg gerne hjælpe dig med
lidt råd omkring stegning af Oksemørbrad, men det er svært ...

Alt efter størrelse og varme vil jeg tro du skal brune din mørbrad godt -
evt. dele den i den tykke og den tynde ende - stille dem i ovnen ved 300
grader i ca. 20-25 min. - mindst for den tynde ende ....

Sådan en steg skal gerne trække tilsvarende tid inden den skæres ud, men
pas på den ikke ligger for varmt og ikke for koldt i trække tiden ... - dæk
den til med stanniol og evt. et viskestykke.-

Med hensyn til stegetermometer er det noget "HERREN" har skabt i vrede
Og efter min mening » I T T « - "ingen ting til".

Dette skrevet med fare for at blive "ristet over sagte ild i det nye år".

Man kan mærke sig til hvornår en oksefilet - oksemørbrad og lignende er
færdig; men efter min "fattige" erfaring kan man ikke måle sig til det.-

Det er med disse stykker steg som med en beuf - du kan mærke når den er
færdig, men du kan dårligt give en stegetid ... -
man skal ha' det i fingrene.-

I et tidligere indlæg om "saltindbagt" oksemørbrad kom jeg med næsten
den samme stegetid, men her kan du ikke komme til at mærke på stegen
det kan du i dette tilfælde og det gør en væsentlig forskel.-

Med fare for mit helbred vil jeg slutte ÅRET med denne lille bemærkning
og evt. hjælp til dig og andre Vibeke .... OK der var måske ikke meget
hjælp at hente i denne omgang, men mit indlæg er venligt ment ...

Rigtig Godt Nytår 2000 samt Held & Lykke ....

Med venlig hilsen
Kæld Gydum
Danmark

PÅ GENSYN i ÅR 2001 til ALLE MED HANG TIL GOD MAD !
--
E-Mail: oz1pll@qsl.net
Medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-12-00 14:36

"Kæld Gydum" <oz1pll@worldonline.dk> wrote in message

> Med hensyn til stegetermometer er det noget "HERREN" har skabt i vrede
> Og efter min mening » I T T « - "ingen ting til".

.....og efter min ringe mening et af de bedste instrumenter i et køkken. Nu
er mit også godt nok fra Ide-line, og det er måske en bedre kvalitet end den
fra Vorherre - der jo nok almindeligvis har andet at tage sig til end at
konstruere stegetermometre.

> Dette skrevet med fare for at blive "ristet over sagte ild i det nye år".

Det er vel nærmest i den modsatte afdeling det foregår - men igen, et
stegetermometer må være glimrende i helvede.

Du er i et andet indlæg blevet anbefaltet at stege indtil stegetermometret
viser 62-70 grader. Lad endeligt være med at rette dig efter det, med mindre
du vil have din mørbrad stegt grå og kedelig.
En mørbrad skal ligge og trække, som Kæld også skriver, og i trækketiden vil
temperaturen i midten også stige. Så for undertegnede er intervallet nok
nærmere 58-62 grader, alt efter om man vil have den rød eller næsten
gennemstegt (62 grader er mere stegt end "rosa").
Personligt er jeg til det meget røde, hvis det er virkelig kvalivare - jeg
hiver den ud af ovnen allerede ved 55-57 grader og lader den ligge indpakket
i et kvarters tid.

mvh
Jan

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 31-12-00 02:33

"Steff" <edison@get2net.dk> skrev i en meddelelse...
> Nytårsaften vil jeg servere oksemørbrad. Planen er at stege den hel
> i ovnen. Hvor mange gradre skal ovnen stå på, hvor længe skal den
> stege og hvad skal stegetermometret (det er elektronisk) stå på?

Husk kødet skal være mørt og give efter for fingertryk.

Helstegt filet el. oksemørbrad:
¾ -1kg
Ovn ca. 200°
Stegetid ca. 30-40 min. afhængigt af, om kødet skal være rødt eller
gennemstegt.
Stegetermometer ml. 61-70°, afhængigt af, som beskrevet ovenfor.

Velbekommen!

. * . . * .
.* *. .* *.
\\ //
Godt Nytår!
--
Mvh.
Peter W. Bosse

-Forskere har fundet det område i hjernen, der
reagerer og retter os, når vi laver fejl

Fra : Kæld Gydum

Dato : 31-12-00 04:01

Hej Peter W. Bosse

Du skriver bla.:

> Husk kødet skal være mørt og give efter for fingertryk.

Hvordan pokker klare Vibeke mon de betingelser ....

Jeg går ud fra mørbraden ligger i køleskabet ... hi hi ...

Undskyld, men jeg kunne ikke lade være..

Godt Nytår og TAK for sjove og nyttige "hint" i år 2000

Med venlig hilsen
Kæld Gydum
Danmark