Tun til Benelli 491 (30 model)
Fra : B 491

Dato : 18-12-01 14:15

Hvis jeg skal have min benelli til at rulle lidt stærkere hvad skal jeg så
gøre ?
Jeg har fået nyt cylender,andre ruler, anden udstødning på......hvad skal
jeg så gøre ? Har overvejet ny kaburator 21mm sammen med indsugningsstuds
også på 21mm men er det så o.k ? hjælper det mon godt eller er der andet jeg
skal tage højde for ?

P.s hvis jeg putter powerfilter på skal det så være 29mm eller 35mm

På forhånd tak
Peder,Benelli 491

Fra : RpR

Dato : 18-12-01 14:34

Hvis du oplyste hvad "anden" er så ville det hjælpe på det.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-01 20:01

> Hvis jeg skal have min benelli til at rulle lidt stærkere hvad skal jeg så
> gøre ?

Du kan købe komplete tun til din "cykel" hos protuna.de

> Jeg har fået nyt cylinder,andre ruller, anden udstødning på......hvad skal
> jeg så gøre ?

Så nu løber den vel omkring 60 - 65 km/t? - Er det ikke godt nok? Har du
spurgt dine forældre om du må få den til at køre endnu hurtigere? En Benelli
kan let komme til at gå omkring 100 - 110 km/t.

> Har overvejet ny kaburator 21mm sammen med indsugningsstuds også på 21mm
men er det så o.k ?

Det ville være dumt at montere en 21 mm. kabu. - og beholde den gamle 12 mm.
indsugningsstuds... Så ovenstående er smart nok... Bare husk at dyse
kaburatoren ordentlig ind - Kør 10 - 15 km. på et nyt tændrør og se så på
farven om den får for meget/lidt at leve af...

> hjælper det mon godt eller er der andet jeg skal tage højde for ?

Yeps! Et ordentligt filter til kabu'en er lige så vigtigt som udstødningen -
der kan du nemt hente 1 2 3 måske 4 hk...

> P.s hvis jeg putter powerfilter på skal det så være 29mm eller 35mm

Det skal være det som passer til din nyindkøbte kaburator... Tag en
skydelære og mål omkredsen af luft-filter-indtaget - så har du det mål du
skal bruge... Men de ved det - det sted som du køber kaburatoren hos... Bare
sig at du skal have indsugnings-studs og luftfilter med til kabu'en - så får
du det rigtige...

> På forhånd tak

Det var så lidt...

Mvh
Allan, motorcyklist

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 18-12-01 22:56

"Allan" <luise SNABEL-A mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan købe komplete tun til din "cykel" hos protuna.de

ja men protuna er ikke ligefrem kendt for deres høje kvalitets niveau

[snip]

> Yeps! Et ordentligt filter til kabu'en er lige så vigtigt som
udstødningen -
> der kan du nemt hente 1 2 3 måske 4 hk...

4 hk?? på en 50-70ccm totakter... tror du skal holde dig til dine mc

> Mvh
> Allan, motorcyklist

Velkommen til..

--
Michael Frederiksen
Honda SFX @ 70 Km/t

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-01 18:15

> ja men protuna er ikke ligefrem kendt for deres høje kvalitets niveau

Har nu aldrig haft problemer med kvaliteten hos hverken T-Hansen eller
Protuna, i min tid som knallert-knægt....

> udstødningen - der kan du nemt hente 1 2 3 måske 4 hk...
> >
> 4 hk?? på en 50-70ccm totakter... tror du skal holde dig til dine mc

Jeg var med til MC Festivalen i Kalundborg i år - Der var der en Scooter
på bænken som leverede 7 hk. ved første test - hvor den ikke havde filter på
(han rodede rundt med dyser, pakninger og filtre) - Efter at have monteret
et filter røg effekten op på 13,75 hk... Hvilket er næsten en fordobling...
Udelukkende ved at montere et filter! Så det har altså noget at sige...

MVH
Allan, Motorcyklist.

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 24-12-01 00:21

> [...]

fordobling...
> Udelukkende ved at montere et filter! Så det har altså noget at sige...

ej mand, så skulle jeg have kørt derud alligevel.. jeg bor selv i kalundborg
nemlig..

ved du om det var en lokal og hvad han hedder??

Fra : RpR

Dato : 19-12-01 06:51

> [...]
Benelli
> kan let komme til at gå omkring 100 - 110 km/t.

Nemt og nemt. Kræver alligevel noget af et tunsæt at sende den derop,
ihvertfald hvis standard gearingen beholdes.

> Det ville være dumt at montere en 21 mm. kabu. - og beholde den gamle 12
mm.
> indsugningsstuds...

Mener bestemt at studsen på Benelli'en er 21mm i forvejen.

> Yeps! Et ordentligt filter til kabu'en er lige så vigtigt som
udstødningen -
> der kan du nemt hente 1 2 3 måske 4 hk...

Så man kan fordoble motoren effekt hvis man som afdroslet skifter filter? =)
Tror dine 500cc MC'er trækker lidt mere luft end en 50 - 70cc knallert!

> [...]
Bare
> sig at du skal have indsugnings-studs og luftfilter med til kabu'en - så

Kommer dælme an på hvor du køber dine sager. Protuna ved intet.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-01 18:20

> Mener bestemt at studsen på Benelli'en er 21mm i forvejen.

Det er jeg så ikke lige klar over... Men man kan mange ting med en
skydelære!

> udstødningen -
>
> Så man kan fordoble motoren effekt hvis man som afdroslet skifter filter?
=)
> Tror dine 500cc MC'er trækker lidt mere luft end en 50 - 70cc knallert!

Læs svar ovenover + læs hvad de små 125/250 og 500 ccm. racer-totaktere
yder... Hvis du ikke lige har adgang til de oplysninger kan jeg da fortælle
at en lille racer-125 ccm'er yder mellem 40 og 50 hk. og har en topfart over
200 km/t. - 250'erne yder næsten 100 hk og levere en tophastighed over de
250 km/t.

> Bare sig at du skal have indsugnings-studs og luftfilter med til kabu'en -

> får du det rigtige...

> Kommer dælme an på hvor du køber dine sager. Protuna ved intet.

Hvad er det lige Protuna handler med - ud over knallert-tun-dele??
Naturligvis ved de da hvilke af deres stumper der hører sammen...

Mvh
Allan, motorcyklist.

Fra : RpR

Dato : 24-12-01 15:18

> [...]
over
> 200 km/t. - 250'erne yder næsten 100 hk og levere en tophastighed over de

Det ovenover har helt 100% været på grund af at blandingen har været for
mager og det er blevet korrigeret med filteret.
Desuden er der ingen med lidt mellem ørerne der kører en motor helt uden
filter.

> Hvad er det lige Protuna handler med - ud over knallert-tun-dele??
> Naturligvis ved de da hvilke af deres stumper der hører sammen...

Okay, nu kan jeg drage 2 konklusioner:
1. Enten har du aldrig haft knallert som du har tunet
2. Eller du har aldrig haft ringet til Protuna fordi du var i tvivl om
noget, for de ved _intet_.

En af mine kammerater ringede engang:

"Hej! Jeg står her med en 47mm Metra Kit cylinder til Puch Monza og mangler
et stempel!"
"Okay. Har du produktnummeret?"
"Nej, men i ved vel hvilket stempel der hører til?"
<lang pause>
"du bliver nok nødt til at finde produktnummeret"

Bare ét eksempel. Men de er gode til at bytte når de fejlsender varer =)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : MaxiSmiley