Hævekasse til surdejsbrød
Fra : Jette Mogensen

Dato : 17-12-01 10:14

For et par uger siden blev jeg gjort opmærksom på en smart måde at hæve
surdej ved.Prøv at se

http://buckinghamsprings.homestead.com/bread.html

Jeg har nu selv prøvet metoden og den er bare fantastisk.
Jeg købte en såkaldt bed-roller i Jydsk Sengetøj til kr. 60,-. Borede et
lille hul i bunden.Hullet passer i diameter til mit digitale
stegetermometer.Når jeg skal hæve fordej, eller hæve eller efterhæve
brøddej., lægger jeg et håndklæde på køkkenbordet(til beskyttelse af bordet)
ovenpå dette et par aviser til isolering.En varmepude lægges på og derefter
låget til bedrolleren.Så placeres skålen med surdej eller formene med
brød.Bunden af bed-rolleren lægges over som låg,og stegetermometeret sættes
i hullet.Varmepuden tændes på laveste varme.Nu hæver dejen/brødene ved en
konstant temperatur.

Fordelen er at man har sin ovn fri til andre ting og man kan holde en
konstant temperatur.Vær opmærksom på, at hvis din varmepude har 3
indstillinger, så skal du bruge midterindstillingen.

Bed-rolleren tager ikke skade af det lille hul, så den kan sagtens bruges
til andre ting senere.

Jeg har indtil nu brugt både mikro-ovn med lys og alm.ovn med lys tændt til
at hæve surdej, men mine brød er langt bedre med denne metode.De bliver ikke
specielt sure (bare aromaitske) hæver enormt op og hævetiderne er kortere.

m.v.h. Jette

Fra : Fru Hof

Dato : 18-12-01 09:40

Hej Jette!

..Varmepuden tændes på laveste varme.Nu hæver dejen/brødene ved en
> konstant temperatur.
Er det ca 29 grader som i ovnen med lys tændt?

Jeg kan se på billedet, at der også står en form med vand. Har du prøvet
det, og har du prøvet det, når du har hævet brødet i ovnen?

> [...]
ikke
> specielt sure (bare aromaitske) hæver enormt op og hævetiderne er kortere.

Hvor længe lader du brødene hæve ca?

mvh
Tove
(der inspireret af dig nu går og venter på sin første surdej fra sourdough)

Fra : Jette Mogensen

Dato : 18-12-01 09:52

"Fru Hof" <1008046m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> mvh
> Tove
> (der inspireret af dig nu går og venter på sin første surdej fra

Hejsa

Ja,sætternogså en form med vand ved efterhævningen.Det hjælper med til
overfladen på dejen ikke tørrer ud.Brødet bliver både størrere og flottere.

Selve fordejen (jeg mikser 2½ dl surdej (den franske) fra køleskabet med 300
g varmt vand,ca 50 grader og 2oo g hvedemel.Det bliver en lettere klumpet
affære.Denne skål sætter jeg udækket i hævekassen i ca. 6 timer. Derefter
blander jeg 1 tsk,1 spsk sukker og ca 400 g hvedemel i.Dejen slipper skålen
sider når røremaskinen arbejder,men når den står stille klistrer den
fast.Denne dej lægger jeg i form.Jeg bruger Eva`s rugbrødsform på 3,3 l.
Formen sættes i hævekassen med en form med vand ved siden af.Der står den i
2 timer. Så er dejen hævet op til kanten af formen. Du skal ikke ridse
brødet.Så falder det sammen. Ind i en varm ovn ved 200 grader i 35 min.

Jeg har ikke prøvet at have vand i ovnen ved denne opskrift.Men jeg har
gjort det ved andre brød.Jeg synes ikke det giver den store forskel. Brødet
er måske lidt sprødere når det er nybagt, men det holder ikke.

Brødet hæver forøvrigt yderligere når det kommer i ovnen. Ca. 3 cm. Det
holder sig friskt længe og er vældig fint at riste.

Jeg er spændt på at høre hvordan det går med sin surdej fra USA.Skriv
endelig og fortæl

m.v.h. Jette

Fra : Fru Hof

Dato : 20-12-01 07:00

> Jeg er spændt på at høre hvordan det går med sin surdej fra USA.Skriv
> endelig og fortæl
>
> m.v.h. Jette

Det vil jeg gøre.

God jul