JULEKAAL
Fra : Knud Andreassen

Dato : 16-12-00 02:03

Er der nogen der har en god opskrift til såkaldt "julekål". Det eneste jeg
ved er at det er hakket hvidkål der er stuvet på en eller anden måde, men
med hvad ?

Med Venlig hilsen
Knud Andreassen

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 16-12-00 06:07

"Knud Andreassen" a écrit dans le message:
> Er der nogen der har en god opskrift til såkaldt "julekål". Det
> eneste jeg ved er at det er hakket hvidkål der er stuvet på en
> eller anden måde, men med hvad ?

Her er en opskrift på "julekål" fra kogebogen (Tiefkühl)
"Den Store Dybfrostbog".

Du får opskriften i sin fulde udstrækning...

Julekål af hvidkål:
(5 pers.)

1 hvidkålshoved (ca. 2 kg)

Ved tilberedningen:
75 g smør
4-5 dl fløde
salt, hvid peber

€ Skær hvidkålen i 4-5 stk og kog dem i vand til den er mør, ca. 20
minutter.
€ Tag kålen op i et dørslag og afkøl den så meget, at den kan formes
til boller med hænderne samtidig med at vandet trykkes af.
€ Der bliver ca. 10 boller ud af denne portion.

Til frysning:
€ Forfrys bollerne på et spækkebræt eller alm. form. Kom dem i alm.
pose og frys den.

Tilberedning efter frysning:
€ Tø bollerne op - i køleskab ca. 6-8 timer, ved køkkentemperatur ca.
2 timer.
€ Hak dem gennem kødhakkeren.
€ Smelt smørret i en gryde og varm kålen heri.
€ Tilsæt fløden lidt af gangen til kålen har en passende konsistens,
som tyk stuvning.

€ Server kålen til sylte, kogt kold stribet flæsk, kold ribbensteg,
medisterpølse eller pølser.
€ Retten kan spises selvstændig med kanelsukker, men i så fald bør
peber udelades, og salt bruges med forsigtighed.

Velbekommen!

o o
/ \ / \
-.- -.-
\( )/ \( )/
_||_ _| \/

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Hvorfor være besværlig, når man med
en anelse fantasi kan være helt umulig?

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-12-00 12:43

"Knud Andreassen" <cfs24343@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Er der nogen der har en god opskrift til såkaldt "julekål". Det eneste jeg
> ved er at det er hakket hvidkål der er stuvet på en eller anden måde, men
> med hvad ?

I min famillie er der traditionelt altid stuvet hvidkål på bordet til
julefrokosten ( hvilket glæder undertegnede, der på trods af at være
inkarneret vendelbo afskyr grønlangkål ) - men jeg har aldrig hørt det
omtalt som julekål. Men 'never mind' her den så:

Omkring 1 kg. hvidkål fintsnittet - en gammeldags brødmaskine er glimrende,
for dem, der ikke har eller kan håndtere en ordentlig kniv.
2 spskf. smør (mere når min mor laver det)
2 spskf mel
ca 1/4 l sødmælk
salt, hvid peber samt evt. lidt revet muskatnød.

Kålen:
Læg kålen i en gryde og hæld koldt vand ved så kålen knapt er dækket.
Smid en spskf. salt efter kålen og kog i ca. et kvarter (netop her skal
kålen ikke være 'al dente')
Lad så kålen dryppe godt af i et dørslag. Gem et par dl. af kogevandet.

Stuvningen.
Smelt smørret i en gryde - det må endeligt ikke tage farve.
Rør melet i smørret og tilsæt ca. halvanden dl. af kålvandet lidt efter lidt
under konstant omrøring. Tilsæt herefter lige så meget mælk på samme måde.
Smag nu på stuvningen for at afgøre om kålsmagen er for stærk. Er den det,
fortsættes med mælk alene ellers med halvt mælk og halvt kålvand indtil
konsistensen af stuvningen er passende - gerne lidt for tyk, kålen gør den
tyndere, når den tilsættes.
Kog stuvningen igennem i ca. 5 min ved forsigtig varme og smag til med salt,
peber og eventuelt et par strøg revet muskatnød (med forsigtighed - smagen
skal kun antydes ).
Vend nu kålen i og retten er færdig. Kan genopvarmes uden problemer, så
fremstil den endeligt i forvejen.

Serveres til det traditionelle julebord sammen med medisteren, flæsk,
hamburgryg (Bwadr!) m.v.
Min salig mormor ville have insisteret på at mælken skulle udskiftes med
fløde - jeg er tilbøjelig til at bruge skummet, men det er jo nok tidens
tegn.

mvh
Jan

Fra : N/A

Dato : 16-12-00 15:08

Fra : Heidi C. Tholstrup

Dato : 16-12-00 15:08

Remmen <remmen@email.dk> wrote in message news:91fscb$dg1$1@news.cybercity.dk...
> [Cut]

> Og prøv endelig at drysse den stuvede hvidkål med sukker og kanel ligesom
> man gør med risengrøden (undlad dog smørklat!). Mums!

Og glem endelig ikke de syltede rødbeder!

--
Med venlig hilsen/kind regards Heidi
Remove SPAM in emails

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 17-12-00 15:28

Jan Boegh wrote:

> [...]
> inkarneret vendelbo afskyr grønlangkål ) - men jeg har aldrig hørt det
> omtalt som julekål. Men 'never mind' her den så:

Det er ikke så mærkeligt stuvet hvidkål og julekål er nemlig ikke det
samme.
Ved julekål hakkes kålen først efter at den er blevet kogt og den
blandes med fløde eller flødeskum.

Der er i øvrigt en anekdote om julekål. Efter kogningen skal vandet
presses meget omhyggeligt ud af kålen, her er der nogen der meget
innovativt har fundet ud af at bruge centrifugen på en en vaskemaskine.
De påstås at der på visse møntvaskerier i sønderjylland hvor retten
kommer fra er lavet opslag om at maskinerne ikke må benyttes til denne
praksis, nå det er sikkert bare en skrøne.

--
Med venlig hilsen Poul-Erik Andreasen

Fra : Emil

Dato : 18-12-00 02:16

On Sun, 17 Dec 2000 15:28:13 +0100, Poul-Erik Andreasen wrote:

> [...]
>presses meget omhyggeligt ud af kålen, her er der nogen der meget
>innovativt har fundet ud af at bruge centrifugen på en en vaskemaskine.

Derfor hedder retten også "vreden kål". Her på egnen vrides
vandet nemlig ud af den kogte kål, ved at vride den i lagner.
Innovaniteten har endnu ikke udbredt sig til Vejle Amt.

Tak for dit dejlige indlæg, som sætter tingene på plads.

m.v.h. Emil

Fra : Bjarne Jorgensen

Dato : 18-12-00 20:01

Du er ikke helt galt på den.
Da jeg var barn, i det sydlige jylland, brugte vi en gamel vaskemaskine til at
fjerne vandet fra den kogte hvidkål. Vi fyldte den kogte kål i et rent pudevår
derefter 10-15min i maskinen (ikke kogevask) men centrifugering.
Denne kålmasse opvarmes derefter i portioner med fløde, salt intil den har
enpassende konsistens. Serveres med sylte og pølse. I den nordlige del
af synderjylland bruger man enda kanel på top af den vredne kål.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 17-12-00 14:58

Knud Andreassen wrote:

> [...]
> ved er at det er hakket hvidkål der er stuvet på en eller anden måde, men

Undlad venligst at råbe.!

Du ved sikkert ikke hvad jeg mener. Så derfor denne henvisning:

www.usenet.dk/netikette/larm.html

Mvh. Jørgen

Fra : N/A

Dato : 18-12-00 10:29

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-12-00 10:29

"Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> wrote in message

> Er du politimand her ?

Er man politimand, hvis man giver personer, der har hjælp behov, et godt
råd?
Sådan virker verden da heldigvis ikke normalt - men det er måske anderledes
på nettet.

> Uddyb venligst hvad du mener.

Jamen, det er skam beskrevet på den side, der henvises til. Men meget
enkelt,
så betyder brugen af store bogstaver at man råber - hvilket jo normalt
ansees for
temmeligt uhøfligt i en samtale
Og i emnelinien (subject) der "råber" du faktisk temmeligt højt - hvilket
let opfattes (bemærk
at jeg skriver opfattes - jeg påstår ikke at du mener det sådan) som om du
anser din
meddelelse for at være berettiget til lidt mere opmærksomhed end alle de
andre.

God jul

Jan