partitionering (linux + Mac OS X)
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-01 23:12

Jeg skal have partitioneret en 10GB HD og har et par spørgsål i den
forbindelse, da jeg vil give plads til Linux på min boot disk i G4'eren.
Min plan er:

1 10MB Apple_Bootstrap yaboot
2 7GB HFS+ Mac OS X
3 610MB HFS Mac OS 9
4 128MB linux swap linux swap
5 resten EXT2 debian linux

Mine dokumenter, spil mm. ligger på en seperat HFS+ disk, og maskinen
vil køre Mac OS X 99% af tiden.

Mac OS X _skal_ instaleres først, da jeg kan læse mig til at Mac OS X
ellers vil ændre på partitionstabellen. Jeg ved ikke om jeg lægger linux
på maskinen med det samme, det bliver nok ikke før engang i juleferien,
men jeg vil gerne have forberedt min disk med det samme.

spørgsmålet er bare hvordan jeg får formateret den således. Det er især
den første partition jeg ikke kan hitte ud af (og jeg gider ikke
eksperimentere, hvis jeg kan undgå det)

Jeg _vil_ bruge Apples diskværktøj til partitioneringen pga. af maximal
kompatibilitet med Mac OS X, men hvordan får jeg lavet den første
partition? Skal jeg vælge ualoket/free space?

Bør jeg også vælge ualokeret til de to øvrige linux partitioner, frem
for at lave dem med diskværktøj?

Skal Apple_Bootstrap partitionen være på præcis 800kb som anbefalet af
debian?

Jeg vil også høre om Apple_Bootstrap partitionen _skal_ være på en
master disk, for at jeg uproblematisk kan vælge mellem Mac OS X, Mac OS
9 og DebianLinux i OF's grafiske bootmanager?

anyone...?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : macsteen

Dato : 17-12-01 16:15

in article 1f4j5of.ftqhl11vbor2aN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert
Knudsen at spam@reippuert.dk wrote on 16.12.2001 23:12:

> [...]
> master disk, for at jeg uproblematisk kan vælge mellem Mac OS X, Mac OS
> 9 og DebianLinux i OF's grafiske bootmanager?

Ikke fordi jeg vil påstå at være ekspert udi emnet men...

Jeg er sluppet nogenlunde fra at installere YDL på en 40 GB disk hvor jeg
lod de sidste 5 være ualokkeret og lod YDL installation klargøre de
partitioner den skulle bruge.
Her ligger alle tre linux (boot, swap og root) altså efter en til Classic og
en til X.
Jeg regner med at "OF's grafiske bootmanager" er den der kommer hvis man
holder alt-tast nede i forbindelse med start/genstart - og den virker fint.
YDL kommer med egen boot-manager men den mister grebet efter at
Startdisk/System Disk har været inde i billedet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-12-01 18:10

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> wrote:

> [...]
> YDL kommer med egen boot-manager men den mister grebet efter at
> Startdisk/System Disk har været inde i billedet.

det er netop det jeg vil undgå. - kan jeg ikke få dig til at tjekke
hvor Appebootstrap partitionen ligger? - såvidt jeg kan læse mig til
skal den ligge før macpartitionerne.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : macsteen

Dato : 17-12-01 19:34

in article 1f4kndv.r18f32cc4dq8N%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen
at spam@reippuert.dk wrote on 17.12.2001 18:09:

> det er netop det jeg vil undgå. - kan jeg ikke få dig til at tjekke
> hvor Appebootstrap partitionen ligger? - såvidt jeg kan læse mig til
> skal den ligge før macpartitionerne.

Den ligger som jeg siger/skriver efter de første to altså som nr. 3 ud af 5
se herunder:

/dev/rdisk1 map block size=512
#: type name length base ( size )
1: Apple_partition_map Apple 63 @ 1
2: Apple_Driver43*Macintosh 54 @ 64
3: Apple_Driver43*Macintosh 74 @ 118
4: Apple_Driver_ATA*Macintosh 54 @ 192
5: Apple_Driver_ATA*Macintosh 74 @ 246
6: Apple_FWDriver Macintosh 200 @ 320
7: Apple_Driver_IOKit Macintosh 512 @ 520
8: Apple_Patches Patch Partition 512 @ 1032
9: Apple_HFS untitled 20490003 @ 1544 ( 9.8G)
10: Apple_HFS untitled 2 49541556 @ 20491547 ( 23.6G)
11: Apple_Bootstrap untitled 20481 @ 70033103 ( 10.0M)
12: Apple_UNIX_SVR2 swap 524289 @ 70053584 (256.0M)
13: Apple_UNIX_SVR2 untitled 9840367 @ 70577873 ( 4.7G)

Jeg *tror* at det er ligegyldigt hvordan du vender og drejer det for jeg
*tror* at Linux skriver i NVRAM at boot-device er f. ex. 11. Når så jeg har
tastet X i min Lunix bootloader for at starte Mac OS X og herefter f.ex.
vælger System Prefs/Startup Disk og angiver at min Classic-disk skal være
startdisk så bliver der skrevet i NVRAM at nu er boot-device 9.
Herefter er Linux-bootloader sat ud af spillet - historien er da meget god
ikk'?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-12-01 11:12

> [...]

> startdisk så bliver der skrevet i NVRAM at nu er boot-device 9.
> Herefter er Linux-bootloader sat ud af spillet - historien er da meget god

Jo, men den er ikke helt sand, idet Linux ikke skriver NVRAM, kun i OF.
Linux bootloaderen indlæses _før_ "mac-boot" og "mac-boot" læser
oplysninger om starttdisk fra NVRAM. Macboot er den der leder efter en
rom (enten i form af new-world eller old-world ROM)

Nu er det lykkedes mig med at få lagt partitionerne som ønsket. Desværre
brugte jeg FWB, da jeg troede at jeg skulle kunne oprette LINUX
partitioner under Mac OS.

Det viste sig at YLD 2.1 installations programmet insisterede på at den
ikke ville kendes ved hverken Bootstrap eller de to EXT2 partitioner jeg
havde forberedt, endda selv om jeg valgte "custom" for at kunne
kontrolere installtionen. Løsningen var at boote i Mac OS, slette dem og
erstatte dem med HFS partitioner

#: type name length @ base
1: Apple_partition_map Apple 63 @ 1
2: Apple_Bootstrap yaboot/ybin 20480 @ 264
[...]
9: FWB Driver Components FWB Driver... 1024 @ 1544
10: Apple_Driver_ATA* Macintosh 76 @ 2568
11: Apple_UNIX_SVR2 swap 262145 @ 1615712
12: Apple_HFS+ Mac OS X 14700000 @ 23124
13: Apple_HFS Mac OS 9 1434000 @ 14723124
14: Apple_UNIX_SVR2 linux 3609691 @ 16419269
15: Apple_Free Extra 54 @ 64

(den primære disk, hda)

#: type name length @ base
[...]
9: Apple_HFS+ 18GB 36959076 @ 1544
10: Apple_HFS+ 1GB 2109440 @ 36960620
11: Apple_Free Extra 10 @ 39070060

(monteret som slave, hdb)

NB. jeg vil gerne af med FWB driveren. Kan jeg ikke bare slette "FWB
Driver Components" partitionen (med FWB) og opdatere disken med Apples
Diskværktøj ?

FWB driveren er en ældre sag, jeg havde ved hånden og Mac OS 9's
startdisk vil ikke kendes ved den. Det betyder ikke umidelbart noget
idet Mac OS X altid er min startdisk og jeg bruger OF's bootmanager til
at skifte mellem systemerne.

Kan jeg efterfølgende køre yaboot konfiguations programmet fra YLD 2.1
CD'en uden at skulle hele installations processen igennem igen? Det gør
nok ikke så meget, idet jeg hellere vil have debian på den pga pakke
systemet (som jeg allerede kender fra debian x86 og fink under macosx),
hvilket gør det lettere at fjerne uønskede pakker og instalere nye.

Jeg vil også gerne af med yaboot/yabin's menu for at vælge mellem linux,
OS9, OSX og linuxCD, da OF's bootmanager klarer opgaven fint alene -
også selvom jeg ændrer startdisk med kontrolpanelet startdisk under både
mac OS 9 og X. Jeg går ud fra, at jeg kan gøre det ved at svare nej til
om Mac OS 9 og X er installeret eller er det simpelthen yaboot/yabin jeg
skal sætte ud af spillet?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-12-01 11:23

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> [...]
> første partition? Skal jeg vælge ualoket/free space? Bør jeg også
> vælge ualokeret til de to øvrige linux partitioner, frem for at lave

Hvis diskværktøj kan hitte ud af at formattere ext2 og swap er det
sikkert helt fint. Ellers vælg uallocated og formatter partitionerne
under installationen af Linux. Sådan har jeg gjort.

> Skal Apple_Bootstrap partitionen være på præcis 800kb som anbefalet
> af debian?

Pas. Læs evt. denne artikel på Debian Planet: "Installing Debian on
Apple PPCs: Think different. Very Different".

"An Anonymous reader wrote us that he was considering buying an Apple
iBook but wasn't too sure about installing the PowerPC port of Debian
GNU/Linux. It is possible, though the workarounds required can be
quite offputting even to those who know the i386 install process like
the back of their hands. (...)"

Kilde:
<http://www.debianplanet.org/debianplanet/article.php?sid=536&mode=thread&order=0>

Lyder lidt som det, du bevæger dig ud i..

-j

--
"Er der mon lys hos Josbarnet?"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-12-01 11:57

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Hvis diskværktøj kan hitte ud af at formattere ext2 og swap er det
> sikkert helt fint. Ellers vælg uallocated og formatter partitionerne
> under installationen af Linux. Sådan har jeg gjort.

Jeg har prøvet både unallocated og EXT2, men den yellowdog 2.1 jeg
installerede, ville ikke kendes ved nogen af delene - Hverken når de
blev lavet med apples værktøj eller med FWB (uff, add, bad!).
Løsningen var at slette de forberedte partitioner og erstatte dem med
HFS partitioner, som YDL kunne slette ??? Det er muligvis for at gøre
tingene lettere at YDL har valgt denne løsning, men det er erligt talt
temmelig ufleksibelt.

YDL ryger iøvrigt ud til siden engang i juleferien og bliver erstattet
med DebianPPC. Jeg har en forkærlighed for dselect og getapt, både fra
et tidiligere eksperiment med en 486'er og fra fink på Mac OS X. Debians
værktøjer gør installering og afinstallering af programmer legende
let KDE/Gnome har jeg eks ikke tænkt mig at bruge, da jeg fortrækker
Windowmaker & GNUStep...
Debians omfattende dokumentation gør den også attraktiv, hvis man vil
bruge linux til at lære mere om *nix. Apple er ikke ligefrem venlige mht
til omfanget af deres dokumentation.

> Pas. Læs evt. denne artikel på Debian Planet: "Installing Debian on
> Apple PPCs: Think different. Very Different".

nu har jeg lavet den på hele 10MB, da jeg slettede hele disken og
repartitionerede. Den ligger _før_ X og 9 partitionerne, som jeg læste
mig til i Debians dokumentation - de resterende partioner må gerne ligge
i slutningen af partitionen.

> [...]
> GNU/Linux. It is possible, though the workarounds required can be
> quite offputting even to those who know the i386 install process like

tak for linket, jeg kigger på det...

> Lyder lidt som det, du bevæger dig ud i..

Det er kun til leg og til at gå på opdagelse i *nix verdenen, samt et
led i at få flyttet min far fra winblows til et *nix system... Mac OS X
kører desværre ikke på hans PC

Mac OS X kører i øvrigt suverent på G4'eren med 448MB RAM og for hver
dag der går sætter jeg mere og mere prsi på OS X, men jeg må indrømme at
grafik accelerationen er mærkbart bedre under YDL.