Det her er nok det mest tossede - XLR8 opg~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-12-01 13:54

Kort fortalt. Jeg havde en XLR8 400 mhz kort som jeg længe har brugt i
min 7500 uden gnøf. Pludselig en dag kører alting helt vildt langsomt og
til sidst vil den slet ikke starte. Dette skete uden at jeg havde
installeret noget som helst og med en konfiguration som havde kørt i
flere måneder.

Efter at have prøvet alt med at pille tvkort samt ekstra skærmkort ud,
nye harddiske og så videre gav jeg ganske enkelt op - det måtte være
XLR8 kortet, der var defekt. Efter et par behagelige samtaler med XLR8 i
England vurderede de også at kortet var defekt og måden min Mac var
konfigureretvar god (ud fra en Apple System Profiler rapport), og at jeg
kunne få et nyt. Kanon service taget i betragtning at mit kort var købt
brugt. )

Efter 6 ugers ventetid fik jeg i fredags mit helt nye kort og efter
grundig gennemlæsning af manualen, så var spændingen stor, da jeg tændte
7500 igen. Først frøs den og så tænkte jeg det er nok fordi det er
første gang den startes, men NEJ......... fandme om det her kort opfører
sig fuldstændigt som det gamle !!

Den fryser nøjagtig samme sted hver gang uanset om jeg starter fra HD
eller fra en CD ?????????????? Det er lige efter den har indlæst XLR8
ikonet, så låser alt.

Jeg har prøvet at starte de et par gange med p + r kombinationen samt
uden extensions og intet virker. Jeg har igen pillet tvkort samt Voodoo
kort ud, haft alle RAM klodserne ude og kun sat 2 fuldkommen identiske i
igen.

Intet virker ?! Hvad i hule hede helvede er der galt ?

Mac'en kører Mac OS 9.1 US, har 2 harddiske, et ProTV kort samt et
Voodoo 3dfx kort samt en masse RAM.

Hvis jeg sætter mit originale 7500/100 kort + cachen, så kører den fint,
men dog langsomt.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : tom dissing

Dato : 16-12-01 14:06

Så er vi altså flere der har de samme problemer !
Jeg har et aldrende powerjolt kort, der på samme måde har fungeret
upåklageligt i uendelig lang tid.. Pludselig blev det hele utroligt
ustabilt, og til sidst fryser maskinen !?
Jeg tror - uden at vide det - at det hele hænger sammen med at systemerne
ikke længere er kompatible med de gamle opgraderingskort !!
Jeg har endnu ikke prøvet at installere ex et sys 8.0 eller lignende, men
jeg tror at det er løsningen !?
Tom

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-12-01 14:10

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> ikke længere er kompatible med de gamle opgraderingskort !!
> Jeg har endnu ikke prøvet at installere ex et sys 8.0 eller lignende, men

Kunne måske være løsning, men kortet jeg ikke i den forstand ikke
gammelt, men du mener måske selv konstruktionen ?

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : tom dissing

Dato : 16-12-01 14:44

Jeg forestiller mig - uden at vide det- at de nye styresustemer er målrettet
G3 og G4 ( native ) processorer og hurtige busser ( mindst 100 mhz) og vores
"aldrende" maskiner er nede på omkring 40 Mhz.. Så der er altså ikke plads
til de mange data kortet beregner, og da kortet blot var "langsommere" med
de gamle styresystemer, tillader - fordrer - de nye styresystemer 9.x
hurtigere transport !?
Blot mit bud..
Jeg bliver simpelthen nødt til at finde et 8.x sys og prøve med det !?
Tom

On 16/12/01 14:09, in article 1f4ihyg.yga21kl8oh1gN%jesper@gylling.net,

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-01 15:07

> Intet virker ?! Hvad i hule hede helvede er der galt ?

clock L2 cachen ned, hvis ikke det virker clock bundkort/CPU ned.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-12-01 15:10

> clock L2 cachen ned, hvis ikke det virker clock bundkort/CPU ned.

Morten du skriver til en sproglig - uddyb venligst.

Da det er en 50 mhz bus, så står den til det anbefalede i XLR8 folder.

Hvordan skal jeg sætte den ned, når jeg slet ikke kan starte dyret ? Der
er jo et kontrolpanel, der styrer den slags ?

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-12-01 15:15

> [...]
>
> Hvordan skal jeg sætte den ned, når jeg slet ikke kan starte dyret ? Der
> er jo et kontrolpanel, der styrer den slags ?

Nej, bushastigheden styres med de dipswitches, som du har på
XLR8-kortet. Du kan evt. prøve med 45 Mhz eller 40 Mhz. Virker det ikke,
ja så er det jo afprøvet...

L2-cachen styres af kontrolpanelet og aktiveres ikke før end XLR8
udvidelsen aktiveres - har du forresten prøvet at starte uden
udvidelser?

CUDA-tip'et fra Martin er også vigtigt efter skift af CPU!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-12-01 17:42

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> udvidelser?
>
> CUDA-tip'et fra Martin er også vigtigt efter skift af CPU!

Nu har jeg prøvet at sætte hastigheden ned til 320 mhz og 40 mhz bus
speed og nu starter den fint og den mounter også min HD nr. 2 - det
gjorde den ikke før ??

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-01 19:18

> Nu har jeg prøvet at sætte hastigheden ned til 320 mhz og 40 mhz bus
> speed og nu starter den fint.

Told U so... du kan prøve gradvist at clocke CPU/bundkort op, hvis du
samtidig clocker L2 cachen ned - hvad kører den pt, 1:2 ? prøv med 2:5
eller 1:3 ?

Dit problem skyldes sansynligvis at L2 cachen ikke kan køre hurtigt nok.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-12-01 21:29

> [...]
> eller 1:3 ?
>
> Dit problem skyldes sansynligvis at L2 cachen ikke kan køre hurtigt nok.

Lige præcis L2-cachen har - i det gamle kort - kørt med 200 Mhz uden
problemer i al den tid, som kortet sad i PowerCenter Pro'en.
Kontrolpanelet foreslog endda tit 260-270 Mhz, men det afslog jeg dog,
dengang det var min maskine.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-12-01 15:08

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Intet virker ?! Hvad i hule hede helvede er der galt ?

Tjek netværket, giv Cuda-switchen et tryk, tjek batteriet.

Det er den rækkefølge jeg vil prøve.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-12-01 15:13

> Tjek netværket, giv Cuda-switchen et tryk, tjek batteriet.
>
> Det er den rækkefølge jeg vil prøve.

Netværket virker fint. Der er en beige G3, en Main Street PowerBook, en
iMac samt en anden 7500/100 på.

Cuda switchen har fået tryk, men jeg giver den en tur mere.

Batteriet er splinter nyt og købt for 2 måneder siden.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-12-01 15:16

> Cuda switchen har fået tryk, men jeg giver den en tur mere.

Et tryk er ikke nok. Den skal holdes nede (i mindst 30 sek. såvidt jeg
husker).

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-12-01 16:02

> Et tryk er ikke nok. Den skal holdes nede (i mindst 30 sek. såvidt jeg
> husker).

Nu har jeg holdt den nede i over 30 sekunder og sørme om den ikke
startede op.

Nu prøver jeg lige at smide mit tv kort samt Voodoo kort igen.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-12-01 17:09

> Nu har jeg holdt den nede i over 30 sekunder og sørme om den ikke
> startede op.
>
> Nu prøver jeg lige at smide mit tv kort samt Voodoo kort igen.

Så er den gal igen. Med eller uden tvkort, voodoo, RAM klodser, så vil
den ikke starte igen.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-12-01 18:03

In article <1f4iq9g.136uytyhe60y0N%jesper@gylling.net>,

> Så er den gal igen. Med eller uden tvkort, voodoo, RAM klodser, så vil
> den ikke starte igen.

Tjek nu bare det batteri.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-12-01 18:19

> Tjek nu bare det batteri.

Nu har jeg taget det helt nye batteri ud og erstattet det med et andet
helt nyt batteri (jeg købte 5 på en gang) og det virker stadigvæk ikke.

Den fryser på nøjagtigt samme sted. Det er fuldkommen ligegyldig om jeg
holder cuda switchen nede, fjerner tvkort, voodoo kort, ram og så
videre. Der er intet mønster i hvornår den starter eller ej

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-01 17:18

Hej Jesper

Hvad med lige at konfigurere kortet en anelse lavere _før_ du sætter de
andre kort i, så den ikke pludselig overbelastes igen?

> Nu har jeg holdt den nede i over 30 sekunder og sørme om den ikke
> startede op.
>
> Nu prøver jeg lige at smide mit tv kort samt Voodoo kort igen.

mvh. Erik Ricahrd
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-12-01 16:00

In article <1f4iktq.xtws851r6ij8fN%jesper@gylling.net>,

> Netværket virker fint. Der er en beige G3, en Main Street PowerBook, en
> iMac samt en anden 7500/100 på.

Derfor er det ikke sikkert at det virker fint på 7500'eren. Et defekt
netværkskabel ller -kort kan få en maskine til at virke langsom.

> Cuda switchen har fået tryk, men jeg giver den en tur mere.

Hold den nede et stykke tid +30sek.

> Batteriet er splinter nyt og købt for 2 måneder siden.

Test det alligevel (hvis det andet ikke fungerer).

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-12-01 15:12

[snip]

> [...]
> Voodoo 3dfx kort samt en masse RAM.
>
> Hvis jeg sætter mit originale 7500/100 kort + cachen, så kører den fint,

Jesper, prøv at sætte kortet over i PoweCenter Pro'en, hvis du altså
stadig har den. Hvis det virker der, så må der altså være futtet et
eller andet af i 7500'eren, så den ikke kan køre med et G3-kort (har
ingen ide om hvad det er).

Hvis du er rigtig eventyrlysten, så kunne du også prøve at liste
G3-processoren ud af XLR8-kortet, da det jo er et carrierkort. Denne
processor kunne du så sætte i jeres G3-maskine. Det kan dog lige være,
at vi skulle høre om der er nogen, som har invendinger mod det!

Hvis ovenstående virker, så er sandsynligheden for, at det er 7500'eren
der er problemet, temmelig stor.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-12-01 15:16

> [...]

> at vi skulle høre om der er nogen, som har invendinger mod det!
>
> Hvis ovenstående virker, så er sandsynligheden for, at det er 7500'eren

René det har jeg overvejet og det bliver også næste step. Jeg har også
en anden 7500 og den vil jeg også prøve det i.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-12-01 15:16

> René det har jeg overvejet og det bliver også næste step. Jeg har også
> en anden 7500 og den vil jeg også prøve det i.

OK.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-01 19:18

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Det kan dog lige være, at vi skulle høre om der er nogen, som har
> invendinger mod det!

ingen indvendinger herfra hvis der er tale om en Beige G3, er det
oplagt at sætte den hurtigste CPU på det hurtigste bundkort.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-01 16:37

Hej Jesper

Prøv at starte med det originale kort. Få fat i Reaper 1.32 fra Akua.de og
træk XLR8 driveren over på den åbne Reaper og giv den noget mere RAM. Eller
du kan prøve med ResEdit og åbne drivern og se, om der er en resource med
navnet 'size', åbn så den og gå helt ned til bunden og give den ca. 2-3
gange så meget RAM, som den står angivet til.

For mig at se, virker det som om kortet er sat til max. ydelse, hvilket vil
blokere den. Der var en her, der anbefalede, at man startede med at sættet
kortet til 50% og så sætte den op lidt efter lidt, indtil man fandt det
maximale punkt.

Men det, jeg frygter mest, er sket, er at du har kørt med det gaamle kort
også sat til max. ydelse, og at den så har brændt et eller andet af i selve
motherboardet. Så har du muligheden for at prøve kortet af i en anden
73-7600? så kunne det være en måde, hvorpå du også kan få kortets ydelse
sat ned, inden du monterer den i din egen igen.

Prøv det, - men jeg kan ikke garantere noget....
mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-12-01 21:29

> [...]
> navnet 'size', åbn så den og gå helt ned til bunden og give den ca. 2-3
> gange så meget RAM, som den står angivet til.

Om den der Reaper virker i andre situationer, skal jeg ikke kunne sige,
men lige præcis XLR8 kontrolpanelet virker 100% uden pilleri! Det har
kørt som smurt i den gamle PowerCenter Pro og det har jo også kørt uden
problemer i 7500'eren, lige indtil "den blev langsom" og gik i sort.

> [...]
> 73-7600? så kunne det være en måde, hvorpå du også kan få kortets ydelse
> sat ned, inden du monterer den i din egen igen.

Processoren er en 400 Mhz G3, og svhv. så har Jesper ikke sat den
højere. Faktisk har den kørt 420/210 Mhz i 2-3 år, da det sad i min
PowerCenter Pro uden problemer. Det kunne dog ikke køre hurtigere
stabilt, men det er ikke presset ud over grænserne. Desuden har han jo
netop prøvet med et nyt kort med samme resultat.

> Prøv det, - men jeg kan ikke garantere noget....

Ja, jeg tror at de fleste af os her er lidt på bar bund...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 18-12-01 12:20

Kom der nogen sinde en løsning og en konklusion på dette emne? Som ejer
af et XLR8-kort er jeg da lidt nysgerrig.

Jørgen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-12-01 16:09

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> Kom der nogen sinde en løsning og en konklusion på dette emne? Som ejer
> af et XLR8-kort er jeg da lidt nysgerrig.
>
> Jørgen

Hej Jørgen

Jeg kan godt forstå at du savner en løsning det gør jeg også. Som
situationen er nu har jeg pillet kortet ud af min 7500/100 og sat det
originale processor kort i samt en level 2 cachen.

Hvis 7500'eren er varm kan den godt starte, men hvis den er morgentræt,
så skal den startes 2 gange !! Derefter kører den fint.

Jeg tror at min elskede 7500/100 er træt - den fejler simpelthen et
eller andet, som gør at den skal tændes 2 gange samt at den fåkker
totalt op med et XLR8 kort i.

Jeg har endnu ikke haft tid til at teste kortet i den anden 7500 vi har,
men så snart der ligger en test af den klar så poster jeg resultatet.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/