Hvidkålsgrød
Fra : Ian Matheson

Dato : 15-12-01 19:22

Min mormor og mor lavede hvidkålsgråd til 1. & 2. juledag, tror nok det
stammer fra sønderjylland. (Ikke kålen, opskriften)

Ovenpå dryssede man kanel, og hertil rødbeder, rugbrød, kogt medister og
flæsk i skiver.

Jeg husker det nærmest som en slags stuvet hvidkål, men er der en der har
den rigtige opskrit, ville jeg blive mægtig glad.

God jul til jer alle

Ian

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 16-12-01 05:55

"Ian Matheson" <matheson@tdcadsl.dk> skrev i meddelandet:
> [...]
>
> Jeg husker det nærmest som en slags stuvet hvidkål, men er der en der
> har den rigtige opskrit, ville jeg blive mægtig glad.

Jeg sidder med den Sønderjyske kogebog foran mig... kan det evt. være
noget a la denne her.. (indeholder hele byggryn)?..

Spajkål med flæsk:
1½ kg røget flæsk eller 1 kg fersk flæsk
1 skinkeben
1 hvidkålshoved
3 porrer
1 persillerod
3 liter vand
3 gulerødder
1 suppevisk
180 g hele byggryn
lidt muskat
rugbrød i tykke skiver

Kødet bringes i kog, suppen skummes og de ituskårne urter/hvidkål
tilsættes. De tages op efter ca. ½ time og kødet koger i ca. 1 time
sammen med byggrynene. Urterne/hvidkålen serveres i suppen, og lige før
serveringen lægges nogle ret tykke skiver rugbrød i. De tages op med en
skummeske så snart de er gennemvarmet og spises straks - som forret.
Spajkål serveres med flæsk, sennep, rødbeder og rugbrød eller kartofler.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Juletravlhed & Bryster.
1. januar er sidste frist for at få lavet større bryster
med tilskud fra Sygeforsikringen Danmark, og
travlheden er begyndt at sætte ind på de private
klinikker, der tilbyder operationerne.
www.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?y=2001&m=12&d=13#id69142

Fra : Jørn Linddal

Dato : 16-12-01 10:15

Du skal lidt længere op i østjylland (Horsensegnen), opskriften på kålen kan
du se på: www.hjem.get2net.dk/a-aa-madopskrifter/Tilbehoer/Knugekaal.htm dit
forslag til tilbehør er helt rigtigt.
God 1. juledag
Jørn Linddal

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 17-12-01 08:05

"Jørn Linddal" <jlinddal@post9.tele.dk> skrev följande i meddelandet:

> Du skal lidt længere op i østjylland (Horsensegnen), opskriften på
> kålen kan du se på:
www.hjem.get2net.dk/a-aa-madopskrifter/Tilbehoer/Knugekaal.htm
> dit forslag til tilbehør er helt rigtigt.

Der var IKKE meget gods i ovennævnte link;
Servern hittades inte - sidan kan inte visas, etc...

Måske har du hvidkålsgrød-opskriften på harddisken?

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 17-12-01 09:12

Således skrev "Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> i
dk.kultur.mad+drikke Mon, 17 Dec 2001 08:05:25 +0100:

>Der var IKKE meget gods i ovennævnte link;
>Servern hittades inte - sidan kan inte visas, etc...

Prøv med
<http://hjem.get2net.dk/a-aa-madopskrifter/Tilbehoer/Knugekaal.htm>
istedet.

Knud
--
Grape jelly does not melt in hot tea.

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 16-12-01 12:59

Hej Ian
Jeg skal netop i gang med at koge kål til "julekålen".
Du koger et hvidkål, skåret ud i mindre stykker, til
det er mørt. Afkøler det og vrider vandet fra i et
viskestykke. Det skal virkelig vrides hårdt. Derefter
hakkes kålen i kødhakkeren. En klat smør/margarine
smeltes i gryde. Kålen kommes i og der spædes med
fløde til en passende konsistens. Husk at røre godt.
Smages til med salt og peber. Serveres i en skål med
en klat smør oveni.
Mvh. Margit

Ian Matheson <matheson@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c1b94b6$0$25411$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...