chili con carne ala USA
Fra : Ralph

Dato : 25-11-00 12:45

Findes der en speciel afart af subj. i USA eller er det originale
mexikanske de spiser der.
Jeg kunne godt tænke mig en opskrift, da min bliver mere og mere
fordansket hver gang. I øvrigt synes jeg at min mad smager mere og mere
ens.
Den samme tomatsovs til pizza og fyldte pandekager.
Den samme fond til boller i seller, stuvet asparges, høns i pebberrod.
Den samme fars til frikadeller, meat loaf, boller i karry/selleri
Den samme kødsovs, til spaghetti, lasagne, pizza ala mor(stor bradepande
og to-tre cm fyld), og - det som fik mig til at spørge - chili con Carne
(der er dog hvide bønner i)

Har I nogle råd, så man ikke falder i de samme gamle dumme vaner som vor
mor.

Venligst
Ralph

Fra : N/A

Dato : 25-11-00 16:59

Fra : Anne-Christine Chris~

Dato : 25-11-00 16:59

Hejsa

Jeg er helt enig med Anja - kast dig ud i det med forskellige krydderier, du
kan evt. skrive ned præcis hvad du putter i, så er det altid nemmere at
huske næste gang - hvad enten det var den bedste nogensinde eller der er
noget som skal udelades. Tilbage til chili con carne, så er mine "hemmelige
ingredienser" spidskommen, en sjat snaps og noget god mørk chokolade.
God fornøjelse med det...

Hilsen Stinne

Fra : Torben abildgaard

Dato : 26-11-00 00:03

Enig i krydderierne, men prøv også at skære et stykke kød i tern og lad dem
koge møre- med en porter og en kop kaffe i.

vh/Torben

Fra : N/A

Dato : 25-11-00 21:10

Fra : Peter Westh

Dato : 25-11-00 21:10

Jeg glemte at nævne, at jeg ikke kender forskellen på de forskellige typer
chili. Min yndlingschili'er er de små, som har form som almindelige
peberfrugter, men er ca 2-3 cm lange. De fås røde, gule og grønne i gode
grønthandere. De er så stærke, så man tror det er løgn, men har også en
utroligt rigt facetteret fylde i smagen.

MVH

Peter

Fra : Kvan

Dato : 27-11-00 10:56

Ralph <morso@post4.tele.dk> writes:

> Findes der en speciel afart af subj. i USA eller er det originale
> mexikanske de spiser der.

Man kan gødt møde chili con carne i USA, men i det meste af
sydstaterne vil folk grine af dig, hvis du begynder at tale om at
putte hakket kød, majs, bønner og den slags i en gryde og kalde det
"chili". På disse kanter koger man nemlig ren "chili", som bastår af
brunet kød i tern, samt en ordentlig bunke krydderier. Det er en
ganske anden ret end "chili con carne", og den er samtidig meget
sværere at fordanske. Til gengæld kræver den nogle
specialingredienser, såsom chipotle-chilier, som dog efterhånden kan
fås i næsten ethvert supermarked.

Der er fyldt med opskrifter på http://www.chili.org/recipes.html.

- Kvan.