Hmmm....jeg undres
Fra : Finn Jensen

Dato : 14-12-01 16:06

Hej,

Jeg sad lige og spekulerede på alger da jeg sad og kiggede på mine akvarier.

Jeg kan konstaterer at i det akvarium hvor jeg har spagnum bund og blødt
regnvand der er der ikke skyggen af alger mens det akvarium med cichliderne
hvor der er hårdt vand er mange alger.

Det får mig så til at spekulerer på om blødt vand hæmmer alger mens hårdt
vand fremmer alger ?

Jeg har ikke kunne finde noget omkring emnet, men min observation indtil
videre er at blødt vand omkring ph 3,5 forhindre algevækst mens vand mens
hårdt vand med ph 8,5 fremmer alger.

Hmmm........??. Har andre ligende observationer ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : ole larsen

Dato : 14-12-01 16:38

Finn Jensen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>hvor der er hårdt vand er mange alger.
>
>Det får mig så til at spekulerer på om blødt vand hæmmer alger mens hårdt

Det er jo nok rigtigt, at de alger vi mest plages af trives bedst i hårdt vand.
Det er nok fordi vi mest har hårdt vand.
Havde vi regnskovsvand her i landet, var vi nok mest plaget af en anden type alger.

>Jeg har ikke kunne finde noget omkring emnet, men min observation indtil
>videre er at blødt vand omkring ph 3,5 forhindre algevækst mens vand mens
>hårdt vand med ph 8,5 fremmer alger.

Hvad i alverden bruger du pH= 3,5 til?

>Hmmm........??. Har andre ligende observationer ?

Jamen - du stiller det så skarpt op - forskellige alger foretrækker forskellige
forhold, men blødt/surt vand udelukker ikke alger, favoriserer blot andre end hårdt vand.

>Venligst
>Finn Jensen

Ole

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-12-01 17:55

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad i alverden bruger du pH= 3,5 til?

Rød Neon
De vil kun yngle i så lav pH og desuden fremme en lav pH deres farver så de
bliver utrolig smukke og kan slet ikke sammenlignes med de fisblege
eksemplare hos fiskepusheren.

> Jamen - du stiller det så skarpt op - forskellige alger foretrækker
forskellige
> forhold, men blødt/surt vand udelukker ikke alger, favoriserer blot andre
end hårdt vand.

OK, så må jeg lige holde øje med hvilken der så kunne tænkes at komme.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : thomas schreiber

Dato : 14-12-01 20:47

Tror mere det skyldes den større mængde afføring/affaldsstoffer dine
cichlider afgiver, hvor dine Neon sandsynligvis ikke vil "svine" så meget.
Selvfølgelig kommer der alger alle steder(alt vand), men jo mere "føde"
algerne har, desto bedre trives de naturligvis.
Går ud fra at du ikke har ret meget lys ved dine neon - men sikkert ved dine
cichlider. Igen en "fødekilde" til algerne.

Håber du kune bruge det til noget.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

"Women! You can't live with them... the end!"
- Al Bundy

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-12-01 21:11

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dine
> cichlider. Igen en "fødekilde" til algerne.

Faktisk er der 3 gange så mange neon fisk end der er cichlider, så det
skulle ikke være derfor.
Lysmængden er den samme ved både neonfiskene som ved cichliderne.

Men akvariet med cichliderne er meget lyst/hvidt hvor der hos neonfiskene er
mørkt, så det har jo nok noget at sige med hensyn til hvor stærkt lyset
reflekteres og hvor skarpt det virker i akvariet ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : thomas schreiber

Dato : 14-12-01 21:20

Jo naturligvis. Jo lysere desto mere lys bliver der reflekteret.
Men igen... vil én elefant skide mere end 30 katte?
Det er vel begrænset hvor meget neon sviner i forhold til cichlider ( hvad
har du egentlig? diskos er jo også cichlider)

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-12-01 22:30

> [...]
> Det er vel begrænset hvor meget neon sviner i forhold til cichlider ( hvad
> har du egentlig? diskos er jo også cichlider)

Jeg har sneglehus cichlider så de fylder ikke alverden.
Jeg vil tror at neon fiskene er længere og fylder mere hvis de bliver sat
samme

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : thomas schreiber

Dato : 14-12-01 23:14

Kan også være foder/vandskift spiller en vigtig rolle i algebalance. Det
ville være naivt at tro andet.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-12-01 12:34

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message

> Jeg vil tror at neon fiskene er længere og fylder mere hvis de bliver sat
> samme

Det er alene et spørgsmål om hvor meget du fordrer med - og så er antal fisk
og disses størrelses ligegyldig.
Og i den sidste ende er det også underordtnet om fiskene æder foderet eller
ej. I bund og grund er belastningen af et akvarium afhængig af 3 ting -
foderet, foderet og foderet.
Så hvis 5 store cichlider bliver fodret mindre end 1 neonfisk, er det
akvariet med neonfisken, der belastes mest.

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-12-01 12:00

> Faktisk er der 3 gange så mange neon fisk end der er cichlider, så det
> skulle ikke være derfor.

Antal er ikke afgørende, Det er samlet biomasse og hvad/hvor meget de
udskiller, og hvor stor dine kulstof og kvælstof puljer er i vandet, og
disse afhænger af fiskenes evne til at svine, hvor neon ligger i den
sølle ende---

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-12-01 11:55

> [...]
indtil
> videre er at blødt vand omkring ph 3,5 forhindre algevækst mens vand

Ph 3,5 tror jeg nok hindrer alt almindeligt liv, så det er nok
forklaringen! Det er nok kun bakterier der kan lide det, og IKKE de
arter som vi anser som nyttige i akvariet.

Fra : thomas schreiber

Dato : 15-12-01 12:09

Tror også Finn skal op på 5pH - 3.5 er nok liiiige i underkanten.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Finn Jensen

Dato : 16-12-01 09:16

"Tom Manczak" <tfishymanczak@12move.dk> skrev i en meddelelse

> Ph 3,5 tror jeg nok hindrer alt almindeligt liv, så det er nok
> forklaringen! Det er nok kun bakterier der kan lide det, og IKKE de
> arter som vi anser som nyttige i akvariet.

Jaaah rodede vist lige lidt rundt i ph og dh i det tilfælde

Jeg skal lige måle værdierne for både ph og dh når jeg kommer ind til det
pågældende akvarie så de rigtige værdier kommer med.
Men da akvariet blev startet op var vandets dh på 0 og og spagnumen havde en
ph på 3.5 så hvad det dag har givet af værdier af hen holdsvis dh og ph vil
jeg lige have fundet ud af.

Men planterne jeg har trives godt tiltrods for at ph´en i spagnumen er 3.5.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : ole larsen

Dato : 16-12-01 12:19

> [...]
>jeg lige have fundet ud af.
>
>Men planterne jeg har trives godt tiltrods for at ph´en i spagnumen er 3.5.

Sådan lige for at forvirre lidt:

At din spaghnum påstås at buffre ved pH=3,5 er på ingen måde garanti for, at
pH noget sted overhovedet også er 3,5. Den mindste anden buffer, eks. hydrogen-
karbonat eller karbonat eller, eller.....

Når producenten siger 3,5 er det den værdi der _måske_ opstår i totalt afsaltet vand.

Og så hvad der umiddelbart kunne ligne en petitesse, men bestemt ikke er det.

dH, dh eller DH er betegnelsen for en målenorm kaldet Deutsche Härtegrad.
Både totalhårdhed (GH/TH) og KH måles her i landet i dH,
og det på trods af at KH ikke har noget med hårdhed at gøre.

Ole

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-12-01 14:03

> [...]
> hårdt vand med ph 8,5 fremmer alger.
>
> Hmmm........??. Har andre ligende observationer ?

Hej Finn.
Lige en lille opklaring. Det der med det bløde vandet, det er altså noget
med gH og kH værdierne og ikke lige så meget det med pH'en at gøre. Jeg bor
i Trøndelag i Norge, hvor der ikke findes antydning til kalk i vandet. JEg
kan da lige komme med en lille sammenligning. Mine kh og gh målinger ligger
så langt nede på scalaen at jeg næsten ikke kan måle dem, dvs at værdierne
er max omkring 1 - 2 på mine teststrips. For sjov skyld tog jeg mit testsæt
med da jeg lige var i Danmark, for at tage en måling af vandet hos en
veninde som jeg skulle få nogle maller fra. Og der var hårdheden af vandet
så stor at det næsten gik over mine måleenheder, og stripsen fik en næsten
sort farve, noget som indikerer at hårdheden ligger langt oppe i 20'erne
(mit testsæt kommer fra tetra og er et af dem hvor man kan måle 5
forskellige vandværdier).
Nå men tilbage til det med hårdheden og ph'en. Selv om jeg har alvorlig
meget blødt vand, så er min ph aligevel altid omkring 6.7 - 7. 2. Det er
også lige derfor at jeg reagerede lidt når du siger at din hårdhed af vandet
har noget at gøre med ph-værdien.
Lige så der ikke skal være nogle misforståelser ude at gå.... Jeg er
ikke lige den der er stærkest i det der med kemi, og jeg er ikke ude på at
sige at du tager fejl. Der er kun snak om mine erfaringer i dette tilfældet

Hav en god dag.
Hilsen Ditte

Fra : Finn Jensen

Dato : 16-12-01 09:11

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i en meddelelse

//klip//

> [...]
> ikke lige den der er stærkest i det der med kemi, og jeg er ikke ude på at
> sige at du tager fejl. Der er kun snak om mine erfaringer i dette

Jeps .
Rodede lidt rundt i ph og dh da jeg nævnte 3.5 .

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 16-12-01 12:46

> [...]
> tilfældet
>
> Jeps .
> Rodede lidt rundt i ph og dh da jeg nævnte 3.5 .

Helt iorden Jeg er også selv rigtig god til at rode med tallene og må da
også både tit og ofte gøre alle målingerne om......
Hilsen Ditte

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-12-01 14:11

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> wrote in message

> Helt iorden Jeg er også selv rigtig god til at rode med tallene og må
da
> også både tit og ofte gøre alle målingerne om......

Må man anbefale det højteknologiske vidunder: Papir og blyant!

mvh
Jan

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 18-12-01 15:02

Hejsa,

Efter sigende skulle der være algehæmmende stoffer i spagnum, så det kan også
være en kilde til den forskelligartede algevækst.

-Peter