Success historie om algebekæmpelse i nyanl~
Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 09-12-01 11:49

Hejsa,

For lidt over en måned siden omlagde jeg mit 150L akvarie. Den største grund var, at akvariet var blevet totalt overtaget af "brush" alger vist også kaldet pensel alger på dansk. Jeg gik hård til værks, da jeg også gerne ville af med sneglene i mit bundlag. Jeg kogte derfor hele bundlaget og alle andre sten og trærødder. På planterne fjernede jeg alle blade, hvorpå der var alger, hvilket kun efterlod 2-3 blade på hver plante. Jeg købte nogle ekstra Vallisneria planter, og anlagde akvariet.

2-3 uger efter omlægningen fik jeg dog et shock, da penselalgerne igen var begyndt at myldre frem på de resterende planteblade og på akvarieglasset. Da jeg gerne ville stoppe algerne i tide denne gang, bestemte jeg mig for at købe Siamese Algae Eater (Crossocheilus siamensis). Jeg har dog været på udkig efter disse tidligere, hvor jeg ikke kunne finde dem, men jeg var så heldig, at en af de lokale fiskepushere solgte dem, ganske vist som Indonesiske Flying Fox, men "what do I care". Jeg købte 3 af disse, og var utrolig spændt på hvordan det ville gå.

Det viste sig, at disse fisk simplethen er super algeædere. Efter 1-2 dage havde disse 3 fisk støvsuget akvariet for penselalger. Også akvarieglasset var fuldstændig renset. Jeg har aldrig set noget lignende. Så jeg er nu en glad mand, med et alge frit akvarie, og 3 alge-exterminators svømmende rundt, klar til at tage livet af enhver alge der rør på sig.....FEDT.

-Peter

Fra : thomas schreiber

Dato : 09-12-01 11:54

Nu skal du huske at fodre dine små redningsmænd med grøntfoder, ellers
sulter de måske ihjel. Det ville være meget ærgeligt.

/Thomas

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 09-12-01 17:35

thomas schreiber wrote:

> Nu skal du huske at fodre dine små redningsmænd med grøntfoder, ellers
> sulter de måske ihjel. Det ville være meget ærgeligt.

Jeg fodre næsten dagligt med en variation af Tetra Plecomin (piller som synker), kogt broccoli, kogt argurk og kogt squash, og ellers ser de siamesiske alge ædere ud til også at spise det normale foder, så de skal nok holde sig sunde og raske .

Mvh. Peter.

Fra : (Heidi Sjursen)

Dato : 10-12-01 00:14

[Peter Stegenborg Larsen]

> Jeg fodre næsten dagligt med en variation af Tetra Plecomin
> (piller som synker), kogt broccoli, kogt argurk og kogt squash,

Hvorfor kokt?

(PS - Forslag: Linjeskift etter ca 72 tegn gjør det lettere for
andre newslesere å se artikkelen din slik den er ment å se ut...)

Heidi Sjursen
--
http://www.sofar.dk

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 10-12-01 18:04

Så synker det til bunds, istedet for at flyde i overfladen.

-Peter

Fra : Jakob Jensen

Dato : 24-12-01 18:52

Jeg har også gode erfaringer med nedenstående fisk. Desværre har jeg oplevet
at de bliver ret aggressive og flere af mine andre fisk er blevet skrællet
af de her algeædere. De er effektive. Måske lidt for effektive :0)

hilsen
jakob

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 14-01-02 22:51

Hej Jakob,

Er du sikker på, at det er den samme fisk du har? Der er en del navne forvirring
omkring en række fisk, som ligner hinanden mere eller mindre, hvoraf nogle er
aggressive og andre ikke. Jeg har brugt følgende side til at sikre, at jeg fik
de rigtige fisk:
http://www.thekrib.com/Fish/Algae-Eaters/

Mvh. Peter