Mac osx og børn
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 09-12-01 01:16

Efter nu en uge med osx dukker der lidt spørgsmål op. Allerførst må jeg
nok lige konstaterer at hvad der tidliger blev omtalt som "beta" version
med mange børnesygdomme ikke synes til at se med version 10.1.1. Som
ikke unix kyndig overhovedet virker det ikke særligt besværligt at finde
rundt.

Flerbruger systemet virker også en del bedre end mine oplevelser fra os
9.1. Men findes der i osx muligheder ala det helt gamle "at ease"
system? Specielt hvis man godt vil lade børnene bruge computeren til
lidt spil, men ikke vil ha' de skal flytte rundt på alle mulige ting.
Kan man fx skjule visse programmer og ikke gi' adgang til system
mapperne?

Det fungere jo' med "User" mapperne, med et flot lille
stopsignalsikon...

--
Mvh Nicolai Brandt
"I uvejret beder den vise til Gud, ikke om sikkerhed for

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-01 01:36

In article <1f44ioj.23thix1sfeam2N%nicstone@mac.com>, Nicolai Brandt
<nicstone@mac.com> wrote:

> [...]
> med mange børnesygdomme ikke synes til at se med version 10.1.1. Som
> ikke unix kyndig overhovedet virker det ikke særligt besværligt at finde

nej mac OS X er dejligt og stabeliteten er uovertruffen - under
mac OS 7-9 syntes jeg ikke at mac OS var specielt ustabilt, men efter
at have brugt 10.1 i over en måned kunne jeg ikke drømme om at gå
tilbage til en OS hvor man skal "passse på".

> Flerbruger systemet virker også en del bedre end mine oplevelser fra os
> 9.1. Men findes der i osx muligheder ala det helt gamle "at ease"
> system?

Apple tilbyder ingen ét klick's løsninger ud over docken, hvis det er
At Ease's paneler eller Finders "knapper" du tænker på. - men der er
adskillige alternative launchere.

> [...]
> lidt spil, men ikke vil ha' de skal flytte rundt på alle mulige ting.
> Kan man fx skjule visse programmer og ikke gi' adgang til system

Brugeren _kan_ ikke ændre på noget i andre mapper, end home mappen
hvis brugeren ikke har administrator adgang. Opret en bruger til
ungerne med Alias'er til deres spil enten på skrivebordet eller i
dock'en - så kan de spille lige så tosset de vil uden at ødelægge din
installation.

> Det fungere jo' med "User" mapperne, med et flot lille
> stopsignalsikon...

Ja

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 09-12-01 02:36

> [...]
> at have brugt 10.1 i over en måned kunne jeg ikke drømme om at gå
> tilbage til en OS hvor man skal "passse på".

Jeg er faktisk også lidt ked af at min beige G3'er ikke egner sig så
godt.

> Apple tilbyder ingen ét klick's løsninger ud over docken, hvis det er
> At Ease's paneler eller Finders "knapper" du tænker på. - men der er
> adskillige alternative launchere.

Måske man kunne få et lille hint

> [...]
> ungerne med Alias'er til deres spil enten på skrivebordet eller i
> dock'en - så kan de spille lige så tosset de vil uden at ødelægge din

Sjovt jeg havde måske nok bemærket det lidt ubevidst at der kom
forskellige advarsler når jeg forsøgte at flytte rundt på nogle
mapper...

Apropo mapper, nu er det jo' et dansk osx og os 9 der ligger på maskinen
men de fleste mappe navne er stadig på engelsk. Vil det skabe problemer
hvis man omdøbte mapperne?

Det lyder jo' præcis som det jeg har brug for. Måske enda ganske
udemærket at computeren ser "normal" ud... Takker for svaret

> Ja

I det hele taget er grafikken i styresytemet suverænt, man kan så
diskutere om man kan li' farven blå

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-01 02:56

In article <1f44mi5.1prx1331mglan2N%nicstone@mac.com>, Nicolai Brandt
<nicstone@mac.com> wrote:

> Måske man kunne få et lille hint

den mest indlysende er dock.app ellers søg efter "launch" på
versiontracker - jeg bruger ikke selv nogen af disse programmer.

> Apropo mapper, nu er det jo' et dansk osx og os 9 der ligger på maskinen
> men de fleste mappe navne er stadig på engelsk. Vil det skabe problemer
> hvis man omdøbte mapperne?

umidelbart ja - hvilke mapper tænker du på ?

> I det hele taget er grafikken i styresytemet suverænt, man kan så
> diskutere om man kan li' farven blå

jeg syntes i starten at den var rædelsfuld men kan efterhånden godt
lide den. - den grå, "graphite", som Apple inkluderer, er irriterende
da jeg skal se mig om efter rulleskakter osv. den blå ser jeg md det
samme.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

<icq:131382336>

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-12-01 08:24

On 9.12.2001 2:56, in article 091220010256155341%spam@reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> den mest indlysende er dock.app ellers søg efter "launch" på
> versiontracker - jeg bruger ikke selv nogen af disse programmer.

<znip>

LaunchBar er genial. Find den på versiontracker, hvor den nærmest får 5
stjerner, ellers www.obdev.at. Men pas på, har du først prøvet den, bliver
du afhængig!
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Jesper

Dato : 09-12-01 10:02

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> <znip>
>
> LaunchBar er genial. Find den på versiontracker, hvor den nærmest får 5
> [...]

Min personlige favorit er DragThing og den er tilgængelig både til X og
classic.
--
Jesper.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 09-12-01 23:01

> umidelbart ja - hvilke mapper tænker du på ?

Det drejer sig primært om mapperne for den enkelte "user"... Og når du
siger ja, mener du så at man skal lade være med at omdøbe mapperne...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-12-01 17:55

In article <1f464j8.ky941wiadzpcN%nicstone@mac.com>, Nicolai Brandt
<nicstone@mac.com> wrote:

> Det drejer sig primært om mapperne for den enkelte "user"... Og når du
> siger ja, mener du så at man skal lade være med at omdøbe mapperne...

Ja.