Julekalender - 8. december
Fra : Peter W. Bosse

Dato : 08-12-01 05:55

*. * . Julebag fra Hjemmebageriet! . * . * . *
* . * . * . * . *. * . * . * . * . * .
* . * * . * . . * * . * * . * . * . *

Julestollen:
Formen på dette tyske julebrød symboliserer Jesusbarnet i svøb.
Efter traditionen bages to brød af gangen, ét til at forære bort, og det
andet beholder man selv.

Julestollen:
(1 stk)

1 1/4 dl (godt 1 dl) rosiner
2/3 dl (knap 1 dl) korender
2 spsk blandet, syltet citronskal, hakket
2/3 dl (knap 1 dl) cocktailbær, halverede
2 spsk rom
1/2 brev tørgær
1/4 dl håndvarmt vand
60 g smør
1 1/4 dl mælk
60 g sukker
1 tsk revet appelsinskal
450-480 g hvedemel
1/2 tsk salt
1 æg, sammenpisket
2/3 dl (knap 1 dl) mandelspåner /splitter, hakkede
--
20 g smør ekstra, smeltet, til pensling
flormelis, til pynt

1. En bageplade pensles med smeltet smør eller olie. Bland rosiner,
korender, citrusskal og cocktailbær i en skål. Rør rom i, dæk med film
og lad det stå mindst 2 timer, eller til rommen er absorberet af
frugten.
2. Gær opløses i håndvarmt vand; dækkes med film og stilles lunt i 5
min. Varm smør, mælk, sukker og appelsinskal i en gryde, til smørret er
smeltet. Sigt 450 g af melet og saltet i en stor skål; lav en fordybning
i midten og tilsæt gær, mælkenblandingen og sammenpisket æg. Rør det
godt sammen. Tilsæt de resterende mel og rør en blød dej sammen.
3. Vendes ud på melet bord. Æltes i 10 min, eller til dejen er fast og
smidig. Lægges i en let smurt skål. Dejens overflade pensles med smeltet
smør eller olie; dækkes og sættes lunt i 1 time, til dejen er hævet.
Pres luften ud af dejen; ælt dejen ca. 1 min. Flades ud til et kvadrat
på 25 cm; fordel frugt og mandler over dejen, fold den sammen over
frugten og ælt frugten ind i dejen.
4. Rul dejen ud til en oval, ca. 30x20 cm, som lægges på bageplade;
overfladen pensles let med smeltet smør. Pres kagerullen på langs ned i
dejen. Fold dejen over denne fordybning, således at der er en 2 cm bred
kant langs den ene side. Overfladen pensles med smeltet smør; tildækkes
og efterhæver et lunt sted i 1 time. Ovnen forvarmes til 180°. Bages i
30-35 min, eller til den er gylden. Afkøles på rist. Drysses generøst
med flormelis, og serveres i tykke skiver. (evt. med et par klatter smør
oven på).

NB: Kan opbevares op til 1 uge.
Dejen kan også formes som ca. 12 klöben, dvs. små stollen.
Bagetiden er da ca. 15 min.

- GOD JUL -
o o o /\ o o
/ \ / \ / \ /**\ / \ / \
-.- -.- -.- /***\ -.- -.- .
\( )\ \( )/ /( )/ /*****\ \( )\ /( )/
\/ |_ _||_ _| \/ || \/ |_ _| \/ ...

o o
/ \ / \
-.- -.- _
_| \/ . _| \/ .... nu er der kun [16] dage tilbage *<|

--
Mvh.
Peter W. Bosse

København. Unge bruger mindst tid på at lave mad,
vise en undersøgelse fra Jysk Analyseinstitut. Ud af
3.000 adspurgte havde 15% af de 18-39 årige samme
aften lavet mad på under 5 minutter. Dette gjaldt kun
5% af de 40-59 årige.