Red en IIfx'er[tm] - Part II
Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 07-12-01 17:17

Ja, der er stadig problemer med vores IIfx'er, men nu er jeg da kommet
et skridt videre; den kommer ikke længere med en fanfare når man starter
den. Jeg tror det var en ram-sokkel der ikke ville mere, men jeg er ikke
sikker. Derfor håber jeg at I har nogle forslag.

Når man tænder bagpå dyret, eller på keyboardet, starter blæser,
harddisk og indstikskort op (grafikkortene blinker når de tændes) som de
skal. Men så sker der ikke mere. Den kommer ikke engang frem med et gråt
kedeligt skærmbillede! Monitoren står stadig og lyser sin grønne farve,
hvilket siger at den ikke får noget signal, så hvad er der galt?

Jeg har igen rodet lidt med batterierne, og forsøgt med en anden hd, med
frisk 7.5.3 indstalleret - alt uden held.

Her før prøvede jeg så, at stikke et andet keyboard+mus iden, men det
var desværre heller ikke det.

Der må være et eller andet jeg ikke tænker på?

På forhånd tak for hjælpen

MVH ANR

Ned Flanders: "I need to know. Is God punishing me?"
Reverend Lovejoy: "Ohh, short answer, 'yes' with an 'if'.
Long answer, 'no' with a 'but'.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-12-01 22:01

Andreas N Rasmussen wrote:

> Der må være et eller andet jeg ikke tænker på?

Har du skiftet på batterierne - ja der er to stk. og hvis bare et af dem
er halvfladt, så kan en IIfx i starte op.

På gamle maskiner kan det være godt at rense alle stik og sokler, RAM'ne
renses med et viskelædder, stik kan det være vanskeligt at rense, men en
af- og påmontering af stikket, er i reglen nok til at skabe ny kontakt.

Vær opmærksom på, at en IIfx'er kræver en specifik System Enabler, som
ikke bliver installeret, hvis du laver en startdisk med en anden Mac,
prøv at se om den vil starte op fra floppydisken "Hjælpefunktioner II".

Jeg har 4 x Mb IIfx RAM - så jeg kan hjælpe dig hvis du har deffekt RAM,
eller hvis den kun har 4 Mb, så kan du fordoble RAM'en.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 08-12-01 23:46

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Har du skiftet på batterierne - ja der er to stk. og hvis bare et af dem
> er halvfladt, så kan en IIfx i starte op.

Desværre (!?) viser begge batterier 3.5-3.6 volt - jeg har desuden
renset disses kontakter og byttet rundt på dem - intet nyt.
Der er ikke en elelr andet dims man kan reesette på selve boardet vel? -
det er kun på bærbare, ik?

> På gamle maskiner kan det være godt at rense alle stik og sokler, RAM'ne
> renses med et viskelædder, stik kan det være vanskeligt at rense, men en
> af- og påmontering af stikket, er i reglen nok til at skabe ny kontakt.

Jeg har stadig ikke renset med et viskelædder, da jeg har tørret alle
kontakter af med propylalkohol - det må så også prøves, men burde den
ikke komme med en fanfare hvis det er hardware relateret?
Efter at have rodet langt tid med ramblokkene, er konlusionen at der er
fejl i en af soklerne eller to af klosserne - hvordan vil du rengøre en
sokkel? Man kan jo ikke ligefrem komme derned, og det ser heller ikke
spor beskidt ud.

> Vær opmærksom på, at en IIfx'er kræver en specifik System Enabler, som
> ikke bliver installeret, hvis du laver en startdisk med en anden Mac,
> prøv at se om den vil starte op fra floppydisken "Hjælpefunktioner II".

Desværre kommer den slet ikke så langt. Som sagt når den ikke engang at
sende signal til skærmen. Desuden regner jeg da med at System Enableren
stadig ligger på hd'en. Måske skulle man forsøge at give den en ny vha
tomeviewer?

Den ignorerer alle floppyer fuldstændig.

> Jeg har 4 x Mb IIfx RAM - så jeg kan hjælpe dig hvis du har deffekt RAM,
> eller hvis den kun har 4 Mb, så kan du fordoble RAM'en.

Tak for tilbudet, men den er rimelig godt bestykket - havde 20mb før vi
fjernede de to af klosserne, så det burde ikke være problemet.

Nå men jeg regner lige med at kigge den igennem en sidste gang, og så må
vi tage den med til næste workshop.

MVH ANR

"I'm starving! Mom, can we go Catholic, so we can get communion
wafers and booze?"
-Bart Simpson

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-12-01 00:39

Andreas N Rasmussen wrote:

> Tak for tilbudet, men den er rimelig godt bestykket - havde 20mb før vi
> fjernede de to af klosserne, så det burde ikke være problemet.

Du skal være opmærksom på, at din IIfx'er ikke vil fungere med 6
RAM-klodser, der er to "banks" med plads til 4 klodser i hver, og enten
skal et "banks" være fyldt op, eller så skal det være tomt, og du skal
starte med at fylde "banks" A.

Det er selve RAM-klodserne, hvor man kan rense kontaktfladerne med et
viskelædder, soklerne er det ikke nødvendigt at rense, de er nemlig fjederblastede.