Piercing
Fra : Helle Nielsen

Dato : 07-12-01 12:40

Hejsa.

Jeg er en pige på 19 år som for rigtig mange år siden fik lavet de
traditionelle piercinger i hvert øre - et i hver. Det gik fint uden
problemer og det er helet flot og godt.

For nogle år siden fik jeg så en piercing i næsen OGSÅ uden problemer og den
er også helet fint.

Så for et par måneder siden fik jeg lavet en lille piercing over det
traditionelle hul i højre øre - altså lige oven over så det er ikke højt
oppe. Efter 4 uger skiftede jeg den og det blødte ret meget så jeg rensede
det godt og satte en ny ren normal stift i - det gik egentlig også fint men
1-2 gange har der så været betændelse i for det vil ikke rigtig hele 100% -
jeg har så renset både stiften og mit øre i klorhexidin og det har hjulpet.
Det har så gået fint men her til morgen da jeg vågnede havde jeg vildt ondt
i piercingen...den var hård og hævet så jeg tog den ud inden jeg skulle i
bad og det væskede ret meget og blødte + der kom sådan noget brunligt
væske/blod ud af den. Jeg kunne blive ved med at få en masse ud når jeg
trykkede. Hurtigt fik jeg lagt stiften i rensevæske og gik så i bad hvor jeg
vaskede det godt med varmt vand og en uparfumeret meget mild sæbe.
Men det blev ved med at være hævet og gøre ondt. Det kan godt lidt virke som
øret ligesom prøver at "æde" stiften - det heler slet ikke på den normale
naturlige måde.
Stiften er af ganske alm. sølv så det sker der ikke noget ved.

Jeg ved ikke hvad der er det rigtige at gøre...skal jeg tage den ud og
glemme alt om den piercing (hvilket jeg ville være ked af) eller skal jeg
blive ved med at rense den?

Er der andre som har oplevet det samme? hvad gjorde I ved det?

Hilsen Helle med det røde øre

Fra : /arcana

Dato : 07-12-01 13:39

"Helle Nielsen" <helle@jirty.dk> wrote in message

> væske/blod ud af den. Jeg kunne blive ved med at få en masse ud når jeg
> trykkede. Hurtigt fik jeg lagt stiften i rensevæske og gik så i bad hvor
jeg

Se at komme til lægen og få noget penicillin. Nu.

> Stiften er af ganske alm. sølv så det sker der ikke noget ved.

Er du 100% sikker på det? Ellers KAN du have udviklet nikkelallergi.

> Jeg ved ikke hvad der er det rigtige at gøre...skal jeg tage den ud og
> glemme alt om den piercing (hvilket jeg ville være ked af) eller skal jeg
> blive ved med at rense den?

Glem alt om piercing - du er sikkert meget smukkere uden!

/arcana

Fra : Mirian

Dato : 07-12-01 14:42

"Helle Nielsen" <helle@jirty.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blive ved med at rense den?
>
> Er der andre som har oplevet det samme? hvad gjorde I ved det?

Hej helle jeg har også haft huller i ørene på i øreflippen og et hul i hver
side over det "traditionelle" hul.
Hvad jeg nu har et tre buler med arvæv som genere meget både kosmetisk og
fysisk.
Jeg har ladet mig fortælle at det er fordi at brusken bliver mast når
stiften bliver skudt i og man derved får svært ved at hele ordentlig! så
grunden til at de traditionelle huller ikke laver bøvl er at der ingen brusk
er i flippen!

Så jeg synes at du skal lade det hele så godt det nu kan så du ikke bliver
ligeså ked af det som mig der har tre buler på ørene!
MVH Mirian

Fra : Thomas M. Christense~

Dato : 07-12-01 23:31

Hej Helle

> [...]
> naturlige måde.
> Stiften er af ganske alm. sølv så det sker der ikke noget ved.

Nu må jeg lige rette en misforståelse her : Sølv er absolut ikke godt at
bruge i piercinger, kirurgisk stål er det bedste, niobium og titanium er
brugbare alternativer.

> [...]
> blive ved med at rense den?
>
> Er der andre som har oplevet det samme? hvad gjorde I ved det?

Jeg har haft en masse piercinger forskellige steder på kroppen, så lidt
erfaring har jeg da.

Det vigtigste lige nu er at slå betændelsen ned. Dette gøres bedst ved at
lave en opløsning af sæbespåner i kogende vand(forholdet 1/4 eller lignende,
vandet skal blive til en klump når det bliver koldt!), venter til det er
kølet så meget ned at du kan holde øret i det, og så holder du øret i det i
ca. 10 minutter, dette gøres 3 gange om dagen indtil betændelsen har
fortaget sig. Der går som regel ikke så lang tid. Umiddelbart vil jeg
foreslå at du tager stiften ud, da det lyder som om den irriterer øret
meget, men sørg for at få alt betændelsen med ud(du kan evt. klemme det ud),
ellers kan det sætte sig som en klump, som ikke forsvinder igen.
Når det engang er helet fuldstændigt, er der intet i vejen for at prøve
igen, men jeg vil foreslå at du går til en ordentlig piercer, som stikker
hul med en steril kanyle. Her er hygiejnen som regel betydelig bedre end hos
dem der laver hullerne med en "pistol", og smykket du får i er af bedre
kvalitet.

Håber det kan bruges!

Thomas

Fra : mimi

Dato : 09-12-01 17:12

Hej Helle
Da jeg var 19 år fik jeg en piercing i navlen. Jeg gjorde alt hvad jeg
skulle for at rengøre den, og alligevel fik jeg masser af betændelse i, og
måtte til sidst tage den ud til min store ærgelse. Jeg kan sagtens tåle
øreringe og fattede ikke hvad der gik galt. Et par år senere prøvede jeg
igen, og der skete det samme, og idag har jeg et kæmpe grimt ar over
navlen, hvor ringen har siddet, og det ærger mig meget om sommeren, fordi
det ser grimt ud, når jeg går med bar mave. Selvfølgelig giver det ikke et
så grimt ar på øret at du måske vil blive generet af det, men jeg vil råde
dig til at tage den ud alligevel, for ellers ender du med på den ene eller
anden måde at fortryde det. Jeg tror ikke der er så meget at gøre ved det,
når først der er så meget betændelse i.
MVH Mimi

Fra : Thomas M. Christense~

Dato : 09-12-01 19:51

"mimi" <a@a.aa> skrev i en meddelelse

> [...]
> anden måde at fortryde det. Jeg tror ikke der er så meget at gøre ved det,

Må jeg spørge hvordan piercingen blev lavet? Hvilket smykke blev sat i?
Hvordan rensede du det?

MVH

Thomas

Fra : Helle Nielsen

Dato : 09-12-01 20:11

Hejsa.

Jeg fik den skudt i hos en ganske alm. guldsmed. Det var kirugisk stål som
de altid bruger...

/Helle

Fra : Thomas M. Christense~

Dato : 09-12-01 20:48

> Hejsa.
>
> Jeg fik den skudt i hos en ganske alm. guldsmed. Det var kirugisk stål som
> de altid bruger...

Skudt i? kirurgisk stål? Jeg synes du sagde i det første indlæg at den var
af sølv? citat "Stiften er af ganske alm. sølv så det sker der ikke noget
ved."

Du skal ikke regne med at en guldsmed ved særlig meget om piercinger, og
hygiejnen er sikkert heller ikke som den skal være.

Thomas

Fra : mimi

Dato : 10-12-01 15:08

Hej Helle
Jeg kan godt forstå du har fået betændelse i hvis den er blevet skudt i hos
en guldsmed, og så er det jo slet ikke en piercing vi taler om. En piercing
bliver lavet med en tyk nål med hul hele vejen igennem. Desuden bliver nål
og smykke renset af pierceren med handsker på imens man sidder og ser på,
så man kan være sikker på det hele er sterilt.Derefter stikker pierceren
nålen halvt igennem øret, sætter smykket fast i den anden ende af nålen, og
kører den hele vejen igennem. På den måde tager det nogle få sekunder og
smykket er på plads. Og ganske rigtigt er smykket af kirurgisk stål, eller
guld eller sølv hvis man har råd.
Mvh Mimi

Fra : Thomas M. Christense~

Dato : 11-12-01 18:44

"mimi" <a@a.aa> skrev i en meddelelse
<klip - en udmærket beskrivelse af proceduren hos en god piercer)

Og ganske rigtigt er smykket af kirurgisk stål, eller
> guld eller sølv hvis man har råd.

Hvis man som piercer sætter sølv i en piercing som ikke er helet, er man
ikke en særlig dygtig piercer... Guld, stål, titanium og niobium er det mest
almindelige.(men ikke nødvendigvis i den nævnte rækkefølge)

Og Mimi, vil du ikke være rar at svare _under_ det du svarer på, det gør det
hele meget mere overskueligt.

MVH Thomas