Toprenovering på en CD50
Fra : Steffen H.Schmidt

Dato : 07-12-01 10:28

Hej

Er der nogen der har prøvet at renovere knastlejerne på et CD50 / DAX
topstykke ?
, de bliver slidt med tiden og så går det helt galt tilsidst.

Jeg er en stak defekte topstykker og vil gerne renovere dem da de er ret
dyre at købe nye. Måske kan der presse nogle bronze ringe i toppen eller
noget. Alle tip bliver modtaget med kyshånd, også evt. link eller lign.

-Steffen
Sønderborg

Fra : RpR

Dato : 07-12-01 14:59

> [...]
> dyre at købe nye. Måske kan der presse nogle bronze ringe i toppen eller
> noget. Alle tip bliver modtaget med kyshånd, også evt. link eller lign.

Hmm, lejer? Der er ingen lejer i topstykket på en gammel model 6v Dax, kun i
de nyere 12v modeller med kuglelejret knast er der lejer til knastakslen.

Men er det blot vippearme, knast og ventil halløjet du vil skifte? Det er
ret nemt. Jeg har en detaljeret tegning over Dax topstykket så kan man se
hvordan man samler det fint igen. Det mest problematiske er at montere
fjedrene igen hvis man ikke har det helt korrekte værktøj.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : palle jarnbak

Dato : 07-12-01 15:35

"Steffen H.Schmidt" wrote:

> Hej
>
> Er der nogen der har prøvet at renovere knastlejerne på et CD50 / DAX
> topstykke ?
> , de bliver slidt med tiden og så går det helt galt tilsidst.

Du kan nok godt borer op og få en bøsning i men husk at lave hul til
oliekanalen.
husk også at checke det lille filter der er før oliepumpen da et snavset
filter
netop ødelægger glidelejerne i toppen.
Hej Palle.

Fra : RpR

Dato : 07-12-01 16:43

> [...]
> oliekanalen.
> husk også at checke det lille filter der er før oliepumpen da et snavset

Ahh, dem han mente!
Ja dem kan man vel godt kalde lejer, selvom det bare er direkte i godset
knasten kører.
Hvis man alligevel har motoren åbnet er det en meget god ide at rense
slyngfilteret der sidder i koblingen også. Tager kun 10min mere og er det
værd.
Hvis filteret bliver fuldt så pumpes overskydende skidt direkte ind i
krumtapslejerne, og det er ikke så smart :(

Fra : Steffen H.Schmidt

Dato : 10-12-01 10:49

Hej Palle

Tak for svaret, har du mere info ? Det ville være ret godt med måske lidt
mål, eller lign. om hvad man skal være opmærksom på.
Skal den sidste bøsning i knasthjulets side sættes i efter knasten er
monteret, eller skal den være så stor at der kan fræses ud til kansttoppene
så kansten kan skubbes igennem ???

Alle tips og kontakter er meget velkomne..

Steffen
Sønderborg