LC 475 på internet
Fra : Henrik Enslev

Dato : 04-12-01 22:14

Hej
Jeg mindes, at emnet tidligere har været debateret, så undskyld min
sendrægtighed.
Jeg har en LC 475 stående, og vil måske give den til en ven, så hun kan læse
e-mails. Den har system 7.1, 12 Mb ram og 250 Mb HD, ingen netværkskort.
Er det realistisk at sætte et modem til den, så man kan checke en Hotmail
konto, og måske ikke så meget mere.
Hvis svarret er ja, hvad skal jeg så gøre?

Tak for evt. svar.

Venlig hilsen

Henrik Enslev
Frederiksvej 7A,2.tv.
2000 Frederiksberg
tlf 51 60 00 87
E:mail henslev@mobilixnet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 04-12-01 22:24

Hej

> Er det realistisk at sætte et modem til den, så man kan checke en Hotmail
> konto, og måske ikke så meget mere.

Så vidt jeg ved kræver Hotmail en rimelig ny browser for at virke. Hvis jeg
ikke husker helt forkert, så var det for nyligt fatisk så slemt, at man ikke
engang kunne bruge Internet Explorer til at gå ind på Hotmail.

Outlook Express, der også kan bruges til at læse e-mails fra en
Hotmail-konto, kræver så vidt jeg ved mindst Mac OS 8.1, og dens krav mht.
RAM-tildeling diskvalificerer vist også LCeren på forhånd.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Henrik Enslev

Dato : 04-12-01 22:28

in article B832FD75.9840%jakobb@mail.tele.dk, Jakob Bock at
jakobb@mail.tele.dk wrote on 04/12/01 22:23:

> [...]
> Hotmail-konto, kræver så vidt jeg ved mindst Mac OS 8.1, og dens krav mht.
> RAM-tildeling diskvalificerer vist også LCeren på forhånd.

Fucking Superblød har kreeret en ny feature som gør, at Outlook Ex-express
ikke fra en mac kan checke en Hotmail længere. Det virkede indtil for ca en
måned siden. En udgradering af Mac-brugere.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-12-01 22:37

Henrik Enslev <henslev@mobilixnet.dk> wrote:

> Fucking Superblød har kreeret en ny feature som gør, at Outlook Ex-express
> ikke fra en mac kan checke en Hotmail længere. Det virkede indtil for ca en
> måned siden. En udgradering af Mac-brugere.

OE 5.03 er frigivet af samme årsag.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Thøger

Dato : 04-12-01 22:41

> [...]

> ikke fra en mac kan checke en Hotmail længere. Det virkede indtil for ca en
> måned siden. En udgradering af Mac-brugere.

Det virker igen, både i Outlook og Entourage hent den nyeste update.

--
Brutus! - lad den kniv ligge... jeg ved ikke hvad der stikker dig!?!

Fra : Jesper

Dato : 04-12-01 22:53

Thøger <seneca@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Det virker igen, både i Outlook og Entourage hent den nyeste update.

jeg kan dog ikke finde en dansksproget OE 5.03, her er den nyeste
fortsat 5.02
--
Jesper.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 04-12-01 22:54

in article 1f3wxc6.1owxzvgyt7vzgN%seneca@mail1.stofanet.dk, Thøger at
seneca@mail1.stofanet.dk wrote on 04/12/01 22:40:

> Det virker igen, både i Outlook og Entourage hent den nyeste update.
Hva´mener du med det? Jeg har lige kigget på lillebløds hjemmeside. Den
nyeste version af OE er 5.02 fra marts 2000. Kender du en nyere een, hvor er
den?

Kærlig hilsen

Henrik

Fra : Jesper

Dato : 04-12-01 23:24

> [...]

> nyeste version af OE er 5.02 fra marts 2000. Kender du en nyere een, hvor er

5.03 men den er ikke tilgængelig på dansk.
--
Jesper.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-01 05:58

Hej Henrik

En LC 475 kan sagtens sættes op til at køre på net og checke, skrive og hente
post med. Men det er desværre også rigtig, - hvis man har en Hotmail account, -
at man ikke kan checke den fra OE længere, - ej heller fra visse andre browsere.
- Men hvorfor ikke vælge en alm. udbyder med et alm. emailadresse? - fx. Telia
med 1010. - Det vil også gøre det langt billigeree...

Men her er et par forslag til, hvordan du kan sætte den op, så man kan bruge den
bedst mulig.

Det første, du skal gøre, er at hente 'Systemopdatering 3.0' på apples hjemmeside
så dit system bliver opdateret fra 7.1 til 7.1.3. Og når du nu er inde på Apples
site, henter du også OpenTransport 1.0 68k versionen.

Hent derefter FreePPP _2.5_ - ikke 2.6.2, da den er PPC og FAT og kræver alt for
meget RAM. Kan du ikke finde ver. 2.5, så kan du sende mig en mail off-list og få
den fra mig.

Som mailprogram er Pegasus rent 68k native og den er lynhurtig og meget let at
bruge og sætte op. Alternativt kan evt. Claris Email 1.1 eller 1.1Lite bruges. Du
kan finde dem på alle System 7.5 og 7.6.1 CD'er. Pegasus kan du finde på
www.versiontracker.com.

Som browser vil iCab 2.5.x 68k være ganske ideel. Den kan fungere endda ret
hurtig med rimelig lidt RAM tildelt.

Hvis du vil bruge integrerede programmer, så er Netscape Navigator 3.01DK et
rimelig godt program, - og så er den på dansk. Netscape Communicator 4.04DK _kan_
køre på 7.1/7.1.3, men den vil kræve noget mere RAM, og den har en tendens til at
gå ned under visse forhold. Dette kan dog afhjælpes med Netscape Defrost 0.9b2,
som du kan få hos mig, da den svjv. ikke længere kan findes på de alm. shareware
og freeware sites.

Af modems kan du bruge et ganske alm. standard PC modem, men med DB25->Mac DIN-8
kabel. Vælg en 56k V.90 modem. Det vil give den største udnyttelse af den
forholdsvis langsomme 475'er. Installer FreePPP med modem'et tændt, så vil
FreePPP selv generere et 'script' og vælge installationstype alt afhængig af det
modem, du har fået fat i. Sæt porthastigheden i FreePPP til 230.000bps, hvilket
vil udnytte modem'et optimalt, selvom LC 475'erens port kun kan klare 115.00bps.

mvh. Erik richard

Henrik Enslev wrote:

> Fucking Superblød har kreeret en ny feature som gør, at Outlook Ex-express
> ikke fra en mac kan checke en Hotmail længere. Det virkede indtil for ca en
> måned siden. En udgradering af Mac-brugere.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : thomas schreiber

Dato : 05-12-01 20:20

MS ejer Hotmail, så selvfølgelig virker Hotmail i IE.

Tænk for du taler.... øh skriver.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : macsteen

Dato : 05-12-01 21:23

in article 9uls1k$k41$1@sunsite.dk, thomas schreiber at NOSPAMschreiber@c.dk
wrote on 05.12.2001 20:19:

> MS ejer Hotmail, så selvfølgelig virker Hotmail i IE.
>
> Tænk for du taler.... øh skriver.

MS ejer Hotmail, så der er naturligvis ingen garanti for noget som helst! Så
vidt jeg er orineteret så ejer MS også OE og det virkede som bekendt ikke -
gasnke vist i en kort periode men...

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-12-01 22:27

In article <B832FB28.6682%henslev@mobilixnet.dk>,
Henrik Enslev <henslev@mobilixnet.dk> wrote:

> Hvis svarret er ja, hvad skal jeg så gøre?

Sætte et modem til den, konfigurere diverse kontrolpaneler og installere
en browser.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Thøger

Dato : 04-12-01 22:41

> Sætte et modem til den, konfigurere diverse kontrolpaneler og installere
> en browser.

Men der skal være minimum OS 7.6.1

/Thøger

--
Brutus! - lad den kniv ligge... jeg ved ikke hvad der stikker dig!?!

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-12-01 00:33

> Sætte et modem til den, konfigurere diverse kontrolpaneler og installere
> en browser.
Bare som en uddybning af Martins svar: min svigerfar har arvet min LC475
og et modem. Han er nu på nettet, men bruger det ikke meget til surfing,
mest til mail.
MacOS 7.1, Netscape 3.0 (eller er det 3.1?) som browser og mailklient,
kontrolpanelet til opkobling kan jeg ikke huske navnet på, men ikonen er
en morsom lille abe. Den kører ikke Apple Remote Access.
Han har ikke nogen hotmail adresse, men er på TeleDKs almindelige
abonnement. Det fungerer som regel fint - altså TDK.
Har osse lært ham at skrive sin mails off-line og bruge copy and paste,
det sparer telefontid.
P.S. han er vild med den lille Mac som skrivemaskine og meget andet. Han
laver formularer (skabeloner) i sin tekstbehandler og skriver breve mm.
samt laver lister til alt muligt, som han arkiverer. Hans fotoalbums er
blevet fornyede!
--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det

Fra : Jesper

Dato : 04-12-01 22:51

> [...]

> konto, og måske ikke så meget mere.
> Hvis svarret er ja, hvad skal jeg så gøre?

No problemos. Download iCab 2.6 til 68k, den kan du logge på Hotmail
med,har prøvet, ganske vist PPC udgaven. Og det går fint.

For at iCab kan køre i 7.1 skal der installeres Dragging enabler og
Thread Manager, der er links til begge dele hos iCab.

http://www.icab.de/
--
Jesper.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-01 00:20

> [...]

> netværkskort. Er det realistisk at sætte et modem til den, så man kan
> checke en Hotmail konto, og måske ikke så meget mere.

Du har allerede fået mange gode svar. Min svigerinde har arvet
min gamle Performa 475 med 20 MB RAM og Mac OS 7.6.1. Hun bruger kun mit
gamle USRobotics Sportster 28.8 modem. Det går fint at bruge en 475 til
simple ting på nettet, og jeg vil blot benytte lejligheden til at
anbefale at bruge en rigtig e-mailadresse, hvor man læser og skriver
off-line med et rigtigt e-mailprogram. Web-baseret e-mail som f.eks.
Hotmail er temmeligt tungt at danse med, og din veninde vil uden tvivl
opleve lange ventetider hver eneste gang hun klikker på et eller andet
på web-mailen.
Min svigerinde bruger en gammel version af Eudora Light (1.5.1
eller deromkring) til e-mail, da de nye kræver mindst Mac OS 8 eller i
hvert fald Appearance Manager installeret ved lidt ældre systemer. Din
veninde skal jo alligevel have et abonnement hos en Internetudbyder for
at komme på nettet, og der følger jo altid en e-mailkonto med. Hvorfor
ikke bare lade hende bruge den? Har din veninde allerede en adresse hos
Hotmail, som andre kender, kan den sandsynligvis sættes til at sende
e-mail videre til den nye konto.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Enslev

Dato : 07-12-01 10:55

Kære alle
Tak for de mange gode og konkrete anvisninger.
Nu mangler jeg bare et modem.
Er der nogen anbefaling af hvilken internet udbydder jeg skal vælge. Anslået
forbrug 15 - 30 t md.

Venlig hilsen

Henrik

in article 1f40qce.hy2lgh9pz2o0N%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-01 11:42

Henrik Enslev <henslev@mobilixnet.dk> wrote:

> Er der nogen anbefaling af hvilken internet udbydder jeg skal vælge. Anslået
> forbrug 15 - 30 t md.

Getto net's gratis abonnement (evt med opkald via 1001), kan oprettes
online og være i gang i løbet af 5 minutter. - du supporter hendes
forbindelse og opsætning

CC's betalingsabonement - gratis fejl-40 support.

begge har gode opkaldspuljer, fornuftig mailbox størrelse og frem for
alt: gode news-servere

Fra : Thøger

Dato : 07-12-01 12:16

Henrik Enslev <henslev@mobilixnet.dk> wrote:

> Er der nogen anbefaling af hvilken internet udbydder jeg skal vælge. Anslået
> forbrug 15 - 30 t md.

Bare hold dig fra tdc, the evil empire, you know

Alle modem løsninger kan jo sættes op på en mac, så om du vælger orange
eller get2net eller noget tredje, er vist ret ligegyldigt...

/Thøger
--
Brutus! - lad den kniv ligge... jeg ved ikke hvad der stikker dig!?!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-12-01 04:52

Hej Henrik

Henrik Enslev wrote:

> Tak for de mange gode og konkrete anvisninger.
> Nu mangler jeg bare et modem.

Man kan fx. købe et billigt PC modem i et supermarked - Bilka, OBS osv.. og så
et omsætterkabel fra DB-25 til Mac 8-polet DIN. Fx. tager TDC butikkerne efter
tidligere oplysninger her ca. 70-75kr. for et sådant kabel. OfficLine tager ca.
125kr. for et tilsvarende sølvkabel med livsvarigt garanti.

> Er der nogen anbefaling af hvilken internet udbydder jeg skal vælge. Anslået
> forbrug 15 - 30 t md.

Jeg har udover min stofanet kabeltilslutning også en Telia konto. Selve kontoen
er gratis, og man betaler kun for forbrug af telefontid. Telia ser helst, at
man samtidig opretter 1010 på ihvertfald IT-kontoen, - og det giver jo en
rimelig god besparelse.

mvh. Erik Richard

Fra : hanne hertzog

Dato : 08-12-01 11:42

> [...]
at
> man samtidig opretter 1010 på ihvertfald IT-kontoen, - og det giver jo en

Jeg vil klart anbefale get2 net. Jeg har prøvet Telia. Det viste sig at
jeg mistede mails. - og der var så meget vrøvl med dem, da vi på
Politiken online skulle skifte til web.
(StjæleDanmark skal gå LANGT udenom)

Efter jeg fik get2net, har jeg næsten aldrig vrøvl. Nu har jeg haft det
i 4 år. Det er i tilfælde noget fra mig. Jeg har altid kunne få den
macsupport, jeg har haft brug for. Nogen gang må de ringe tilbage, fordi
der lige er optaget hos macsupporteren, men det fungere godt.
Selvfølgelig kan servervrøvl forekomme, men det er så sjældent at jeg
næsten har glemt at det eksisterer
Vi har her i huset bl.a. billige telefonsamtaler via telia 1010, men det
forhindrer mig ikke i at have get2net. Jeg kopler altså op til get2net
med 1010 foran.

Sker det at jeg ikke får forbindelse, går jeg ind og stryger 1010 og så
er det ok. Det beviser vel at Telia er synderen og synes jeg ret ofte
har vrølv.

Hilsen Hanne

Der er masser af billige brugte modems at købe. Folk får til overs i
stribevis, når de får ISDN eller ADLS. Jeg har et par modems liggende et
har aldrig været brugt. Det er et Lasat. Det kan du købe for en slik
Men spørg mig ikke om, hvor hurtigt det er HH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-12-01 17:11

hanne hertzog wrote:

> [...]
>
> Jeg vil klart anbefale get2 net. Jeg har prøvet Telia. Det viste sig at
> jeg mistede mails. - og der var så meget vrøvl med dem, da vi på

Hm, det lyder lidt specielt. Jeg har altid kunnet få forbindelse via et af
deres opkoblingspunkter. Fx. havde jeg 4 forskellige opkoblinger her i
Østjylland, og hvis ikke hovednr. til Århusområdet virkede, skiftede den
automatisk til et af de andre numre.

> [...]
> Vi har her i huset bl.a. billige telefonsamtaler via telia 1010, men det
> forhindrer mig ikke i at have get2net. Jeg kopler altså op til get2net

Der var tidligere en hel del vrøvl med opkobling til get2Net her i området.
Jeg har ikke selv brugt Get2Net, men de gange, jeg har hørt andre brokke sig,
er ikke få.

> Sker det at jeg ikke får forbindelse, går jeg ind og stryger 1010 og så
> er det ok. Det beviser vel at Telia er synderen og synes jeg ret ofte
> har vrølv.

Nej Hanne, det beviser faktsik intet som helst. Du må lige tænke på, at TDC og
Telia er to konkurrenter på telefonområdet, og at selve telefonnettet er ejet
af TD, hvor de andre selskaber så lejer sig ind. TD har længe været utilfreds
med den ordning, fordi de er pålagt ikke at måtte kræve en større leje end
driftsomkostningerne. Og det er da også helt klart, at det er en af grundene
til, at de store udenlandske selskaber kan holde priserne så langt nede, som
fx. Telia gør med 1010.

Flere selskaber, der kører fastnet-telefoni her i landet har direkte klaget
til telestyrelsen over, at reparationer af diverse koblingscentraler mellem
deres system og TDCs centraler blev skubbet bagerst i køen, hvis der opstår
fejl.

Selvfølgelig sker det samme ikke, når det er rene IT-udbydere, der er tale om.
De er jo ikke i samme grad 'konkurrenter' til TD - kun til TDC Internet. - Så
egentlig tror jeg, det kan være lige meget efterhånden, hvem man vælger som
udbyder rent teknisk. Men når det gælder supporten, så har jeg hos Telia altid
fået en god support på Mac.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-01 00:10

> [...]
> butikkerne efter tidligere oplysninger her ca. 70-75kr. for et sådant
> kabel. OfficLine tager ca. 125kr. for et tilsvarende sølvkabel med

Kan man stadig få de rigtige kabler? Jeg spurgte efter et hos
TDC tidligere i år, og det havde de absolut ikke. Det skal lige siges,
at den lidt ældre kvinde vist overhovedet ikke vidste noget om Internet.
Jeg kunne slet ikke forklare hende, at jeg ikke kunne bruge programmerne
på cd'en, men kun kundenummeret og adgangskoden, da det var en gammel
Mac, jeg skulle have på Internettet. Hun mente helt bestemt, at jeg
_skulle_ bruge cd'en til at downloade serveren med. Det var ikke fordi,
jeg ikke ville have cd'en med. Den ligger jo i en pakke med
adgangskoderne. Det var mere fordi, jeg ville vide, hvilket
telefonnummer, jeg skulle sætte computeren til at ringe til. Det kunne
jeg ikke lokke ud af hende, men jeg fandt det andetsteds.
Henrik Münster
Esbjerg