Router og DHCP problem i Mac OS 9.2.1
Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 03-12-01 11:59

Efter en længere ufrivillig pause har jeg nu endelig fået ADSL op og
køre igen efter en flytning. I samme anledning blev mit 1-meg modem
udskiftet med en en Cisco 677 router.

I MacOS X spiller det med det samme med DHCP i netværk kontrolpanelet.
Men det virker ikke når jeg booter i OS 9.2.1 med selvsamme enkle DHCP
opsætning. Har andre her i gruppen oplevet samme problem?

Jeg får absolut ingen netværksforbindelse i OS 9 ejheller hvis jeg
prøver manuel konfiguration som foreskrevet på CyberCitys sider!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-12-01 15:31

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> [...]
> kontrolpanelet. Men det virker ikke når jeg booter i OS 9.2.1 med
> selvsamme enkle DHCP opsætning. Har andre her i gruppen oplevet

Ja, jeg synes ind i mellem 9.x er noget tung til at fatte
netværksindstilliger. Har du forsøgt reboot efter indstilling af dhcp?

-j

--
Netcetera Aps - Brolaeggerstraede 4 - 1211 Koebenhavn K.
Tlf. 33 14 70 00 - http://netcetera.dk/

Fra : Jakob Færch

Dato : 03-12-01 15:34

In article <m0zo50tlxw.fsf@nidhug.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Ja, jeg synes ind i mellem 9.x er noget tung til at fatte
> netværksindstilliger. Har du forsøgt reboot efter indstilling af dhcp?

Jeg plejer at kunne få MacOS9.x til at prøve at få en ny dhcp lease ved
at lade min Mac gå på vågeblus og derefter vække den igen; det er lidt
hurtigere end at genstarte den.

/Jakob

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-12-01 09:09

Jakob Færch <tq1en8p001@sneakemail.com> wrote:

> Jeg plejer at kunne få MacOS9.x til at prøve at få en ny dhcp lease ved
> at lade min Mac gå på vågeblus og derefter vække den igen; det er lidt
> hurtigere end at genstarte den.

Hverken reboot eller vågeblus virker.

I OS 9.2.1 med DHCP

får jeg flg:

IP Adress: 169.254.224.92
Subnet mask: 255.255.0.0
Router adress: 169.254.224.92

I OS 10.1.1

IP Adress: 10.0.0.3 eller 10.0.0.2
Subnet mask: 255.255.255.0
Router adress: 10.0.01

Det skal stadig bemærkes at jeg ingen forbindelse har i OS 9, og hvorfor
er der den forskel? Routeren har nyeste formware og ellers er der ikke
rodet med den.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-12-01 09:14

In article <1f3vvk8.uqkp6m17cueygN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Hverken reboot eller vågeblus virker.

Smid dine TCP/IP indstillinger ud og genstart.

I øvrigt er den letteste måde at få en ny DHCP lease, at skrive et par
tegn i "DHCP Client ID" i TCP/IP-kontrolpanelet, slette dem igen og
lukke kontrolpanelet.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-12-01 11:11

> Smid dine TCP/IP indstillinger ud og genstart.

Virker heller ikke!

> I øvrigt er den letteste måde at få en ny DHCP lease, at skrive et par
> tegn i "DHCP Client ID" i TCP/IP-kontrolpanelet, slette dem igen og
> lukke kontrolpanelet.

Jeg får nogle højst besynderlige IP addresser tilbage, men ikke hul ud
på nettet. Jeg tror jeg vil prøve en kammerats iBook inden jeg forsøger
mig med genindstallering osv. Er der noget med at en sådan router låser
sig til ethernet adressen?

Sidste udvej er vel Cybercity hotline!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-12-01 11:57

> [...]
> på nettet. Jeg tror jeg vil prøve en kammerats iBook inden jeg forsøger
> mig med genindstallering osv. Er der noget med at en sådan router låser

Prøv lige at checke om CC har opdateret firmawaren i din Cisco 677 ? Min
søster har tidligere oplevet gnøf og dér prøvede de at bilde hende ind
at hun havde fået en virus på hendes iMac, men det var CC's firmware den
var gal med..............

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Lars Lindgren

Dato : 04-12-01 12:35

> [...]
> søster har tidligere oplevet gnøf og dér prøvede de at bilde hende ind
> at hun havde fået en virus på hendes iMac, men det var CC's firmware den

Hej Jesper,

Er der ikke noget du har fået galt fat i her ? - CC har formentlig blot
helt korrekt sagt at Routeren blev ramt af Code Red Worm, hvilket kan
ske UANSET om der er mac'er eller pc'ere koblet til. Routeren indeholder
i princippet en indbygget "webserver" og det er den worm'en lægger ned.

Symptomerne er da routeren skal genstartes førend den virker igen (et
problem hvis du f.eks. har webservere kørende). Løsningen er at opdatere
routerens firmware og lukke for routerens web/telnet-administration.

Da opdatering af firmwaren potentielt kan gå galt hvis brugerne ikke
anvender korrekt procedure, har de fleste udbydere hidtil forbudt
opdatering af firmwaren. Hos Worldonline og måske andre (?) findes der
nu tilpassede værktøjer som kan anvendes uden fare.

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-12-01 12:47

Lars Lindgren <tegnestue@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> ske UANSET om der er mac'er eller pc'ere koblet til. Routeren indeholder
> i princippet en indbygget "webserver" og det er den worm'en lægger ned.

Nej min søster ringede til CC og beklagede sig over at hun ikke havde
hul igennem ligepludselig, hvorefter en medarbejder sagde til hende at
hun nok havde en virus på sin computer, hvorefter hun så dybt frustreret
ringer til mig og fortæller at hun har virus på hendes iMac. Da hun kun
har een e-mail som kører via Avalonia Net og dér bliver alt unødigt
sorteret fra, så ved jeg at hun ikke har en virus.

Jeg ringer så til CC og spørger hvorfor de siger til en af deres kunder
at hun har en virus uden at checke i eget hus først ? Da jeg fortæller
dem at hun er Mac ejer, så siger medarbejderen af sig selv: "Nå så har
hun nok ingen virus alligevel, for de havde aldrig oplevet at nogle af
deres Mac kunder havde fået virus."

Jeg foreslår at de lige checker deres Cisco 677 af og eventuelt retter
eventuelle fejl.

Så efter en opdatering af routeren på et par minutter, så virkede det
hele igen. Og chefen for support hos CC ringede personligt til min
søster og beklagede at de havde sagt at hun havde fået en virus.

Derudover ringer de efterfølgende jævnligt til hende for at høre om alt
er som det skal være !!!

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-12-01 15:39

> [...]
> søster og beklagede at de havde sagt at hun havde fået en virus.
>
> Derudover ringer de efterfølgende jævnligt til hende for at høre om alt

En indskydelse om at slå min (for sjov) firewall fra, inden jeg ringede
til CC, løste problemet. Sjovt nok var 1-meg modemet ligeglad med
fiewallen!

Takker for hjælpeløsten.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen