iMac 233 rev. B og RAM (og Mac OS X)
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-12-01 00:31

Hejsa,

Her til aften skulle jeg lige installere noget RAM i min gudforældres
iMac 233 Mhz. Den kom med Mac OS 8.5 og kan køre millioner af farver i
1024x768, så det må vist være en rev. B.

Jeg har ikke rodet med denne model før, men vidste godt at det kunne gå
hen og blive en smule besværligt, men alligevel! I forhold til 350 Mhz
slot-in versionen er denne model jo det rene helvede; det bringer næsten
tankerne hen på 8500/9500 modellerne, hvor man skulle splitte maskinen i
atomer, for at komme til RAM-pladserne.

Nå, men da jeg så fik skilt maskinen ad, kunne jeg ikke lige finde
RAM-soklerne... jeg fandt én, men der passede det nye modul ikke ind i
og jeg kunne helller ikke helt forstå, at der kun var én sokkel i
maskinen. Dybt forvirret måtte jeg opgive og skulle "bare" lige samle
dyret igen; det er faktisk det mest besværlige og kostede da også lidt
blod. Næste gang går det nok noget lettere, men det er da lidt ringe af
Apple, at der ingen vejledning er med til dette (jeg burde jo nok havde
kigget på deres website _inden_ jeg gik i gang...

Nå, men efter at have samlet den, tænkte jeg at RAM'en må befinde sig et
andet sted, og det nok var VRAM'en jeg havde haft fat i. Ganske rigtigt,
så sidder RAM-soklerne under metalburet, som jeg selvfølgelig ikke lige
kiggede i!

MIT SPØRGSMÅL:

Jeg har bestilt følgende RAM-modul fra Nemdirect:

http://www.nemdirect.dk/product.asp?sku=0501007&shop=mac

men jeg finder _nu_ ud af, at der måske er problemer med at bruge 256 MB
moduler i denne iMac. Det undrer mig bare, at Nemdirect udtrykkeligt
skriver iMac 233, 266 og 333, hvis det ikke passer. Er der nogen der
ved, om det er muligt? Det vil jo være rart at vide, inden jeg igen gør
mig selv til grin og skal skille maskinen ad igen!

Er der nogen, som kører Mac OS X på sådan en maskine? Efter
opgraderingen (hvis den ellers lykkes), vil den have 288 MB RAM og det
vil være godt nok til det sparsomme brug, som ejerne har, men hvad med
processorhastigheden? Min fars iMac 350 Mhz kører OS X ganske godt og
min egen Cube har ingen problemer, men en 233 Mhz G3...?

Jeg ville gerne opgradere den til OS X, da jeg så kan tage en fælles
undervisning af min far og mine gudforældre, hvilket nok vil være lidt
vanskeligt, hvis den ene kører Mac OS 8.6 og den anden Mac OS X 10.1!

RAM-spørgsmålet haster lidt, da jeg skal vide om jeg skal sende
RAM-modulet tilbage til en ombytter (2x128 MB?).

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 03-12-01 00:37

in article 1f3tct8.13hvm42ru3qpcN%rfn@altavista.net, René Frej Nielsen at
rfn@altavista.net wrote on 03/12/01 0:30:

> [...]
> processorhastigheden? Min fars iMac 350 Mhz kører OS X ganske godt og
> min egen Cube har ingen problemer, men en 233 Mhz G3...?

Jeg har en 266 mhz Beige G3 som webserver med OS X 10.1. Maskinen har 384MB
RAM og 6MB VRAM. Det kører absolut for ringe til at jeg gider bruge den til
andet end server. Så jeg vil ikke anbefale det på en 233 mhz iMac.

--
/peter

"ALL YOUR INNOVATIONS ARE BELONG TO US." -- Bill Gates
( to Steve Jobs after demoing MS-Windows XP )

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-12-01 00:42

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> [...]
> RAM og 6MB VRAM. Det kører absolut for ringe til at jeg gider bruge den til
> andet end server. Så jeg vil ikke anbefale det på en 233 mhz iMac.

Det var hurtigt!

Tak for dit input, det bliver så absolut taget med i overvejelserne!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-12-01 01:00

In article <B83079AA.10232%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Jeg har en 266 mhz Beige G3 som webserver med OS X 10.1. Maskinen har 384MB
> RAM og 6MB VRAM. Det kører absolut for ringe til at jeg gider bruge den til
> andet end server. Så jeg vil ikke anbefale det på en 233 mhz iMac.

Kan OS X egentlig startes op uden interfjæset?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-12-01 01:14

> Kan OS X egentlig startes op uden interfjæset?

ja - i su (æble+s under start).

man kan også slå quartz (GUI) fra, ved at skrive ">console" i
loginvinduet og ryge direkte i Darwin. - desværre understøtter darwin
ikke viturelle konsoler som linux

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-12-01 03:37

In article <1f3tf6f.a3hnt71fwssqlN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> ja - i su (æble+s under start).

Fornemt.

> man kan også slå quartz (GUI) fra, ved at skrive ">console" i
> loginvinduet og ryge direkte i Darwin. - desværre understøtter darwin
> ikke viturelle konsoler som linux

Jeg overvejer at smide en Beige G3 op med OS X server, men da GUI'en kun
er rar at have ved konfiguration, kunne det være herligt hvis den ikke
skulle trække rundt med det ved normal drift.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-12-01 00:42

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

[snip]

> [...]
> processorhastigheden? Min fars iMac 350 Mhz kører OS X ganske godt og
> min egen Cube har ingen problemer, men en 233 Mhz G3...?

Jeg vil lige tilføje, at jeg er i tvivl om, hvorvidt maskinens Rage Pro
(C) grafikkort er understøtter af Mac OS X. Hvis det ikke er, så er
projektet vist dødsdømt fra starten af!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-12-01 01:08

> [...]

> Jeg vil lige tilføje, at jeg er i tvivl om, hvorvidt maskinens Rage Pro
> (C) grafikkort er understøtter af Mac OS X. Hvis det ikke er, så er

2D er accelereret fra 10.11, men der er stadig ingen OpenGL. - det være
sagt, RagePro accelerationen er dog dårlig sammenlignet med rage128 og
ringe i forhold til GF2 og Radeon

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-12-01 07:46

> 2D er accelereret fra 10.11, men der er stadig ingen OpenGL. - det være
> sagt, RagePro accelerationen er dog dårlig sammenlignet med rage128 og
> ringe i forhold til GF2 og Radeon

Så går det vist ikke, for skærmopdateringe skulle helst ikke være
ringere end på min fars iMac.

Kan man virkelig mærke forskel på 2D i OS X, hvis man har et Rage 128 og
et Radeon kort?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-12-01 00:49

> [...]

> ved, om det er muligt? Det vil jo være rart at vide, inden jeg igen gør
> mig selv til grin og skal skille maskinen ad igen!

dr monster har lige sat 2stk 256'ere fra nem i sin 233, så der skulle
ikke være problemer med mindre de sender dig 168pin ved en fejl.

> [...]
> processorhastigheden? Min fars iMac 350 Mhz kører OS X ganske godt og
> min egen Cube har ingen problemer, men en 233 Mhz G3...?

Qnivq kører vist X på sin

Jeg har selv kørt 10.1 på en 400MHz lombard med 320MB med fornuftigt
resultat. lombarden svarer i hastighed stort set til en iMac eller Beige
G3. Eneste irritationsmoment var grafik accelerationen

> Jeg ville gerne opgradere den til OS X, da jeg så kan tage en fælles
> undervisning af min far og mine gudforældre, hvilket nok vil være lidt
> vanskeligt, hvis den ene kører Mac OS 8.6 og den anden Mac OS X 10.1!

Giv ham "fremtiden", han vil sikkert have lettere ved at lærer 10.1 end
8.6 - desuden kan han ikke "ødelægge" 10.1 hvis du undlader at give ham
adm adgang.

> RAM-spørgsmålet haster lidt, da jeg skal vide om jeg skal sende
> RAM-modulet tilbage til en ombytter (2x128 MB?).

det skulle ikke være nødvendigt.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-12-01 07:46

> dr monster har lige sat 2stk 256'ere fra nem i sin 233, så der skulle
> ikke være problemer med mindre de sender dig 168pin ved en fejl.

Herligt! Det var såmænd en SO-DIMM de sendte, men jeg anede bare ikke
lige hvor jeg skulle lede efter RAM'en... (flovt)

> Giv ham "fremtiden", han vil sikkert have lettere ved at lærer 10.1 end
> 8.6 - desuden kan han ikke "ødelægge" 10.1 hvis du undlader at give ham
> adm adgang.

Jeg kan selvfølgelig prøve med min egen OS X, inden jeg får dem til at
investere i noget.

> det skulle ikke være nødvendigt.

Jeg skal straks prøve det af og melder tilbage med resultatet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-12-01 00:49

Hå-hå-hå-hooollld da kæft! De er ellers blevet dyre.

Deres beskrivelse er lidt rodet, og de blander modellerne
sammen. Som du har bemærket, er det ikke så let at skifte RAM på 1.
genrations iMac, som de skriver.

> dr monster har lige sat 2stk 256'ere fra nem i sin 233, så der skulle
> ikke være problemer med mindre de sender dig 168pin ved en fejl.

Ja, jeg var kvik og købte to moduler, da de var billige for et
par uger siden. Det kører helt perfekt med 512 MB RAM i maskinen, men
med Mac OS 9.1 mærker jeg nu ikke den store forskel fra de 96 MB, jeg
havde før. Når så store moduler ikke umiddelbart er godkendt af Apple,
skyldes det, at modulerne ikke fandtes så store, da computeren var ny.
Det er ikke fordi, computeren ikke kan håndtere dem. Husk på, at det ene
modul skal anbringes under processorkortet, og det må man ikke gøre selv
iflg. Apple. Så vidt jeg kan forstå, ville du kun skifte det ene, så det
kommer selvfølgelig ikke dig ved. Jeg vil anbefale dig at studere en
vejledning på nettet f.eks. hos <http://www.imac2day.com>
I kan i øvrigt ikke være bekendt at give mig øgenavne, bare
fordi mit hjem har været pakket ned i flyttekasser siden weekenden, og
jeg først har kunnet finde computeren her til aften.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-12-01 01:17

> I kan i øvrigt ikke være bekendt at give mig øgenavne, bare
> fordi mit hjem har været pakket ned i flyttekasser siden weekenden, og
> jeg først har kunnet finde computeren her til aften.

jeg kan ikke fide u-umlaut på mit tastatur

til lykke med huset, er det blevet flot? skal du så have esnet?

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-01 00:20

> jeg kan ikke fide u-umlaut på mit tastatur

[Alt-u] eller som på de gode gamle skrivemaskiner: Tryk først på
"¨" og derefter på "u". Som om du ikke vidste det - hrrmmff.

> til lykke med huset, er det blevet flot? skal du så have esnet?

Det er bare rigtigt flot. Især udefra! Indenfor ligner det mest
en byggeplads. Det bliver nu lidt bedre dag for dag, og så værdsætter
man det jo mere, når noget virker. Soveværelset og børneværelserne på
første sal er faktisk helt færdige. Vi har haft toilet på første sal
siden vi flyttede ind i mandags, tirsdag fik vi en løs bruser, onsdag en
håndvask, og i dag blev lyset ordnet. Kælderen er også næsten færdig, og
alle vores ting er opmagasineret der. Stueetagen kniber det til gengæld
med. Nu er tømrerne færdige med at sætte døre i, så maleren er gået i
gang med at spartle vægge. Når han så har spartlet to gange, sat filt
op, grundet og malet to gange, så kan vi få et køkken. Det bliver rart
at få mad igen.
Jeg har naturligvis sørget for at få Esenet. Jeg har fået en
skilleboks i kælderen, hvor fællesantennen kommer ind. Derfra går et
coaxialkabel med datasignal op til et stik i arbejdsværelset. Desværre
ligger arbejdsværelset også i stueetagen, så det er ikke ligefrem
anvendeligt endnu.
Jeg har også indkøbt et Motorola Surfboard 4100 kabelmodem. Det
er noget værre rod med den såkaldte F-connector som det skal forbindes
med. Der følger ikke noget kabel med, da folk normalt får lavet et 15 m
kabel og trækker det oppe fra loftet. Det er jo ikke pænt med sådan et
løst kabel, så jeg vil have et stik i værelset. Når nu vi bygger huset
fra grunden skulle det jo kunne lade sig gøre. Men dem fra Esenet vil
hele tiden vil op på loftet og trække et kabel derfra. Jeg kan ikke
forklare dem, at jeg ikke har noget på mit loft. Alting kommer ind i
kælderen. Jeg var næsten ved at blive uvenner med ekspedienten hos den
elektriker, der vel nærmest har eneret på at sælge kabelmodem her i
byen. Jeg kunne ikke forklare ham, at jeg ville have et stik i væggen,
og at det godt kunne lade sig gøre i et nyt hus. Nå, men min elektriker
kender godt den her F-connector, så han har lovet at lave et lille kabel
til mig. Kablet kan nemlig ikke bare købes, og vil man selv lave et,
skal man have en meget dyr specialtang for at sætte en F-connector på.
Nu mangler jeg kun et brugernavn, for det tror jeg ikke, de har sendt
mig fra kommunen. Jeg synes i hvert fald ikke, jeg har set det, men alle
mine papirer er pakket ned, så det er lidt svært at finde det frem. De
næste dage må jeg nok klare mig med mit modem.
Nå ja, nu skrev jeg, at huset er flot udefra. Der drøner en
anlægsgartner rundt i haven med nogle enorme gravkøer, og da det har
regnet en del, har der ligget knædybt mudder i hele forhaven. De venlige
gartnere har anlagt en gangsti af træplader, men da det regnede forleden
flød træpladerne ovenpå. Når man så trådte på en træplade, sank den bare
en halv meter ned i muddervandet med en ulækker lyd. I skulle se dem,
der kom med vores vaskemaskine og tørretumbler. Jeg fik et godt billede
af dem fra første sal, mens de forcerede sumpen
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-01 23:26

> [Alt-u] eller som på de gode gamle skrivemaskiner: Tryk først på
> "¨" og derefter på "u". Som om du ikke vidste det - hrrmmff.

sørens også, det virker ikke på mit elendige Apple USB tastatur

> [...]
> der kom med vores vaskemaskine og tørretumbler. Jeg fik et godt billede
> af dem fra første sal, mens de forcerede sumpen

du åbnede vel vinduet forinden og råbte "smil" ? i givet fald, hvordan
fik du vasket og tørret hendholdsvis tumbler og vaskemaskine? vendte du
bare vrangen ud ? nej slut med fjolleriet...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-12-01 23:24

> Hå-hå-hå-hooollld da kæft! De er ellers blevet dyre.

Ja mon ikke! Nå, men jeg fik det da til en pris på ca. 400 kr. inkl.
moms.

> Deres beskrivelse er lidt rodet, og de blander modellerne
> sammen. Som du har bemærket, er det ikke så let at skifte RAM på 1.
> genrations iMac, som de skriver.

Ja, jeg måtte gøre det af to omgange, da jeg først ikke kunne finde ud
af, hvor jeg skulle putte modulet ind!

Efter lidt research fandt jeg selvfølgelig stedet og nu spiller det helt
perfekt.

> [...]
> iflg. Apple. Så vidt jeg kan forstå, ville du kun skifte det ene, så det
> kommer selvfølgelig ikke dig ved. Jeg vil anbefale dig at studere en

Det lykkedes ved at kigge på lidt på film på Apple's supportsider. Det
er utroligt så besværligt de har konstrueret maskinen; man skal passe på
ikke at miste en finger, når man sætter bundkortet på plads i maskinen
igen!

Jeg skal nu til at prøve at installere Mac OS X på maskinen, men jeg
frygter dog at den ikke kan trække det... Så må den vel nøjes med 9.x.
Skal jeg egentlig vælge den gode "gamle" 9.1, eller den nye 9.2.2?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : N/A

Dato : 03-12-01 01:05

Fra : Peter Kiil

Dato : 03-12-01 01:05

in article newsspam3-E526A8.01002703122001@news.tele.dk, Martin Edlich at
newsspam3@mail.edlich.dk wrote on 03/12/01 1:00:

> Kan OS X egentlig startes op uden interfjæset?

Den kan stå og hygge sig ved loginvinduet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-12-01 03:38

In article <B8308032.10246%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Den kan stå og hygge sig ved loginvinduet.

Loader den først GUI'en efter login?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-12-01 13:20

fMartin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Loader den først GUI'en efter login?

nej.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-12-01 17:44

In article <1f3ubsm.17z467rn13i1lN%spam@reippuert.dk>,

> nej.

Så er det ikke vejen frem.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-12-01 18:09

> Så er det ikke vejen frem.

Det kan selvfølgelig slås fra hvis du gider at rode manuelt, men under
selve installationen kommer du ikke uden om Aqua.

Hvis du slet ikke vil have Aqua kan jo installere Darwin + webmin.

btw. hvorfor er det ikke vejen frem, var det ikke en beige G3 du ville
sætte op som server? smid X server på den, start den skift til console
mode med ">console" og log ind - administrer den via ssh og webmin.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-12-01 20:31

In article <1f3upwu.c8ocfj1kvcm61N%spam@reippuert.dk>,

> [...]
> sætte op som server? smid X server på den, start den skift til console
> mode med ">console" og log ind - administrer den via ssh og webmin.

Det var nu mere det at lade den stå og hygge sig ved login'en, der ikke
var vejen frem. Hvis jeg ville bruge Webmin, kunne jeg holde mig til
Linux, da fordelen ved OS X i forhold til Linux er administrationen.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-12-01 21:57

> Det var nu mere det at lade den stå og hygge sig ved login'en

det kan du godt. hvis du sætter dine services i gang som system/root vil
de fortsætte selvom du ikke er logget ind.

Fra : David Blangstrup

Dato : 03-12-01 01:31

On 3.12.2001 0:30, in article 1f3tct8.13hvm42ru3qpcN%rfn@altavista.net,
> [...]

> mig selv til grin og skal skille maskinen ad igen!
>
> Er der nogen, som kører Mac OS X på sådan en maskine?<znip>
Jeg kører Mac OS X 10.1 på en 233 iMac rev A, og det kører fint. Spil har
jeg det lidt sværere med, da skodde grafikkortet ikke understøtter OpenGL,
ellers styrer det.
- David
--
http://david.blangstrup.dk
No ROT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-12-01 07:46

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Jeg kører Mac OS X 10.1 på en 233 iMac rev A, og det kører fint. Spil har
> jeg det lidt sværere med, da skodde grafikkortet ikke understøtter OpenGL,
> ellers styrer det.

Lidt blande meninger her i gruppen... Jeg tror jeg tager chancen og
prøver med min egen OS X i første omgang. Hvis det spiller, så må de
punge ud.

--
Mvh.
René Frej Nielsen