Mac'en fryser i GoLive og Photoshop6
Fra : Peter Theglev

Dato : 30-11-01 11:59

Hejsa

Hvad kan der dog være galt:
Hvis jeg sidder og arbejder enten i GoLive eller Photoshop, sker det
dagligt, at Mac'en med et fryser fuldstændig og skal rebootes. Surt
show.
Siger det mon ngen noget, og hvad er i så fald løsningen?

B/W G3, OS 9.2.1 DK.

Peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-11-01 13:33

In article <3C076685.5302566D@larsengrafisk.dk>,
Peter Theglev <Peter@larsengrafisk.dk> wrote:

> Siger det mon ngen noget, og hvad er i så fald løsningen?

RAM?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-01 15:17

Hej Peter

Har du Virtuel Hukommelse slået til? - I så fald slå det fra. Det er et
kendt faktum, at VM kan give de resultater / problemer med Adobes
produkter.

Peter Theglev wrote:

> [...]
> show.
> Siger det mon ngen noget, og hvad er i så fald løsningen?

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Peter Theglev

Dato : 30-11-01 15:21

Jeg har 256 MB Ram. VM er godt nok sat til, men det har det altid været.
Det er fornylig, problemerne er begyndt (faktisk efter jeg opdaterede til
9.2.1 ...)

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-11-01 18:28

In article <3C0795B1.EE485C05@larsengrafisk.dk>,
> [...]

> Det er fornylig, problemerne er begyndt (faktisk efter jeg opdaterede til

Hvorfor opdaterede du?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-01 16:02

Hej Peter

Ja, det går mange gange til en vis tid, så begynder problemerne at dukke op.
Det skyldes bl.a., at både VM Storage File og Adobes swapdisks fragmenteres,
så de 'støder sammen' og ikke kan finde ud af, hvad der er hvad.

Du kan også prøve at køre SpeedDisk fra en anden partition/CD og se, hvad
der så sker, men jeg vil stadig anbefale, at du ikke bruger VM sammen med
Adobes produkter.

du kan også prøve at vælge en anden disk/partition til Adobes swapdisk og
se, om det hjælper. Det _kan_ nogle gange døre det, - der sker ihvertfald
ingen 'sammenstød' mellem VM Storage og swapdisken(e).

mvh. Erik Riahard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 03-12-01 11:59

> [...]
> se, om det hjælper. Det _kan_ nogle gange døre det, - der sker ihvertfald
> ingen 'sammenstød' mellem VM Storage og swapdisken(e).

Fra Read Me dokumentet til PS 6:

Virtual Memory

Generally, Photoshop's performance will be best with Virtual Memory
turned on. If you should find the performance of your input tablet to
be unacceptably slow you can turn VM off, but the improved performance
will be at the expense of Photoshop and the Mac OS requiring a large
amount of additional memory they would not require with VM on.

Adobe anbefaler altså VM!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-12-01 05:11

Hej Michael

- Det har de gjort lige siden ver. 2.5! - og det har været det værste gang ####,
man har kunnet forestille sig! - Hvis du vidste hvor mange computere, jeg har
været ude at kigge til, bare fordi folk har brugt VM sammen med bl.a. div. PhS
versioner lige fra 2.5 til 6.0, og som har haft problemer, men hvor problemerne
er forsvundet fuldstændigt, såsnart VM er blevet slået fra, - det er ikke få!! (-

mvh. Erik richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-12-01 09:09

> [...]
> problemer, men hvor problemerne er forsvundet fuldstændigt, såsnart VM er

Nej det ved jeg af gode grunde ikke!

Men mon ikke Ado0be får problemer med X versionen da VM ikke kan slåes
fra under X. Det undrer mig nu stadig at en type VM skulle kunne
konflikte med en anden. Den VM som PS bruger svarer jo til det samme som
når word gemmer et dokument eller når Diskburner opretter et
midlertidigt image osv. Det betyder jo så at disse programmer også vil
konflikte med systemets VM.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-01 05:01

Hej Michael

> Nej det ved jeg af gode grunde ikke!
>
> Men mon ikke Ado0be får problemer med X versionen da VM ikke kan slåes
> fra under X.

De ikke bare _får_ problemer, - de _har allerede problemer med PhS 6 og X kort
i 'classic mode'. - Og jeg er virkelig spændt på at se, når den nye PhS X
kommer på markedet, og hvad der så sker.

> Det undrer mig nu stadig at en type VM skulle kunne konflikte med
> en anden.

Jeg tror nok vi er enige om det spørgsmål, men det, der undrer mig, er, at det
ikke gælder for Macromedia programmer, der jo også benytter sig af en swapfil.
Hverken jeg selv eller andre, jeg kender, der bruger Freehand har oplevet det
problem.

> Den VM som PS bruger svarer jo til det samme som
> når word gemmer et dokument eller når Diskburner opretter et
> midlertidigt image osv. Det betyder jo så at disse programmer også vil
> konflikte med systemets VM.

Nååå, - det er nu ikke helt det samme system, som ihvertfald Word benytter sig
af I modsætning itl PhS, så er Words 'Arbejdsdokumenter.xxxx' (x'erne står for
et nr.) er helt synlige i den mappe, hvori originaldokumentet ligger. Men for
Word 6 og 6.01 _kan_ VM også give problemer, men det er mere med filerne 'PPC
Registration Database' og 'Registration Database', at der er problemer. Og det
gælder mest, hvis man bruger skrifttyper, der ikke er fremstillet af MS eller
hvis man bruger 'skæve' størrelser i Word, så sker det ofte, at Word 6 ikke vil
udskrive de 'skæve' str. i et dokument.

Men fordelen ved Words 'arbejdsdokumenter' er da helt klart, at hvis man skulle
være så uheldig, at computeren fryser midt i arbejdet med et Word dokument, så
er det blot at tvangsgenstarte og så åbne det arbejdsdokument med det højeste
nr. - så har man rent faktisk den seneste dokumentversion inkl. de ændringer,
man ikke engang nåede at gemme, før computeren frøs. - Det har man fx. ikke
mulighed for i PhS eller andre Adobe programmer, da alle Adobes swapfiler er
usynlige og slettes i det øjeblik programmet afsluttes.

Hvad angår DiskBurner, så véd jeg det ikke, da DB ikke understøtter min
brænder.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-12-01 07:42

> De ikke bare _får_ problemer, - de _har allerede problemer med PhS 6 og X
> kort i 'classic mode'.

vrøvl. PS5-6 er klippe stabil i classic.

>- Og jeg er virkelig spændt på at se, når den nye PhS X kommer på
>markedet, og hvad der så sker.

jammen så fortsætter de da med at lade PS's bruge egen VM - lige som i
PS til windows og irix (unix)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-12-01 11:37

> Nååå, - det er nu ikke helt det samme system, som ihvertfald Word benytter sig
> af

Jeg tror du misforstår hvad jeg mener. Min pointe, er at PhotoShops
scratch fil er lige så almindelig som et ganske enkelt word dokument.
Der er intet specielt ved den andet end at den ikke er synlig at og at
den ligger i en mappe som systemet sletter ved opstart. Hvis den
konflikter med systemets VM vil alle filer konflikte!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 04-12-01 11:41

On 04/12/01 5:10, in article 3C0C4CA1.D1C7358B@mail1.stofanet.dk, "Erik
Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> problemerne
> er forsvundet fuldstændigt, såsnart VM er blevet slået fra, - det er ikke få!!

Og hvis du vidste hvor mange Mac'er jeg har stående i her i denne bygning
med Photoshop 5.5 eller 6.0 og VM slået til uden at det giver problemer...
- det er ikke få

Thomas Tvegaard

Fra : N/A

Dato : 01-12-01 11:40

Fra : Pernille & Peter

Dato : 01-12-01 11:40

d. 01/12/01 2:09 skrev Martin Edlich på newsspam3@mail.edlich.dk i artiklen
newsspam3-E4AE01.02095801122001@news.tele.dk:

> Det er da et meget godt spørgsmål. Du har opdateret dit OS af en eller
> anden grund, og nu er der noget der ikke fungerer som før. Hvad ville du
> opnå med opdateringen?
>
> Kig lige i den usynlige mappe "temporary items" og se om der ligger en
> masse snask i den.
Jamen, jeg tænker faktisk ikke så meget over, hvorfor jeg opdaterer (måske
sku' man begynde på det?!). Man må vel formode, at der er en årsag til
opdateringer fra Apples side mht. stabilitet, hastighed, kompatibilitet mm.
Men - jeg skal da indrømme, at jeg ikke går op i, hvad opdateringen
indeholder helt ned i detaljerne.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-12-01 11:56

In article <B82E7208.2FEA%pop@e-box.dk>,
Pernille & Peter <pop@e-box.dk> wrote:

> Jamen, jeg tænker faktisk ikke så meget over, hvorfor jeg opdaterer (måske
> sku' man begynde på det?!).

Det ville da være en god ide

> [...]
> side mht. stabilitet, hastighed, kompatibilitet mm. Men - jeg skal da
> indrømme, at jeg ikke går op i, hvad opdateringen indeholder helt ned

Problemet er at Apple kan opdatere noget, der kræver en opdatering af de
programmer du bruger. Er disse opdateringer ikke klar når du opdaterer
OS'et, kommer dine programmer ikke til at køre stabilt.

Det "sjove" er, at du siger at det kørte stabilt før du opdaterede, så
det kan ikke have været pga stabilitetsproblemer du opdaterede.

Har du tjekket om der er kommet opdateringer til PS og GoLive for nyligt?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-12-01 12:24

Pernille & Peter <pop@e-box.dk> wrote:

> måske sku' man begynde på det?

På en produktionsmaskine er versionitis en farlig sygdom, derfor: if it
aint broke, dont fix it!

Man kan så diskutere om ikke Mac OS 7-9 generelt er "broke" og dermed
anse versiontis som et symptom, frem for en sygdom.

Fra : Jakob H K

Dato : 01-12-01 14:34

> Mac OS 7-9 generelt er "broke"

"set i bagklogskabens uendeligt klare lys" citat slut

Ku ik la vær..

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-12-01 14:56

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> "set i bagklogskabens uendeligt klare lys" citat slut
>

> Ku ik la vær..

i may be stupid... hvem stammer citatet fra?

Fra : Jakob H K

Dato : 01-12-01 15:44

> i may be stupid... hvem stammer citatet fra

Kender du ikke dine retssals drama stå på en trappe og svine hinanden
til klassikere, citatet er fra ham den lille tykke thorsen

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-12-01 17:12

> Kender du ikke dine retssals drama stå på en trappe og svine hinanden
> til klassikere, citatet er fra ham den lille tykke thorsen

i am stupid

man bliver dum af ikke at se TV, det er sgu det omvendte af hvad der
gjaldt i min bardom...

Fra : Jakob H K

Dato : 01-12-01 18:07

> man bliver dum af ikke at se TV, det er sgu det omvendte af hvad der
> gjaldt i min bardom...

Bare rolig, du får sikkert en chance til, det er nok ikke den sidste
retsag med de to kreative herrer

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-12-01 19:03

> Bare rolig, du får sikkert en chance til, det er nok ikke den sidste
> retsag med de to kreative herrer

falder dommen ikke engang i løbet af denne uge?

Fra : Jakob H K

Dato : 01-12-01 22:04

> falder dommen ikke engang i løbet af denne uge?

Johh det gør den vel, men der kommer sikkert en 2'er

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-12-01 00:09

> Johh det gør den vel, men der kommer sikkert en 2'er

Det må blive en 3'er... de er i gang med 2'eren.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 02-12-01 12:10

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> Johh det gør den vel, men der kommer sikkert en 2'er

Det er jo den de er i gang med, ankesag. Mener nu først at den endelige
dom skulle falde på den anden side af nytår.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : N/A

Dato : 30-11-01 21:50

Fra : Pernille & Peter

Dato : 30-11-01 21:50

d. 30/11/01 18:28 skrev Martin Edlich på newsspam3@mail.edlich.dk i artiklen
newsspam3-16974F.18282030112001@news.tele.dk:

> Hvorfor opdaterede du?
Øøhhh?!

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-12-01 02:10

Fra : Per Bruus

Dato : 01-12-01 10:54

> [...]
> opnå med opdateringen?
>
> Kig lige i den usynlige mappe "temporary items" og se om der ligger en

Pudsigt nok, har jeg oplevet det stik modsatte.
Under 9.1 døde photoshop 6.1 adskillige gange
dagligt, trods tildeling af 300 MB.
efter opdatering til 9.21 (netop p.g.a. det)
har jeg ikke længere de problemer.
Det er ikke altid lige nemt at se logikken.

Mvh.
Per Bruus

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-12-01 12:05

In article <3c08b5f5$0$25393$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Per Bruus" <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:

> Det er ikke altid lige nemt at se logikken.

Der kan være forskel på jeres hardware, og det kan være at PT ikke har
opdateret sin PS til 6.0.1 (går ud fra det var det du mente, og ikke
6.1).

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 01-12-01 14:34

> efter opdatering til 9.21 (netop p.g.a. det)

Jeg skal lige høre, 9.21 det er kun for dem der bruger osx ikke sandt ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-12-01 14:56

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> Jeg skal lige høre, 9.21 det er kun for dem der bruger osx ikke sandt ?

både og - 9.21 kan kun installers på maskiner, der kan afvikle mac OS X,
hvilket er et valg Apple har fortaget.

9.21 indeholder dog også generelle fejlrettelser og optimering i forhold
til 9.1

Fra : Jakob H K

Dato : 01-12-01 15:44

Tak

Hygge

Jakob H K

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 04-12-01 20:27

> [...]

> show.
> Siger det mon ngen noget, og hvad er i så fald løsningen?

Har du tjekket din harddisk med et diskværktøj (Norton Utilities eller
DiskWarrior) ?

De to programmer du nævner er temmeligt aktive på vores harddiske, når
de bruges.

Jeg oplever af og til, at der dukker fejk op på diskene efter en
installation.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk