gærdej flyder ud
Fra : Ole & Christina

Dato : 30-11-01 11:38

Min tante har problemer med sin gærdej ( hun laver for det meste en
"Hefezopf" - sødt gærbrød som vi tyskere spiser til morgenmaden, når der
skal hygges).
Hun siger, at den hæver fint og har den rette konsistens, men når den kommer
i ovnen, så flyder den ud. Hvad kan det skyldes???

Hilsen,
Christina

Fra : Tine Hansen

Dato : 30-11-01 14:42

Achtung, Achtung - hvad med at kontrollere gærmængden, ligeledes check
temperaturen i ovnen - den skal være oppe på det der står i opskriften

Fra : Peter Westh

Dato : 01-12-01 11:34

> [...]
kommer
> i ovnen, så flyder den ud. Hvad kan det skyldes???

Kan det tænkes, at hun får rystet/ stødt så meget til det hævede brød, når
hun sætter det i ovnen, at det "punkterer"? Hvis brødet er godt hævet, skal
der ikke så meget til, lidt rysten på hånden når bagepladen skal i ovnen kan
være nok.

MVH

Peter