Kalkun på grill
Fra : S B

Dato : 28-11-01 23:14

Jeg har fået foræret en kalkunsteg, altså ikke en hel kalkun.
Denne har jeg tænkt mig at grille til vores familie julefrokost, men hvad
pensler men sådan en ting med, marinade, olie eller andet.
Andre gode råd, som er værd at vide modtages med tak

Søren B

Fra : Peter Westh

Dato : 29-11-01 11:10

"S B" <sfb@privat.dk> wrote in message
> [...]
> pensler men sådan en ting med, marinade, olie eller andet.
> Andre gode råd, som er værd at vide modtages med tak

Hvad er det - et bryst?

/P

Fra : S B

Dato : 29-11-01 15:01

> Hvad er det - et bryst?

Er ikke sikker, der står kalkunsteg på posen, den er frosset, så det er
lidt synd at tø den op for at finde ud af det.
Men mon ikke det er et bryst, den vejer 1100 g.

Søren

Fra : Peter Westh

Dato : 29-11-01 15:24

> Er ikke sikker, der står kalkunsteg på posen, den er frosset, så det er
> lidt synd at tø den op for at finde ud af det.
> Men mon ikke det er et bryst, den vejer 1100 g.

Jeg lavede engang kalkunbryst efter en italiensk opskrift. Kødet blev skåret
ud som en roulade, og belagt med bacon/parmaskinke, sennep og spinatblade,
og det var vist det. Blev rullet sammen, bundet og stegt, i gryde, men
grille kunne vel gå an. I så fald ville jeg nok vikle bacon udenom også.

Jeg har ikke opskriften mere, men den var fra:

64.102
Carluccio, Antonio
En invitation til det italienske køkken / Antonio Carluccio ;
madfotografering: Christine Hanscomb ; illustrationer: Flo Bayley ; øvrige
fotografier: Carey More ; oversat fra engelsk af Vivi Berendt. - Lyngby :
Holkenfeldt 3, 1994. - 223 sider : ill. i farver ; 27 cm

Originaltitel: An invitation to Italian cooking

MVH

Peter

Fra : Fru Hof

Dato : 30-11-01 10:05

> [...]
> Holkenfeldt 3, 1994. - 223 sider : ill. i farver ; 27 cm
>
> Originaltitel: An invitation to Italian cooking

her er den:
Farseret kalkunbryst

1 kalkunbryst
salt og peber
evt reven muskatnød
fransk sennep
røget skinke i tynde skiver
rosmarin
smør
spinatblade eller frosset spinat

1 glas hvidvin

Skær brystet op i den ene side og skær det igennem, så det åbner sig som en
bog. Drys indersiden med salt, peber og muskatnød. Smør den ene side af
brystet med sennep og læg skinkeskiver ovenpå. Drys skinken med rosmarin og
fordel små smørklatter henover. På den modsatte side lægges rå spinatblade.
Fold de to halvdele sammen og bind kødet til en pakke. Kom kødet i et smurt
fad. Kom lidt smør på oversiden og krydr med salt.

Steges ved 200 grader i ca 1 ½ time. Tilsæt vinen efter den første halve
time og dryp jævnligt under stegningen. Vend kødet af og til. Lad det trække
i ca 10 min, inden det skæres i skiver.

mvh
Tove

Fra : Peter Westh

Dato : 30-11-01 11:01

"Fru Hof" <1008046m001@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> her er den:
> Farseret kalkunbryst
>
> 1 kalkunbryst
> salt og peber
> evt reven muskatnød
> fransk sennep
> røget skinke i tynde skiver
> rosmarin
> smør
> spinatblade eller frosset spinat
>
> 1 glas hvidvin

Yep, det er den! Jeg erstattede med held parmaskinken med en god bacon fra
slagteren, og skar så ned på smørklatterne. Jeg har også brugt masser af
hakket persille i stedet for spinat. Det smager mere "dansk", i retning af
rullepølse, men "på den fede måde".

MVH

Peter

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 30-11-01 08:56

"S B" <sfb@privat.dk> skrev följande i meddelandet...
> [...]
> hvad pensler men sådan en ting med, marinade, olie eller andet.
> Andre gode råd, som er værd at vide modtages med tak

Ikke decideret grill opskrift.
Måske kan du bruge denne her opskrift som er sakset fra Mortens samling.
Tænd evt. for grillen de sidste 5-10 min. af stegetiden.
(kalkunkød smager ikke af så meget, så derfor skal der krydres og
tilsættes smag)

Hvidløgsbarderet kalkunbryst:
(4 pers)

1 kalkunbryst ca. 800 g
6-8 fed hvidløg
½ pk bacon
6-8 soltørrede tomater
1-2 stk tørret basilikum
2½ dl grønsagsbouillon
1 dåse hakkede tomater
1 dl piskefløde
salt
peber

Skær nogle snit i kalkunbrystet. Placer hvidløg, bacon, soltørrede
tomater og basilikum i snittene. Brun kalkunbrystet ved 225° i ca 15
min. Skru ovnen ned til 180°, tilsæt bouillonen og lad kalkunbrystet
stege i 35-40 min. Hæld bouillon over stegen med jævne mellemrum. Når
der er 10 min tilbage af stegetiden tilsættes de hakkede tomater,
piskefløden og der krydres med salt og peber. Tag stegen op og lad den
hvile i 10 min. Imens blendes saucen med en stavblender, og varmes
igennem.

Better than notting!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Mere og mere tyder på, at forskernes frygt for at mobiltelefoner
kan forårsage hjerneskader, er berettiget. Seks af hinanden
uafhængige undersøgelser indikerer en skadelig virkning ved
brug af mobiltelefoner.
www.it-avisen.dk/nbnyhed.asp?id=2671&mid=15134&uid=92

Fra : S B

Dato : 30-11-01 14:29

Takker for de gode forslag, nu har jeg lidt at gå ud fra.

Søren

Fra : Emil

Dato : 01-12-01 02:06

On 28 Nov 2001 22:13:51 GMT, S B wrote:

> [...]
>pensler men sådan en ting med, marinade, olie eller andet.
>Andre gode råd, som er værd at vide modtages med tak

Hej Søren

Det er en knippel idé at marinere kalkunkød hvis det kun drejer
sig om en steg. For det er lidt vanskeligt med en pipfugl på 18
kg i badekarret.
(For et par år siden havde den lokale OBS! en "grydeklar" kalkun
på 18 kg. Kalkunen fyldte en hel køledisk, og kunne ikke finde
plads i en almindelig ovn).

Jeg ved ikke så meget om kalkun, men Lynn Andersson har skrevet
en kanongod bog om kalkunretter. Brug biblo.

Jeg stillede et lignende spørgsmål her i gruppen for et års tid
siden, startende med Message-ID:
<rAgvOXLzCcUPvh5n+xEvdwfxy=0X@4ax.com> og der kom mange gode
tips, specielt om tilbehør. Skriv hvis jeg lige skal klippe og
klistre tråden til dig.

Mit hidindtil bedste resultat blev opnået således:

Kødet indgnides med en blanding af salt og hakket persille. Lad
det hvile en timestid mens der laves en marinade af vineddike,
kinesisk soya, timian, laurbærblad, hakket løg (chalotte),
persille, nellike og peber.
Dump kødet ned i marinaden, vend det et par gange og kom en dl
olivenolie over, så det ikke tørrer ind. Vend kødet jævnligt i et
døgns tid.

Hvor lang tid kødet skal grilles er lidt vanskeligt at sige, men
omkring 45 min. kan være passende under et gril-element i en ovn.
Husk at vende kødet regelmæssigt.

m.v.h. Emil

--
Søg, og du vil finde en kæmpe telefonregning.

Fra : S B

Dato : 01-12-01 14:31

> Hvor lang tid kødet skal grilles er lidt vanskeligt at sige, men
> omkring 45 min. kan være passende under et gril-element i en ovn.
> Husk at vende kødet regelmæssigt.
>
> m.v.h. Emil

Hej Emil

Det er nu en udendørs grill jeg har gang i
Men kan vel bruge et stegeterometer til at se hvornår det har den rigtige
temperatur

Søren

Fra : Emil

Dato : 01-12-01 21:33

On 01 Dec 2001 13:31:16 GMT, S B wrote:

>Det er nu en udendørs grill jeg har gang i
>Men kan vel bruge et stegeterometer til at se hvornår det har den rigtige
>temperatur

Jo, den er god nok.
Et lille tip fra min tid i jægerkorpset: Læg også alufolie *over*
kødet når det steges over gløder. Det hindrer udstråling af varme
fra kødet så det holdes varmt, det reflekterer varmen fra
gløderne så de udnyttes helt, det hindrer fjentlige fly i at
opdage stillingen og det beskytter kødet mod kulde og nedbør.

Det med at angive tider for gilning af kød, er en umulig opgave,
fordi afstanden fra varmen svinger meget. God fornøjelse med
opgaven.
Jeg har sendt de tidligere indlæg til dig, der er megen god
inspiration.

m.v.h. Emil