overføre filer ml mac og pc gennem et kabe~
Fra : Eskil Holten Haargaa~

Dato : 26-11-01 17:51

Hej jeg er ikke ekspert, så mit spørgsmål er sikkert lidt dumt, men det er
der ikke noget at gøre ved...

Da jeg har en Ibook(gammel), som ikke umiddelbart kan overføre store filer
til min pc, vil jeg høre om man ikke kunne gøre noget smart ved. f.eks at
overføre filerne gennem et kabel?

Dette kabel skal så vidt, hvis det er muligt, være et kombineret
usb-scsi-kabel

men hvorledes jeg så får både mac'en og pc'en til at forstå, at den skal
overføre filer kan jeg ikke finde ud af inde i mit hoved...

Kan det lade sig gøre?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-11-01 18:01

In article <B828319F.2D6D%eskil@post.cybercity.dk>, Eskil Holten Haargaard wrote:
> Hej jeg er ikke ekspert, så mit spørgsmål er sikkert lidt dumt, men det er
> der ikke noget at gøre ved...

Nej, da, det er det ikke, vi kan ikke alle vide alt.

> Da jeg har en Ibook(gammel), som ikke umiddelbart kan overføre store filer
> til min pc, vil jeg høre om man ikke kunne gøre noget smart ved. f.eks at
> overføre filerne gennem et kabel?

Jo da, men der findes mange forskellige slags kabler, nogle er
mere mulige end andre.
1) krydset netkabel.
iBook har mig bekendt indbygget netkort. Du kan for få penge
få et netkort til din pc, samt et krydset netkabel. Det er
langt det letteste og hurtigste.
(bemærk, du skal også lige have noget software til at flytte
filerne med, her kan der bruges fx. en ftp, en web, eller en
smb server. SMB er windows shares. Om den kører på den ene
eller anden maskine er lige meget.

> Dette kabel skal så vidt, hvis det er muligt, være et kombineret
> usb-scsi-kabel

Nu begynder det at blive besværligt.

> men hvorledes jeg så får både mac'en og pc'en til at forstå, at den skal
> overføre filer kan jeg ikke finde ud af inde i mit hoved...

Det bruger du noget software til at ordne, fx. en ftp eller en
webserver.

> Kan det lade sig gøre?

Nej, desværre, PC og MAC kan ikke snakke sammen. Faktisk bruger
de forskellig slags strøm, så hvis du prøver vil en eller begge
brænde sammen ;-0

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-11-01 18:05

Eskil Holten Haargaard <eskil@post.cybercity.dk> wrote:

> Hej jeg er ikke ekspert, så mit spørgsmål er sikkert lidt dumt, men det er
> der ikke noget at gøre ved...

Der er ingen dumme spørgsmål i dk.edb.mac

> Da jeg har en Ibook(gammel), som ikke umiddelbart kan overføre store filer
> til min pc, vil jeg høre om man ikke kunne gøre noget smart ved. f.eks at
> overføre filerne gennem et kabel?

Hvis PC'eren har et netkort (under kr. 200,-), så kan du ved hjælp af
noget software flytte filerne. Hvor store er filerne individuelt ?

> [...]
>
> men hvorledes jeg så får både mac'en og pc'en til at forstå, at den skal
> overføre filer kan jeg ikke finde ud af inde i mit hoved...

Hvis du har adgang til nettet via ADSL, så tror jeg at det nemmeste er
at overfære dem via internettet. Så slipper du også for forkerte
filnavne og så videre.

Det er selvfølgelig klart at fx. AppleWorks filer ikke virker på PC'en
med mindre du laver en gang copy/paste.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Thøger

Dato : 26-11-01 20:37

in article 1f3hrd7.1x6dn761k50281N%jesper@gylling.net, Jesper Haaber Gylling
at jesper@gylling.net wrote on 26/11/01 18:04:

> Det er selvfølgelig klart at fx. AppleWorks filer ikke virker på PC'en
> med mindre du laver en gang copy/paste.

Arh skal vi nu ik´ lige...

AppleWorks kan gemme i word og excel-format (6.2.1) og AppleWorks findes
også til pc!

/Thøger
--
"Så godt står det ikke til med menneskehedens sag, at flertallet skulle
finde behag i det bedste. En stor hob vælger altid det dårligste."

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-11-01 23:57

Thøger <tterp@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Arh skal vi nu ik´ lige...
>
> AppleWorks kan gemme i word og excel-format (6.2.1) og AppleWorks findes

Nå man bliver sgu da klogere hver dag - det vidste jeg ikke !

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : tom dissing

Dato : 26-11-01 18:11

Du skal oprette en shared mappe på din PC
Hertil skal du så via ethernet ( en ledning) overføre dine filer.
Det er slet ikke så svært som det lyder.
Ethernet stikket er det stik der ligner et stort telefonstik.
Tom

PS
Du skal finde noget der hedder tcp/IP på din PC og her finde nummeret som
din mac så kan "ringe" til

On 26/11/01 17:51, in article B828319F.2D6D%eskil@post.cybercity.dk, "Eskil

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-11-01 23:13

Eskil Holten Haargaard <eskil@post.cybercity.dk> wrote:
> Kan det lade sig gøre?
1. Køb et UTP Cat.5 krydset kabel.
2. Køb evt. et 10/100 Mbit Ethernetkort til PCen.
3. Giv din Mac et fast IPnr. i kontrolpanelet TCP/IP.
4. Slå Webdeling til på din Mac (læs om det i dokumenterne på din Mac).
5. Forbind de to maskiner.
6. På din PC taster du IPnummeret ind som URL i en browser.

Wupti. Nu kan din PC se den delte mappe på din Mac.
Anslået udgift max. 300 kr.

Preben
--
Numquam erro - umquam si errem, infitier.