opskrift på julekagefigurer søges
Fra : Mette & Steen Madsen

Dato : 26-11-01 11:52

Er der nogen der har en rigtig god opskrift på julesmåkager der udstikkes
med forme.
Der skal være små børn med til at lave dem

Fra : Kim Juul

Dato : 26-11-01 14:02

"Mette & Steen Madsen" <m.w.madsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har en rigtig god opskrift på julesmåkager der udstikkes
> med forme.
> Der skal være små børn med til at lave dem

Peberkagefigurer
100 g mørk farin
2 dl mørk sirup
150 g smør
3 tsk stødt kanel
2 tsk stødt ingefær
½ tsk stødt nellike
1 tsk kardemomme
2 tsk natron
2 tsk meget fint hakket pomeranskal
1 æg
550 g mel
Glasur:
125 g flormelis
1 æggehvide
Tilberedningstid: Ca 40 min

Hviletid: Mindst 1 time, helst 1 døgn

Bagetid: 12 - 15 min pr. plade

Smelt farin, sirup og sukker i en tykbundet gryde for svag varme og rør alle
krydderier samt natron og pomeranskal i.

Lad dejen køle lidt af og rør først ægget og derefter melet i. Saml hurtig
dejen med hænderne og stil den køligt, meget gern til næste dag. Så rulles
den ud til en ca ½ cm tyk plade, som skæres ud med en skarp kniv eller
stikkes ud med forme til forskellige figurer.

Læg figurerne på en bageplade, smurt eller beklædt med bagepapir.

Rør flormelis og æggehvider meget grundigt, til det bliver en sej og smidig
masse, og dekorér figurerne med glasuren.

Sæt pladen midt i en ca 185 grader varm ovn og bag kagerne i ca 12 - 15 min.

Jeg mener denne opskrift har været vist før.

--
Kim Juul